Need for Speed naživo - reportáž
Jak se liší hra od svezení se s profi závodníkem?
Burácení motorů závodních speciálů ze hry Need for Speed: Shift se z našich audio aparatur ozve již příští týden. Pohonné jednotky ale oficiálně zahřměly vůbec poprvé toto úterý 8. září. Právě tento den si vybrala česká pobočka Electronic Arts pro svoji novinářskou prezentaci. Akce probíhala v obci Žebrák nedaleko Berouna, v sídle Sherlog Racing Teamu a byla pojata opravdu stylově. Improvizovanou prezentační místností se totiž staly přímo garáže rallye týmu Semerád a promítací plátno stálo na dostřel od několika speciálů Mitsubishi Lancer.
Pokud vám snad podobné spojení nedává moc smysl a chápali byste ho spíše u premiéry Richarda Burnse, nebo nového přírůstku ze série Colin McRae Rally, pak vězte, že celé odpoledne se zkrátka neslo na vlně rychlosti. A jak známo, tu fanoušci značky NFS ke svému životu vyloženě potřebují. Navíc Martin Semerád, naše mladá vycházející hvězda (nejen) domácích rallye soutěží, si pochopitelně také rád tu a tam zajezdí nějaký ten simulátor.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že ho po hodinách a hodinách strávených v sedačce ostrého Mitsubishi Lancer EVO IX už jen stěží může zaujmout v uvozovkách obyčejná závodní hra na počítači, jeho domácí volant Logitech G25 prý rozhodně nezahálí. Martin navíc dlouho před vydáním testoval i preview verzi Shiftu a „prý byl překvapen, jak se nová Need for Speed SHIFT zásadně posunula od závodní videohry k reálné jízdní simulaci". Inu psal jsem to už v červnových dojmech, psali a říkají to i jiní, a stejný názor kupodivu mají také profesionální závodníci. Shift je bezmála simulátorem a na předchozí, povětšinou arkádově uklouzané a usmýkané díly série, dává vcelku rázně zapomenout.
Kdybychom u připravených simulátorů se Shiftem vytrvali a snažili se ovládnout neposedné silné závodní stroje bez předchozího tréninku, sedíme v Žebráku v garážích asi ještě teď a neúnavně kroužíme. To bychom ovšem přišli o bonbónek a zlatý hřeb celého úterního odpoledne, totiž o svezení přímo s Martinem Semerádem v jeho enkovém Lanceru. Znovu se dá namítnout, že okruhy a rallye jsou dva naprosto odlišné světy, jak už jsem ale zmínil, EA Czech šlo hlavně o rychlost a dojmy z jízdy.
Nemusím asi zdůrazňovat, že jízda ve skutečném autě (a tím spíš závodním) se absolutně nedá srovnat s jízdou na herním simulátoru. Můžete se snažit jak chcete, můžete hrát všechny ty Richard Burns Rally, rFactory, Live for Speedy nebo iRacingy na volantu a s nastavením blížícím se realitě, ale nikdy na vás nebudou působit síly, nezažijete žádné přetížení ani nebudete cítit co auto právě dělá. Jistým řešením jsou snad pouze simulátory na muřích nohách typu Force Dynamics 301… ovšem jak by řekl Jirka, kdo z vás něco takového doma v garáži má?
Mitsubishi Lancer EVO IX třídy N4 Martina Semeráda možná nedisponuje takovým výkonem jako vozy specifikace WRC, na pěknou projížďku ale na každý pád stačí. Čtyřválcový zážehový motor se zdvihovým objemem 1997 ccm, vrtání a zdvih 85 x 88 mm, kompresní poměr 8,8:1, výkon 213 kW/283 koní s točivým momentem 407 Nm, o turbodmychadle, antilag systému a dalších vychytávkách nemluvě. Svezení v něčem takovém lze jenom stěží porovnávat s vašimi získanými virtuálními poháry. Stejně tak Shift, ať se snaží se svými propracovanými kokpity seč může a efektně prodává vysokou rychlost i následky havárií, pořád zůstává jen fajn zábavou.
Hovořit o více než svižné akceleraci, jež vás přitlačí do sedačky, stejně jako o jedovatých brzdách, které vás naopak zkusí ze sevření bezpečnostních pásů vytáhnout, myslím není třeba. Stejně tak si asi dovedete představit, co se děje a jaké síly na vás působí v zatáčkách, do nichž se najíždí velmi rychle a takřka dveřmi napřed. Projížďku po improvizované mini-erzetě, na asfaltové cestě někde mezi poli nedaleko Zbirohu, si zkrátka všichni zúčastnění užili a kdyby to bylo možné, někteří by ze sedadla spolujezdce nejraději nevylezli. Věčná škoda, že svezení každého účastníka akce v rallye voze uteklo tak rychle.