Skip to main content

XCOM

"Cartere, něco jsme zachytili."

Vítejte zpátky doma, agente Cartere! Tedy správně bychom měli říci: vítejte zpět ve své tajné podzemní základně pod hangárem americké letecké báze.

Tohle je totiž váš domov a zároveň srdce všech operací vašeho nového týmu, který byl sestaven z těch nejlepších a nejspolehlivějších elitních členů FBI. A zároveň páteř nového XCOMu neboli plnokrevné střílečky, která vzniká ve studiích australských 2K a hodlá navázat na jednu velmi populární herní legendu z žánru taktických strategií.

Při první procházce po základně, které velí slavný Dr. Goldberg, to tu na každém kroku žije: ve skleněné místnosti několik chlápků naslouchá, zda na rádiových vlnách nezachytí nějaké mimozemské vysílání, o místnost dál "xcomácký Q" Malcom Quinn dává dohromady vaše příští hračky společně s týmem inženýrů.

Před každou misí se ale musíte zastavít na brífinku, kde vám nadřízení předají příslušné materiály a navrhnou, jaké kroky podniknout. Agent Carter hledá jakékoliv známky mimozemské aktivity na Zemi, ať už ve formě živočišných forem nebo tajemné energie Elerium, která celou základní pohání a jíž americká vláda využívá k vývoji tajných zbraní.

Na zdi visí velká mapa Ameriky, kde si zatím můžete vybrat jen ze tří lokací: pojedete do kansaské Wichity, do Bangoru v Maine anebo arizonského Flagstaffu? Ať už se rozhodnete jakkoliv, autoři slibují, že v každé misi budete mít na výběr několik možných cest postupu. A protože se to všechno odehrává v reálném čase, je dost dobře možné, že než se vrátíte z jednoho úkolu, nějaká jiná potenciální mise odpadne. O důvod víc, proč nový XCOM hrát několikrát.

Zvolme tedy třetí možnost, konkrétně návštěvu flagstaffského Grand Canyon State, kde agenti detekovali podivnou líheň hmyzu, což obvykle bývá průvodní jev nálezu Eleria. Carter si na pomoc bere věrné agenty Jonase a Franka, což u fandů starého XCOMu jistě vyvolá nostalgii po dávném taktickém pojetí hry.

XCOM na obálce OXM poprvé aneb nikdy na emzáka nemiř pistolí!

Jenže tenhle remake je ve skutečnosti chladnokrevnou střílečkou a v její současné verzi dokonce není ani možnost spoluhráčům dávat rozkazy. Stejně tak není jasné, zda budou vaši agenti postupovat na vyšší level či jestli je s sebou budete mít i v dalších misích.

Na místo dorazíte stylově v lodi, která vypadá jako kříženec mezi jachtou a bitevním křižníkem - už z toho důvodu je nutné ji zaparkovat někde, kde nevzbudí tolik pozornosti. Když ale vstoupíte do městečka, ke svému překvapení zjistíte, že je liduprázdné: kam se všichni poděli? Je večer, za horami zapadá slunce, Unreal Engine 3 pracuje na plný pohon a vývojáři pro jistotu dodávají, že v současném buildu hry už chodci jsou. Vypadá to, že za tímhle něco vězí.

Carter vytahuje svoji mapku a zápisník, aby rozhodl, kam dál - při této příležitosti vývojáři dodávají, že z mise lze samozřejmě kdykoliv utéct. Jednotlivé lokace se zdají dost rozlehlé, takže je možné třeba nakouknout do jednoho domu, nasbírat něco málo informací a pak se vrátit na základnu.

Radost z vás sice mít nebudou, ale je to způsob, jak se vyhnout misi, která se vám nelíbí, a neztratit tvář u nadřízených. Jenže vy jste tu proto, abyste se něco dozvěděli a abyste našli drahocenné Elerium - takže rychle zpět do práce.