Oficiální rozšíření StarCraftu II
Kuchaření, zombíci, puzzly a DotA v detailech.
Neobyčejná variabilita, vstřícné gesto vůči hráčům, demonstrace schopností herního editoru a především dlouho trvající zábava jsou asi hlavní poznávací znaky čtyř chystaných módů, které již brzy zdarma čekají hráče sci-fi realtime strategie StarCraft II. Protože základní informace a charakteristiky si možná ještě pamatujete z BlizzConu, podívejme se na ně tentokrát detailně:
Blizzard DOTA
Zlatým hřebem všech čtyř oficiálně posvěcených modifikací bude bezpochyby Blizzard DOTA neboli variace na původní Defense of the Ancients, který vyvinula hráčská komunita kolem WarCraftu III. Herní principy se tu přitom nemění, v základu jde pořád o týmovou rubačku, v níž se ovšem tentokrát potkají postavy se ze světa WarCraftu právě s těmi ze StarCraftu II. Také jste si někdy chtěli vychutnat "duel snů" mezi Sylvannas z WarCraftu a Kerrigan ze StarCraftu?
Na začátku si vyberete svého hrdinu, s nímž pak musíte infiltrovat nepátelskou základnu a zničit tamní hlavní věž. K tomu vám pomáhají automaticky spawnované jednotky AI, které utíkají po všech třech přístupových cestách vedoucích do obou základen. Váš hrdina v tom ruchu může střídat fronty, sbírat zkušenosti a při level-upování pochopitelně i ovládnout zvláštní skilly, mězi něž patří vše od nejrůznějších druhů útoků, třeba až po masivní uzdravování spolubojovníků.
Součástí DOTA je i práce se surovinami, které se ovšem nepoužívají ke stavbě budov nebo trénování jednotek, nýbrž ryze k zakupování upgradů či předmětů pro svého hrdinu. V nabídce dvou obchůdků, které naleznete ve své a protivníkově základně, jsou nové zbraně, lepší brnění i uzdravovací balíčky - vaše postavička ale pobere jen omezený počet předmětů, takže je třeba vždy nejprve zkontrolovat volné sloty.
Vyplatí se přihlédnout i k specifikům jednotlivých hrdinů, kterých bude v základní verzi dvanáct. Někdo třeba sáhne po jednotce L80ETC neboli Level 80 Elite Tauren Chieftain (po stejnojmenné hudební skupině zaměstnanců Blizzardu), jinému bude vyhovovat stylový vesmírný mariňák Grunty The Murloc, někomu zase Jim Raynor coby neobyčejně schopný odstřelovač.
Pokud si vyberete Raynora, můžete se vždy zdržovat za "neprostupnou zdí" jednotek AI a pěkně protivníky střílet jednoho po druhém z bezpečné vzdálenosti, naopak třeba Gruntové se osvědčí v boji na blízko a nejrůznějšími pasivními bonusy podpoří i ostatní jednotky.
Připomeňme ještě, že všechny tři přístupové cesty do základny budou lemovány obrannými věžmi a že kdyby váš hrdina padnul, neznamená to ani zdaleka Game Over - postavička se totiž znovu respawnuje ve vaší základně, což nemusí být tak daleko od místa, kde jste padli. Cestou kolem obchůdku znovu nakoupíte potřebné vybavení a do pětačtyřiceti sekund jste zpět v bitevní vřavě.
Je to rychlé, náročné na přemýšlení a hodně návykové, shodují se první dojmy novinářů z letošního BlizzConu. Ačkoliv možná Dota působí ze všech módů nejpropracovaněji, jde hlavně o to, abyste se při jejich hraní bavili, a to lze bez problémů říci o všech čtyřech. Škoda, že zrovna Dota vyjde jako poslední, i když ani za ní nebudete nic platit.
StarJeweled
Spojení prvků real-time strategie a populárního puzzlu a la Bejeweled se na první pohled zdá ulítlé, jenže ono to nejen funguje, ale dokonce je to pořádně návykové. Základní princip je přitom triviální: na začátku hry se v pravé části obrazovky objeví klasická herní deska z oblíbené arkády Bejeweled s políčky osm na osm, kde musíte prohazovat pozice drahých kamenů a vytvářet řady tří stejných diamantů.
Rozdíl je v tom, že v levé části obrazovky je normální hrací pole ze StarCraftu II se speciální mapou, kterou po celé výšce zdobí fotonová děla a na každém konci dvě bytelné věže: ta na jihu je vaše, protivník sídlí na severu. Za každou vytvořenou řadu drahokamů v pravé části obrazovky získáváte energii a skrze ní spawnujete mariňáky, kteří pak jdou automaticky útočit na protivníkovu základnu.
Jak asi víte, fotonová věž zabije mariňáka většinou jednou ránou, takže hned zkraje hry je jasné, že aby se vaše jednotky dostaly až k nepřátelské věži, bude třeba energií šetřit na silnější jednotky. Ty stojí podle toho, co dovedou, přičemž k dispozici máte vše od Zealotů, Mutalisků, Banshee, nebo Siege Tanků, až po Ultralisky - ano, nakupovat tu lze bez rasového omezení z arzenálu všech tří herních frakcí.
Nemá smysl vybírat jednotky jenom podle toho, jak si vedou proti budovám, protože i váš protivník bude souběžně vysílat svoje vojsko přímo proti vašim dělům. Často vás to postaví před nejrůznější dilemata: vyplatí se oželit jedno fotonové dělo a nechat protivníka, aby se tedy zase o píď přiblížil vaší základně, nebo raději utratíte všechu nashromážděnou energii za jednotku, která sice okamžitě zabije nepřítele, ale proti jeho dělům nebude mít šanci?
Navíc je tu vždycky možnost investovat získanou energii do některého ze zvláštních skillů (uzdravování, elektrické útoky atd.), které pak vaše jednotky automaticky adoptují. Netřeba asi dodávat, že tady budou zvýhodněni hlavně ti, kdo jsou s arzenálem a přednostmi jednotlivých vojáčků a příšerek důkladně obeznámeni.
Nebyl by to Blizzard, kdyby z toho neudělal také týmovou záležitost. Už na první předváděčce během letošního Blizzconu si tak hráči mohli tento mód vyzkoušet v sestavě dva na dva, kdy samozřejmě záleží hlavně na správné koordinaci - vypustíte společně dvě extra silné jednotky, které si to namíří přímo proti nepřátelským věžím, nebo si naopak rozdělíte funkce stylem jeden má na starost věže, druhý protivníkovy jednotky? Možností je zkrátka spousty a Starjeweled vypadá, jako že se u něj rozhodně nudit nebudete.