MX vs. ATV Reflex
Off-roadové šílenství.
Off-roadová závodní série MX vs. ATV si za svou krátkou historii vydobyla poměrně slušné renomé. A aby také ne, když mají její tvůrci z Rainbow Studios tenhle žánr v malíku a jednoduše vědí jak na to. Právě vyřčené potvrzuje ostatně i aktuální třetí pokračování řady, s podtitulem Reflex. Už na úvod si dovolím prozradit, že tentokrát se jedná o asi to vůbec nejlepší z jejich dílny, jelikož již tak povedený, dva roky starý Untamed, ještě vylepšili a zdokonalili.
Sluší se možná připomenout, že název série není úplně přesný, respektive neodráží skutečný stav věcí. Tahle značka mlží vlastně už od samého počátku, protože kromě motorek a čtyřkolek byly ve hře přítomny vždy také další terénní vehikly. První díl disponoval dokonce i monster trucky a bonusovými stroji typu golfový vozík. A že se tvůrci nedrželi nikterak při zemi, dokazovala též přítomnost několika letadel a vrtulníku. Ačkoliv zbrusu nový Reflex poněkud zvolnil (i přes svoji arkádovost) a už není tak moc bláznivý, kromě motokrosové klasiky a spousty quad-biků nabízí i on něco navíc.
Na svezení tu čekají takzvaná UTV, pod čímž si představte cosi jako užitkovou čtyřkolku, potažmo něco mezi ATV s kabinou a prapodivnou mini buginkou. Prohnat ovšem lze i skutečné pouštní buginy a závodní trucky, obé však v americkém stylu. Připravte se proto tedy spíše na těžké pick-upy a speciály v baja duchu, viděné kupříkladu v Colin McRae: Dirt. Vehikly v MX vs. ATV Reflex jsou jinak rozděleny do celkem sedmi kategorií, přičemž motorky a čtyřkolky co do počtu jasně dominují. Ke zmíněným čtyřkolovým speciálům vás navíc hra pustí stejně až po chvíli, protože tradiční arkádový kariérní systém pochopitelně na úvod rozvěsí na většinu vozového parku zámky.
Záložku Arcade, symbolizující hru pro jednoho hráče, tak asi většina z vás nechá pro začátek ležet ladem a vrhne se raději na Motocareer. Ta je zpracována v čistě funkčním duchu, na žádný příběh, tím spíš animace, se tu opravdu nehraje. Hráči jsou místo toho předkládány jednotlivé šampionáty a série závodů a pakliže v nich uspěje (což v Reflexu znamená umístění na stupních vítězů), může jeho kariéra pokračovat v podnicích nových, samozřejmě náročnějších. Celé to trochu evokuje dvojici Motorstormů pro PS3, hra jen namísto vstupenek operuje s poháry a krom toho pochopitelně odměňuje výkony na trati finančně. Jen tak lze totiž nakoupit nové stroje a díly.
Jak už bylo řečeno, zpočátku strávíte většinu času v sedle motokrosových motocyklů a na čtyřkolkách, až teprve po nějakém čase vám bude milostivě dovoleno zakoupit UTV a buginu, nebo se projet v silném trucku. Heslo MX vs. ATV v tomhle ohledu s přehledem vítězí, což demonstrují jak počty (u bugin a trucků jsou k dispozici vždy sotva 2-3 stroje), tak i doplňková výbava. Zatímco velké čtyřkolové bestie kupujete „tak jak jsou“ a vlastně bez možnosti úpravy, motorky a čtyřkolky je možné trochu poladit. Změna skinu, výběr barev, výměna řídítek či chráničů rukou spadá spíše do estetické kategorie, nákup lepších pneumatik, výfuku nebo tlumičů už se ale na jízdních vlastnostech projeví. Nadto lze vlastnit v každé kategorii vícero strojů, čímž se otevírá i prostor k taktizování a volbě.
Prakticky totéž se dá vlastně vztáhnout i k samotném závodění, mnohá z klání jsou totiž vypsána pro větší skupinu strojů a záleží jen na vás, s čím dorazíte na startovní čáru. Díky těmto pravidlům se tu po tradičních tratích pro motokros a superkros prohánějí povětšinou motorky a quady společně, čímž ovšem mísení závodní techniky zdaleka nekončí. Takzvané omnicross eventy takřka stírají rozdíly, když pořadatelé vpouští do závodu prakticky cokoliv, co má nějaká kola. Nepřekvapí proto, že omnicross patří k těm nejdrsnějším zážitkům, pakliže mezi sebou bojují rozměrné rychlé pick-upy s o poznání méně průbojnými čtyřkolkami. I tady můžeme vidět jistou podobnost s Motorstormem, i tady totiž ti větší a silnější s oblibou drtí vše, co jim přijde do cesty. Balíky slámy a značkovacími kužely počínaje a nebohými soupeři na motocyklech konče.
Reflex si jednoduše z nevyváženého boje těžkou hlavu nedělá, konečně nikdo vám nebrání tyhle disciplíny vynechat až do té doby, než se vybavíte konkurenceschopnou technikou. Stejně tak je možno přistoupit také k výběru pohárů, pokaždé jich je otevřená a přístupná celé řada, takže si můžete vybírat a podle libosti je i kombinovat. Veskrze okruhová závodění na přírodních tratích, jakož i uměle zbudovaných závodištích v halách už zmíněna byla, ovšem jezdí se též volnou krajinou. Všelijakých free ride dobrodružství, s hledáním checkpointů a jízdou podle waypointů, nabízí hra spoustu, přičemž pokaždé nemusí jít nutně o týmové soupeření. Jezdí se i sólo, třeba podle chronometru, s obligátním těsným časovým limitem v zádech. Nebo se stopkami, které odpočítávají zbývající vteřinky a čas k dobru zajistí jen včasný průjezd kontroly.
Osamělé jezdce dozajista potěší i průzkum krajiny, ozvláštněný tu a tam nějakou tou disciplínou. V podobě praporků jsou v ní roztroušeny kratochvíle typu hill climbing, či adrenalinové skokanské matiné, kdy je nad okolní terénní nerovnosti rozmístěna řada terčů, lépe řečeno vzdušných branek, jimiž byste měli v daném čase proskákat. Od takových radovánek už je jen malý krůček k freestylu, kterýžto Reflex pochopitelně nemohl vynechat. Ať už jsou jeho překážky a nájezdové rampy rozmístěny v přístavu, nebo v moderní a efektně nasvícené a ozvučené hale, od jezdce se žádá vždy jen jedno. Totiž ďábelské triky a akrobatické fígle, které zvednou diváky ze sedadel.
Ideálem je skoky plynule navazovat a předvádět různorodé kousky, jenom tak bude porota spokojena a odmění vás vysokým skóre. Jen s back flipy tedy určitě nevystačíte, kromě náročnosti triků se hledí i na čistotu provedení a vyznění celé show – naštěstí ukazatel v růžku obrazovky průběžně informuje, jak je čtveřice rozhodčích spokojena. Hra mimochodem zvládá snad všechny stěžejní prvky freestyle motokrosu a navrch přidává i něco málo „počítačových šíleností“. Po chvíli tréninku tak budete schopni vykouzlit nejen vše, co bývá každoročně k vidění v O2 Aréně, ale navíc i triky, na které ještě pár let nikdo ani nepomyslí.