MotorStorm: Apocalypse
Závodní apokalypsa ve 3D.
Pamatujete nedávný Split/Second? Možná trochu neprávem zapadlou závodní hru, která se točila okolo destrukce a netradičně akčního závodění, jež jakoby Hollywoodu z oka vypadlo. Předváděčka Motorstorm: Apocalypse na Gamescomu mi totiž Split/Second připomněla - třebaže vedle třetího dílu extrémních závodů Motorstorm: Apocalypse vypadala jako nedonošený trpaslík.
Motorstorm: Apocalypse je, podobně jako jeho předchůdci (leč ještě více), o nesmyslně akčním arkádovém závodění, které bude nyní přeneseno do ještě absurdnějšího prostředí fiktivního velkoměsta na západním pobřeží Ameriky. „Protože je metropole zcela smyšlená, můžeme do ní nacpat vše, co nás napadne, takže budete závodit nejen v ulicích, ale i třeba v odpadních stokách, po kolejnicích, nebo na střechách mrakodrapů," vysvětloval v našem soukromém interview Paul Rustchynsky, přední designér hry. Také dodal, že celý příběh se bude odehrávat právě v onom jednom městě.
A ne, slovo „příběh" zde není překlepem: „Dějová linka Motorstorm: Apocalypse bude vyprávět tři příběhy trojice aktérů. Vyprávění se budou navzájem prolínat a také osvětlí pozadí hry a proč je všechno tak zničené," vysvětloval Paul a k tomu vtipně dodal, že ale v žádném případě nepůjde o nějaký hluboký příběh, že hráče nechtějí rušit od řízení, a že děj se bude posouvat pouze krátkými cut-scénami mezi jednotlivými závody.
Novinářské GC demo se odehrávalo v přízemní části kolabujícího města, kde se do konce světa odpočítávaly snad již jen vteřiny. Již na startu byla obloha rudě zamračená a trať se klikatila mezi troskami lidských staveb.
K dokončení závodu (a získání stříbrné medaile, hohó!) mi stačily necelé čtyři minuty, ale za tu dobu jsem zažil více věcí, než se vejde do průměrného akčního filmu a díky 3D technologii doslova cítil vítr ve vlasech. Ready? V ohromné rychlosti jsem se svým jakoby nascarovým autem projížděl kolem explodující benzinové pumpy, vyhýbal se padajícímu mrakodrapu, přejel po sobě střílející lidičky, sejmul několik motorkářů, nešťastně naboural do nekontrolované cisterny, umyl si podvozek v omylem vytvořeném urbanistickém rybníčku, projel rozestavěným ztrouchnivělým tunelem i oblakem hustého prachu, připravil své vozidlo o skoro všechno jeho plechové oblečení, propadl se v podzemní garáži o jedno patro, přeskočil čerstvě se objevivší propast plnou lávy, proletěl cílem a... a skutečně zažil nekompromisní závodní apokalypsu. V nejlepším slova smyslu!
Aby autoři ještě umocnili pocit z akce a upozornili na všechny ty explozivní efekty (a že jich skutečně je!), čas od času na obrazovce vyskočil symbol tlačítka na PS3 gamepadu, po jehož stisknutí se dění na obrazovce zpomalilo a v oku lahodícím bullet-timu jsem sledoval kupříkladu letící cisternu s následnou tlakovou vlnou i požárem, či vybuchující budovu a obyvatele z ní utíkající. Herní prostředí se pod nátlakem konstantní demolice tak měnilo, že jsem ani nevnímal, jestli jezdím po okruhu nebo jestli šlo o jednu dlouhou štreku – oboje bylo možné a pokud šlo o závodění dokolečka, rozdíly mezi jednolitými projetími byly skutečně drastické.
Motorstorm: Apocalypse je v jádru de facto tou samou hru, kterou jsou i jeho předešlé tři díly a opět se ovládá ohromně jednoduše, kdy auto "plave" po zdemolovaném terénu v nadpozemské rychlosti a v GC demu jsem rozhodně neměl problém s nezvládáním ovládání či smykováním. Tohle je arkáda jako řemen a auto mi v ní klouzalo ještě o poznání méně a chovalo se ještě poslušněji, než v prvním dílu.
Co do řidičského nádobíčka se vrátí všech osm tříd vehiklů z minulých dvou dílů, ale podle designéra Paula jich ještě pět dalších přibude. „Zrovna jedním novým autem jsi právě jezdil – patřilo mezi super sporťáky. Ještě tu ale budeme mít třeba muscle auta nebo čopry," dodal Paul. Také se rozpovídal na téma vylepšování vozidel. Měnit budete moci vzhled, výdrž nitra (která je na začátku tristní) či ovládání vozidla. „Vlastně to bude trochu jako v RPG, kdy tady budou auta a hráč si bude osvojovat a vylepšovat perky," shrnul to Paul.