nail'd
Bláznivé čtyřkolky poletující v oblacích.
Bláznivé arkádové závody čtyřkolek, říkáte? Nakonec ale proč ne, hra s podobným námětem a zaměřením se objeví sotva jedna do roka - důkazem budiž právě těch 12 měsíců starý titul MX vs. ATV Reflex. Nail´d od polského Techlandu ovšem míří na trochu jinou skupinku zákazníků, než jsou fandové freestyle triků, když klade hlavní důraz především na onu bláznivost a až přehnanou monstróznost všeho. Takže pokud už nějaký příměr a srovnání, potom asi výhradně se čtyřkolkami z Pure. I tady totiž hrají prim šílené skoky.
Všechno nafouknuté: Vývojáři z Wroclawi jakoby chtěli trumfnout naprosto vše, co jsme až doposud mohli v tomhle segmentu vidět a hrát, hlavní herní elementy proto několikrát znásobili a zvětšili. Skoky o délce několika desítek metrů z Pure tak rázem blednou, při pohledu na plachtící sebevrahy v Nail´d, ti počítají vzdálenosti spíš ve stovkách. Fyzikální síly či gravitace téhle arkádě zkrátka moc neříkají a jezdce v sedlech ATV by asi bylo lepší titulovat raději jako piloty, jelikož ve vzduchu tráví takřka stejně času jako na zemi.
Jistě, Nail´d mohla být úplně obyčejnou závodní hrou, se čtyřkolkami, v terénu a občas s nějakým tím skokem. Zdejší scenérie a tratě v ní postavené jsou ale natolik extrémní a přehnané, že by se možná zastyděl i takový Motorstorm. Nevidět na obrazovce před sebou borce v sedle quad biku, klidně tam namísto něj mohla být malá helikoptéra nebo sportovní letadlo. Až tak daleko vše zašlo. To už opravdu nejsou skoky, jako spíš lety..., při hraní se mi nejednou vybavila „závodní letadélka" z Plane Crazy, případně pronásledující se vrtulníky v potrefené taškařici jménem Big Red Racing.
Na vysvětlenou, Nail´d se svým pojetím vymyká takřka všem škatulkám a v jádru nemá konkurenci, jelikož za většinou jeho nájezdových ramp a můstků následuje strmý propad. Každý pilot navíc disponuje schopností ovládat čtyřkolku i za letu, kterážto mu přijde opravdu vhod, protože před přistáním většinou musí vykličkovat množství překážek a vlastně vhodné místo k dopadu vůbec najít. Zdejší závodníci tak po skoku z útesu kupříkladu minou další skalní výběžky, umně se vyhnou skupince statných stromů, nenechají se rozhodit (a ze stroje shodit) ani nešikovně trčícími větvemi, aby ve finále efektně dopadli, ideálně na všechna čtyři kola.
Během jednoho takového skoku překonávají pochopitelně nezanedbatelný výškový rozdíl a dosedají opravdu až stovky metrů od rampy. Což jim díky prakticky neexistujícímu jízdnímu modelu (a benevolentně ignorované fyzice) nečiní žádné potíže. Čtyřkolku snad ani není možné převrátit a velice stabilní je také v zatáčkách, které řeže s jistotou, bez ohledu na rychlost či povrch tratě. Tolik pro informaci, abyste se nedivili prazvláštně rozkolébané jízdě a nepřekvapila vás ani schopnost jezdce udržet se za řídítky, i po menších kontaktech s okolím a dalšími kolegy-závodníky.
Upgrady jen na oko: Ačkoliv lze quad bike v kariéře postupně vylepšovat a vyměňovat některé součástky, díky výše popsanému nemají tyhle upgrady zase až takový vliv. Respektive při závodě asi nepoznáte, že teď je váš stroj o jeden dílek rychlejší, měl by o dva dílky lépe zatáčet při jízdě po zemi a naopak, že výměna plastů o něco zhoršila jeho manévry za letu. Možná i z toho důvodu se nakoná žádná plejáda čtyřkolek, Nail´d disponuje pouhým jedním modelem ATV, kteréžto si prostřednictvím součástek maximálně drobně poupravíte, případně přelakujete a změníte jeho skin.
V tuhle chvíli je asi vhodné prozradit, že ve hře je k mání dokonce i motorka. Před závodem si tedy můžete vybrat, bude-li mít vaše mašina kola čtyři, nebo jen dvě - ovšem jak už vám asi došlo, je to vlastně fuk. Dobrá, málem motokrosový speciál jezdí krapítek jinak než čtyřkolka a i on může vzhledem k dílkům nakresleným ve statistice tu lépe akcelerovat a jindy být třeba obratnější ve vzduchu. Zvláštně rozkolíbaný jízdní model nicméně nedává příliš prostoru ke strategiím. Důležité je především jet stále naplno, šikovně se vyhýbat všem nástrahám, co možná nejšikovněji skákat, nespadnout a pokud možno vyhrát.
Jízda v oblacích: Jestli jsem svého času Motorstorm v recenzi podezíral ze vznášení nad povrchem, lépe řečeno kola jeho vehiklů viděl s terénem pouze lehce koketovat, Nail´d tohle celé povýšil na zcela novou úroveň. Občas působí trochu jako závody motorových člunů, potažmo WipeOut vznášedel. Tvůrci zjevně vsadili především na akci v letu a s tím co se děje na zemi se extra nezaobírali. Tam kde MX vs. ATV Reflex nabádal hráče k přenášení váhy jezdce v sedle, vhodnému najíždění do zatáček a pozornému sledování povrchu tratě, vyrukuje Nail´d s vozítky jakoby vznášejícími se na obláčku, s neuvěřitelně klopenými zatáčkami a těžištěm stroje umístěným proklatě nízko. Havárie tu připadají v úvahu skutečně snad jen po nárazech.
Pokud vám to zatím nedává příliš smysl, vězte, že nejste sami. Já pointu zdejšího závodění taky moc nepochopil. Obdobně pojatá Pure od studia Black Rock stavěla sice také na mega-skocích, avšak bavila hráče freestyle triky a absolutně přehnanými parádičkami. Nail´d má jen ty obří skoky a jejich pilotáž, závodníci tu za letu nepředvádějí vůbec nic navrch. Mohou se zaklonit a prodloužit tak skok, a mohou se nahnout přes řídítka a jít takříkajíc na přistání. Ale tím to hasne, po zbytek času jen čekají, až se přiblíží zem a kličkují mezi objekty v povětří.