Skip to main content

Srovnání verzí Red Dead Redemption

Proč dát přednost Xboxu před škaredou grafikou PS3.

Když jsem hrál jako první xboxovou verzi Red Dead Redemption, v naší recenzi jsem si liboval, jak je zdejší svět překrásný a jaký kus urazili v Rockstaru v grafice od dob čtvrtého GTA. Jenže pak jsem po dohrání xboxovky spustil druhou PS3 variantu a nestačil jsem se divit. Již v úvodním obrázku menu hry mi něco nesedělo. Zobrazení jako by bylo nevýrazné, ploché, tmavé a hrubé oproti xboxové verzi. A další kroky přímo ve hře mi daly za pravdu.

Ani jsem nemusel zpátky spouštět xboxovou hru (což jsem stejně udělal) a okamžitě jsem viděl, že s grafickou stránkou PS3 verze není něco v pořádku. A za pravdu mi dalo i následující srovnání obou verzí, které provedli naši kolegové z redakce Digital Foundry britského Eurogameru. Však ono i předešlé GTA4 vypadá o něco lépe právě na xboxu, s nímž jak vidno umí v Rockstaru pracovat o poznání lépe, než s třetí Playstation. Jenže v Red Dead Redemption je rozdíl mezi oběma konzolemi ještě více propastný.

Xbox 360 PlayStation 3
Velikost dat na disku: 6.7 GB 7.67 GB
Instalace: 6.7 GB (volitelná) 515 MB (povinná)
Zvukové normy: Dolby Digital Dolby Digital, 5.1LPCM

Nový western pohání opět proprietární engine Rage, který Rockstar již dříve použil u mnoha svých titulů, samozřejmě GTA4 nevyjímaje. I poslední epizody z Liberty City jsou postaveny na Rage nástrojích, byť rozdíl mezi oběma konzolovými verzemi v těchto případech není nijak veliký. Pro porovnání obou variant Red Dead Redemption tu máme nejdříve srovnávací galerii s více než padesáti screenshoty vytípanými přímo z hraní a také následující video:

Red Dead Redemption na PlayStation 3 a Xbox 360

Nejdříve se pojďme zaměřit na kvalitu obrazu. Není žádné překvapení, že framebuffer (obrazové výstupní zařízení, které přenáší obrazovou informaci z vyrovnávací paměti (bufferu)) je v podstatě naprosto totožný s tím, který byl použit v GTA4 a jeho obou dvou posledních epizodách. To na Xboxu 360 znamená rozlišení 720p s dvojnásobným vyhlazováním. Zde to je v pořádku. Jenže u Playstation 3 narazíte bohužel toliko na nižší rozlišení 1152x640, navíc s horším rozostřujícím tzv. quincunx vyhlazováním.

Nízké rozlišení PS3 verze spolu s touto horší vyhlazovací technologií tak není žádná výhra, ale to samé na minulém GTA4 na Playstation 3 nebylo rozhodně vůbec nijak tragické. Obraz byl sice krapet rozmazaný, ale vcelku srovnatelný s xboxem, který zase limitovala aplikace ditheringu, jež vlastně způsobila to trochu podivné roztečkování obrazu s akvarelovým efektem.

Jenže v Red Dead Redemption je tento efekt již zcela vypuštěn, nebo alespoň výrazně eliminován, což znamená, že rozdíl v grafice mezi Xboxem 360 a PS3 je již mnohem více patrný. Už na první pohled je znát vyšší rozlišení a větší detaily na Xboxu 360, kde asi málokoho nastavená grafika zklame. To se ale nedá říci o PS3, jež kvalitou obrazu zrovna neoslňuje.

Podívejte se na následující galerii snímků. První dvojice z interiéru šerifovy káznice v Armadillu moc diferencí nevykazuje, byť na PS3 jsou za oknem hodně viditelné zoubky na texturách dřevěných podpěr a rámu okna. Každopádně nelze nevidět velkou rozplizlost PS3 snímku, což dělá právě to rozostřující vyhlazování. Na druhé dvojici exteriérových snímků taktéž z městečka Armadillo je vidět jedna z čelných deviz Redemption, jakožto ostře a detailně vykreslené velké vzdálené plochy krajiny a impresivní dohlednost na Xboxu.

PS3 o první vlastnost v podstatě přišla, protože nízké rozlišení vzdálené detaily nedokáže tolik věrně zobrazit. Slabé rozlišení na PS3 tak ukazuje své stinné stránky právě v exteriérech, kde je počet zobrazených pixelů renderovaných v delší vzdálenosti nedostačující.

Po stránce výkonu má xbox navrch i v dřívějším GTA4, kde hra běží okolo, nebo mírně pod 30 FPS, nicméně se špičkami až do 40 FPS. Přitom na PS3 se framerate nedostane za hraničních 30 FPS. PS3 varianta také poněkud více trpí padáním FPS, byť se tento nešvar nevyhnul ani xboxu. Redaktoři Digital Foundry proto v Redemption provedli dva samostatné testy. První se zaměřil na měření v průběhu intra, protože v něm by obě verze měly být prakticky identické, včetně stejné denní doby a tím i identického osvětlení scény:

Analýza snímkování v intru Red Dead Redemption

Z tohoto videa je dobře patrné, že obě verze jsou omezeny na 30 FPS, ale PS3 varianta mnohem častěji padá až o 6 snímků za vteřinu. Při některých scénách, kde je na obrazovce více charakterů s vyššími nároky na LOD (level of detail), ovšem na xboxovce dochází k mírnému tearingu. Ten naštěstí ale není moc patrný.

Druhý test výkonu se pak zaměřil na samotné hraní, jež bylo natáčeno v rámci stejných částí jedné mise na obou konzolích. Z videa se zdá, že třeba jízda na koni je dostatečně plynulá na obou strojích, nicméně na vlastní oči je opak pravdou. Na PS3 je cválání méně pohodlné a je cítit drobné, ale nepříjemné zacukávání. Přitom na xboxu je jízda na koních a mulách viditelně plynulejší, byť v určitých pasážích se koník v trysku také zakucká.

Druhý výkonostní test se již zaměřil na stejné scény přímo při hraní hry.

Taktéž pokud jde o celkový pocit při všech důležitých hlavních misích, kde je na obrazovce více charakterů a akce, tak na xboxu si užijete víceméně pravidelných 28-30 FPS, ale na PS3 jde výkon a plynulost citelně dolů opět až o 6 snímků.