RIFT
Kombinuje osvědčené principy MMORPG se svěžími.
Směsice různých přístupů obvykle nefungují, ale Rift je čestnou výjimkou. Kombinuje osvědčené principy MMORPG se svěžími prvky. A také klasickou fantasy s podivnými vynálezy. A funguje to moc dobře! Není totiž zrovna lehké přinést na pole MMORPG něco nového. Nebo přijít aspoň s takovou hrou, která dobře vypadá a má šanci zaujmout širší publikum. Abych vás nalákal k další četbě, tak klidně hned na úvod prozradím, že novému kousku Rift se obojí dobře daří. Chytlavé zpracování a docela poctivě odladěná ostrá verze hry nabízí dokonce i docela dost nových neokoukaných prvků. A to se cení.
Probouzím se v podivném stroji. Nejprve nevím, kdo jsem, ale poměrně brzy si to uvědomuji - i s pomocí inženýra, který se mnou hned po probuzení ztratí pár slov. Jsem jedním z posledních lidí našeho světa, a i když jsem už zemřel, zpět k životu mě přivedly magické stroje. Celá říše Telara se hroutí a pustoší ji démonické armády. Musím se dostat k časoprostorovému portálu a přenést se zpět do minulosti, do doby, kdy se příval bojovníků z elementálních světů ještě dal zastavit. Cesta k portálu je jak noční můra - nemrtví, duchové a nestvůry na každém kroku, a poslední hrstky lidí snažící se je zastavit. Nebo aspoň zpomalit. Anebo - většinou - jich před smrtí co nejvíc pobít. K portálu se dostávám ve chvíli, kdy se vedle něj objevuje další velká trhlina, otvor do jiné dimenze, z které proudí další zástupy strašných nepřátel. Probíhám portálem - a jsem nejspíš jedním z posledních, komu se to podařilo...
Už začátek hry - aspoň pokud zvolíte hru za stranu Defiantů, tedy jakéhosi hnutí odporu - naznačuje, že nejde o klasickou fantasy záležitost. Zdejší svět je místy docela temný a s klasickými fantasy prvky, jako jsou elfové, trpaslíci, kouzla a mystická stvoření, se tu zajímavě míchají různé vynálezy a stroje, jako třeba pušky, děla či plamenometné věže. I když je fakt, že většinou i tyhle rádoby moderní kousky pohání magie.
Pokud jste už nějaké klasické MMORPG hráli, asi vás nijak nepřekvapí základní herní schéma. Se svým hlavním hrdinou postupně objevujete rozsáhlý svět, plníte úkoly, zabíjíte nepřátele včetně jiných hráčů, zlepšujete se, učíte se nové dovednosti a nakupujete či nacházíte nové zbraně a brnění... I ovládání je poměrně klasické, v bojích probíhajících v reálném čase používáte předměty a skilly, které si dle chuti a uvážení osadíte do spodní lišty.
Dokázal jsem to. Opustil jsem strašlivý svět a dostal se do... o něco méně strašlivého světa. Jsem v minulosti, v době, kdy se trhliny do dimenzí elementů ohně, vody, země, vzduchu, života a smrti ještě lidem daří zavírat a démonické armády říši nestačily zpustošit. Zatím. Boj i tak ale zuří na každém kroku. A nebojujeme jen s ohavnostmi z jiných světů, ale také s nenáviděnými Strážci, kteří si ve své pýše myslí, že zhoubu valící se z trhlin mohou zastavit směšnými modlitbami. Svět ale můžeme zachránit jen my. Ne modlitbami, ale zbraněmi, magií a fantastickými vynálezy našich mudrců...
Tak už jste to asi pochopili, že? Defiant, kterého jsem zvolil pro svoji první postavu v zajímavém virtuálním světě, není jedinou hratelnou frakcí ve hře. Můžete se pustit do hry i za zapřisáhlé nepřátele Defiantů, trochu nábožně orientované Strážce, Guardiany. Na první pohled by to mohlo vypadat, že Strážci jsou ti dobří bojovníci světla a Vzdorovití kopou za temný mančaft, ale takhle černobíle prostě Telara nefunguje. Obě frakce se snaží svět zachránit, každá ale volí jiné metody. Zatímco ti první se obracejí o pomoc k bohům, ti druzí použijí jakékoliv prostředky včetně temné magie a podivných věd hraničících s kacířstvím. Ale nedivte se, na Telaře jde prostě o holý život.
Úvodní volbou frakce samozřejmě tvorba hrdiny nekončí, ba naopak. Čeká vás také volba mezi mužem a ženou a výběr ze tří ras na každé straně. V řadách Strážců bojují lidé, vznešení elfové a trpaslíci, za Vzdorovité nasazují život kromě lidí ještě Kelari připomínající temné elfy a urostlí barbaři Bahmi. Každá rasa má pár bonusů a speciálních schopností, ale pro hratelnost a zaměření hrdiny je o dost důležitější volba základního povolání. Odlišnosti mezi frakcemi nemění nic na tom, že obě mají přístup ke stejným prvotním profesím. Nepřekvapí vás bojovník, kouzelník, klerik ani lotr. Že je to poněkud chabá a neoriginální nabídka? Nebojte se, bude lépe. A brzy.
Hned po probuzení - ať už v oživovacím stroji Defiantů nebo v chrámu Strážců, kde vás zpět na svět přivedou bohové - si vyberete svoji první Duši, neboli specializaci v rámci zvoleného základního povolání. A těch je požehnaně, po osmi v každé kategorii, takže dohromady 32! K dispozici jsou defenzivní, útočné, podpůrné i léčící specializace, a několik jich umožňuje přivolávat do boje i různé pomocníky. Najdete tady rangera zběhlého ve střelbě se zvířecím kamarádem po boku, smrtícího vraha, či bladedancera, ale také šampiona, paladina, nebo warlorda, který žene vpřed své spojence. A zkrátka nepřijdou ani příznivci kouzel - elementalista, druid, šaman, inkvizitor, nekromant..., nebo třeba chloromancer čerpající sílu z rostlin a metajíce zaklínadla jedna radost.
Volbou první Duše se vám naštěstí nezavře cesta k dalším specializacím. Poměrně brzy získáte další dvě a můžete je začít vesele kombinovat. Postupem času navíc lze přepínat různé kombinace Duší, a v každé specializaci se můžete zlepšovat. Stejně jako v jiných MMORPG samozřejmě získáváte zkušenosti za splněné úkoly a zabité nepřátele, a při postupu na další úroveň si užijete (kromě automatického zvýšení vybraných atributů) alokace bodíků do aktivních a pasivních schopností v některé ze svých specializací. Samozřejmě je jen na vás, jestli budete pěstovat třeba tři zaměření rovnoměrně a budete univerzálnější, nebo nacpete většinu bodíků do jedné Duše, abyste vynikali v úzce zaměřeném oboru.
Hned jsem se zapojil do boje o osud říše. Vojenský tábor, do kterého mne portál přenesl, měl spoustu problémů. Po rozhovoru s několika vojáky jsem sehnal nějaké zásoby, prozkoumal okolní krajinu, aktivoval obranné stroje a pobil pár zplozenců trhlin, které se objevují v okolí. Bylo mi ale jasné, že ač jsem býval mocným válečníkem, musím se toho spoustu učit znovu. K přežití vám ale nebudou stačit jen zbraně - Telara je bohatý svět a všechno, co půjde, musíte využít. Brzy se naučíte rozeznávat magické byliny a užitečné dřevo, těžit cennou rudu a kovat z ní zbraně. Dokonce jsem si celkem brzo podle plánku od řemeslníka sestavil jednoduchou pušku. Bude se mi hodit na každém kroku...
Plnění úkolů je samozřejmě alfou a omegou celé hry. Tedy aspoň před dosažením maximálního levelu, aktuálně padesátého. "High level content", neboli obsah pro nejnamakanější hráče, je přeci jen více založen na PvP a raidech. Což ale nepřekvapí. Běžných úkolů jsou stovky, ne-li tisíce, a spojenecké postavy ve hře vás pomocí různých zadání celkem nenásilně posílají na nová a nová místa. Než dojde na náročnější questy, které vás postaví proti obtížným soupeřům a zavedou s partou přátel či náhodných spojenců i do různých dungeonů (těch opravdu velkých je momentálně deset), tak jde o trochu jednotvárnou náplň. Zabij deset kostlivců, najdi osm ztracených beden v laguně (ano, můžete se tady potápět!), spusť starobylý mechanický artefakt atd.
Prostě jde v drtivé většině případů o variace na téma pobij/seber/najdi/použij. Bohužel to platí i v případě většiny příběhových úkolů a dějovou linkou tak Rift zůstává značně pozadu třeba za LOTRO nebo Guild Wars. Na druhou stranu celý svět je tak dynamický, že i při plnění běžného úkolu se často necháte strhnout událostmi a nudit se prostě nebudete.