Skip to main content

Total War: Shogun 2

Nabruste katany!

Strmé horské pohoří je zasypané ryze panenským sněhem, o jakém svého času mohl psát tak jedině Bašó. Je tak bílý, jak se to v Praze za celou zimu nestane, ale i když byste na tu krásu mohli civět donekonečna, pamatujte, že je čas na odpočinek a pak také čas na válku. Na protějším kopci se totiž šikují nepřátelé a pomalu začínají slézat kopec, na jehož konci se nachází vaše první obrana. V čele pluku kráčí samurajové vybavení bazukami, což může znít sice podivně, ale věřte autorům Total War: Shogun 2, že zrovna tohle si určitě nevymysleli.

Jinak mají ale nápadů plnou hlavu a začnou je na vás sypat, sotva se v jejich studiu posadíte za počítač. Zatímco vaši lučištníci po nepříteli metají oheň a umělá inteligence začíná opakovat všechny ty staré známé neduhy, které provázely už singleplayer předchozích her ze série Total War, u okna začíná multiplayerový designér hry Ian Roxburgh přednášet o tom, co nového Shogun 2 nabídne. Nechme tedy sólovou hru na chvíli stranou.

Singleplayer je pro starý

Je tomu deset let, co první díl Shoguna zásadně ovlivnil podobu tehdejších real-time strategií a tak se nelze divit, že vývojáři z Creative Assembly by i do další dekády rádi přinesli zase něco nového. Jsou si ale dobře vědomi toho, že singleplayer je už dneska záležitostí tak nanejvýš pro staré harcovníky a proto svoji malou revoluci plánují na poli síťových her. Letos vydaný Napoleon: Total War poprvé přinesl multiplayerovou kampaň či možnost kdykoliv se přihlásit a zase vypadnout z online bitev, což všechno Shogun 2 zachová.

Vedle toho hra poprvé v sérii obsáhne plně kooperativní mód, v němž budete s dalším hráčem sdílet pole viditelnosti i podmínky, za nichž lze ve hře zvítězit. Na podobném principu funguje i Unit Sharing, což pro změnu zaručuje vzájemnou angažovanost obou spoluhráčů: jakmile počítač napade jednoho z hráčů, ten druhý dostane příležitost vyčlenit část svého vojska a okamžitě kolegovi přispěchat hned na pomoc. Vůbec nejmarkantnější novinkou v síťové hře jsou ale nově přidaní generálové.

"Říkáme tomu systému jednoduše Avatar," vysvětluje nám designér Roxburgh a názorně hned všechno demonstruje na monitoru. "Chceme, aby každá multiplayerová bitva něco znamenala, abyste si vybrali armádu i soupeře a přitom bojovali za něco konkrétního a hlavně v určitém kontextu."

V praxi si tak vytvoříte svého vlastního generála, který se objeví ve všech vašich multiplayerových kláních, povede vojska do bitvy a v průběhu toho všeho bude pochopitelně sbírat cenné zkušenosti, ten nezahnívající evergreen síťových her.

Vzhled postavičky si samozřejmě budete moci maximálně přizpůsobit, byť asi ne mimo kontext samotné hry, jež je zasazena do období feudálního Japonska. S přibývajícími zkušenostmi se generálovi otevře také strom skillů, díky němuž lze zkušenostní bodíky rozmělnit do několika oborů, resp. typů bonusů. Pokud dáte na týmového ducha, váš generál dovede vojáky lépe povzbudit k bitvě nebo přimět lučištníky k tomu, aby mířili přesněji. Jiné skilly vojákům přidají na pohybu nebo síle či je dokonce donutí k tomu, aby během zimních tažení tak často neutíkali k ohni nebo na toaletu - no vážně, bez legrace!

V tomhle ohledu má tedy Shogun 2 pěkně našlápnuto, ale to jste ještě neslyšeli o klanech a špiónech, takže pojďme dál!