Operation Flashpoint: Red River
Válečný simulátor nebo arkádová střílečka?
Začne to nervózním přešlapáváním na palubě kompaktního výsadkového vrtulníku. V řevu motorů by si mariňáci rozřazení do týmů Alpha a Charlie nejraději zacpali uši, ale přísný hlas a káravý pohled velícího seržanta Knoxe je před podobnými gesty dostatečně varuje. Pár informací o nevyzpytatelném tadžikském terénu, zběžný pohled na mapu a pár rad pro případ, že něco nepůjde dle plánu. A pak už jste na vlastních, v roli obyčejného bezejmenného vojáka, který musí po boku amerických mariňáků zápasit s afghánskými teroristy ve fiktivním konfliktu v Tadžikistánu roku 2013 a zároveň ve hře, která nápadně balancuje na pomezí reality a arkády. Seznamte se v pořadí již s třetím dějstvím ze série Operation Flashpoint s podtitulem Red River (Červená Řeka - podle řeky, která zemí protéká).
Ačkoliv jeho vydavatel Codemasters chce v lecčems navázat na předcházející a spíše jen nadprůměrný Dragon Rising, jsou tu i věci, které se musí bezpodmínečně změnit - na prvním místě vývojáři jmenují třeba snahu o koherentnější příběh a vyladěný herní kód.
Autoři sice v mnoha ohledech popírají odkaz původního českého Flashpointu od studia Bohemia Interactive (z poslední doby autorů ArmA II), styčné body s Red River lze přesto najít: i v novém Flashpointu si budete muset dávat pozor, kdykoliv kolem vás začnou létat kulky, protože když uvidíte záblesk, je přeci už příliš pozdě. Red River se chce zároveň odlišit od současných válečných FPS absencí bombastických naskriptovaných sekvencí, jako jsou např. připravené pády lavin nebo výskoky z helikoptér a la Call of Duty: Black Ops. Že může stačit jen podivný a nepříjemný pocit prázdnoty v opuštěné vesnici kdesi na Blízkém východě, ostatně dokazuje hned první mise z Red River.
Nečekané přepadení
Samotná hra se odehrává v blízké budoucnosti, kdy jsou americké síly v Tadžikistánu vyčerpané z neustálých střetů s afghánskými teroristy, proudícími přes otevřené hranice, a tak si Američané začínají klestit cestu na sever, kde se rozkládají základny Čínské lidové armády. Na začátku hry vás ale nečeká třetí světová válka, nýbrž poměrně banální úkol: doprovodit vojenský konvoj až k vodní přehradě a dohlédnout na to, aby nikdo nezhatil průběh operace.
Váš čtyřčlenný tým se ocitne uprostřed poničené dálnice, která míří přes opuštěnou vesnici až někam k přehradě schované za vzdálenými kopci. Hlavně pamatujte, žádná střelba nazmar, jak varoval seržant Knox - cílem téhle mise je totiž získat podporu místních obyvatel, bez jejichž přízně a informací Američané proti teroristům neobstojí. Není tedy divu, že když se z oken a dveří opuštěné vesnice najednou vyhrnou skupiny Arabů s kalašnikovy, váš tým zprvu přimrzne na místě a neví jak se zachovat. Teprve když vám kolem uší prosviští první salva kulek, je jasné, že tady se to bez pevného vedení neobejdete.
První úkol: zkontrolovat čas. Konvoj tu bude co nevidět a pokud by teroristé zůstali zakopaní mezi bytelnými domečky, budou mít vozidla přímo na mušce, takže je třeba postupovat maximálně efektivně a hlavně rychle. Druhý úkol vám na mysl přijde téměř okamžitě: je třeba rozdat ostatním vojákům povely, aby vám jen tak hloupě neokouněli za zády a nepletli se do cesty.
AI versus udílení povelů
Problém je v tom, že umělá inteligence protivníka tentokrát umí sledovat vaše pohyby a celkem snadno se dopídí, když se ji snažíte dostat do obklíčení nebo nahnat do slepé uličky. Ze stejného důvodu je třeba být obezřetný na každém kroku, i když se zrovna nestřílí, protože AI si umí počkat na nejlepší chvilku a spustit palbu teprve ve chvíli, kdy už jste vkročili do její pasti.
Příkazy budete členům svého týmu udílet pomocí nyní již jednoduchého kolečka (to původní rozkazovací kolečko bylo často terčem kritiky), v němž naleznete všechny možné rozkazy šikovně rozdělené do čtyř příslušných sekcí: manévrování, taktika, obrana a útok. Jak konkrétně budou rozkazy provedeny už pak záleží na kontextu, protože v každé situaci se umělá inteligence vašich spolubojovníků zachová jinak a mírně přizpůsobí terénu. To všechno hře jen přidává na realističnosti.
Vaši kolegové se tedy běží schovat za nejbližší kameny a před vámi stojí třetí úkol, totiž zjistit, kde že se nepřítel skutečně nalézá. Tečky na radaru, které indikují nepřátelské jednotky, se totiž řídí posledními známými pozicemi a tak mohou alespoň v počáteční fázi hry pořádně mást. Protože nepřítel na tom ale není o nic lépe, naučíte se hned v první misi základní pravidlo Red River: být neustále v pohybu a představovat si, že stejně tak se pohybuje i nepřítel. Na tom, zda odhadnete příští tah svého protivníka, kolikrát závisí úspěch celé mise.