Red Faction: Armageddon
Destrukce. Znovu a jinak.
Jestli něco nedává smysl, pak je to moderní civilizace, která žije na nějaké planetě a po celou dobu své tamní existence si nevšimne, že uvnitř planety žijí strašně moc zlí vetřelci. Stejný nesmysl předvedlo už třeba Gears of War a u Red Faction: Armageddon tomu nebude jinak. V jeho případě je to ale ještě nelogičtější s ohledem na to, že z velké části vypráví osudy horníků, těžařů a geologů. Za co je teda platí? Podzemní mimozemšťany – kteří tím pádem vlastně mimozemšťany ani nejsou – jsem ještě nikdy nesledoval, ale to snad lidičkové na Marsu kutali celou dobu někde jinde než pod vlastníma nohama, že si nikdy ničeho nevšimli?
No, kdo ví, třeba nakonec tvůrci z Volition přijdou s nějakým rozumným vysvětlením. Koneckonců, Armageddon má být nejvíce příběhovým Red Faction vůbec a aby nás v tom autoři utvrdili, ve stejný měsíc, co má vyjít hra, vypustí i dvouhodinový animovaný film Red Faction: Origins. Časově bude zasazen mezi události Armageddonu a Guerrilly (předchozího RF titulu) a sledovat by měl osud Jakea Masona. Pro nezainteresované doplním, že Jake je synem Aleca, hlavního hrdiny RF: Guerrilla, a že zase Jake má syna Dariuse, do jehož bot se pro změnu obujete v RF: Armageddon.
A pro ještě méně zainteresované přihodím, že Red Faction: Armageddon je third-person akční hrou, která hrdě kráčí ve šlépějích svých předchůdců a snaží se tudíž v prvé řadě oslnit svým propracovaným destrukčním systémem. Značka Red Faction je synonymem pro působivou demolici prakticky všeho v reálném čase a tento nejnovější díl, odehrávající se v roce 2170, slibuje řadu nových ničících zážitků.
Po otevřeném světě v Guerrille, kde jste nezřídkakdy cestovali dlouhé vzdálenosti ve vehiklech, se Armageddon vrací do uzavřenějších podzemních prostorů. Grafickou stylizací a vysokou koncentrací zvrácených krvežíznivých alienů teď připomíná spíše Dead Space nebo Doom, ale vězte, že na lidi a na povrch Marsu se tu nezapomnělo – třebaže rozhádaní človíčkové v nově vzniklých frakcích se stále mydlí a „tam nahoře" zuří jedna fatální bouře za druhou. Znovubudování civilizace pod povrchem planety tedy bylo nevyhnutelné.
Dovolím si teď vyrazit zpět v čase na předváděčku v rámci srpnového gamescomu, kde Volition předvedli jednu misi a i nyní jde o zatím nejlepší přiblížení hratelnosti. Hlavní geroj Darius měl za úkol asistovat při transportu konvoje plného bezbranných lidiček; když už nic jiného, potřeboval si zlepšit reputaci, protože všichni mají za to, že právě on probudil spící aliení hrozbu uvnitř planety. Nevděčný to život hrdinův...
Darius se ocitl v rozsáhlé potemnělé jeskyni s hóóódně vysokým stropem a jakousi zástavbou zhruba uprostřed. Tipoval bych to na výzkumné středisko. Bylo sice postavené z macatých betonových pilířů, ale zčásti jej pokrývala jakási tmavá nákaza a zdi rozkládala na minerály. Jak jsem posléze zjistil, jde o mimozemskou infekci, která funguje jako dálková injekce steroidů pro všechny emzáky; z tmavého moku sají energii a v boji se proto vyplatí takto zaplavené budovy ničit jako první (všimněte si, jak tímto autoři nutí hráče využívat jejich chlouby, tj. destrukčního modelu).
Nutno podotknout, že tento kompostující mor by se měl rozlézat pouze na lidských výdobytcích, protože jenom ty bude možné zničit. Fanoušci původního Red Faction nechť zamáčknou slzu, vrtání děr do skal či amatérská tvorba tunelů se v Armageddon konat nebude.