Metro: Last Light
Budou to vizuální hody, ale možná trochu krátké.
Recenzoval jsem první díl, četl jsem knihu a proto jsem se s radostí vydal i na stánek THQ okouknout nové Metro. První díl byl skvělou atmosférickou akcí, která měla jen pár chybiček. Jak vydavatel, tak i ukrajinští tvůrci 4A Games, se rozhodli na pokračování pořádně zapracovat a THQ jim dává širokou marketingovou podporu. V jejich portfóliu by mělo jít o jeden z vrcholů příštího roku.
Ukázka na E3 probíhala stylově v oprýskaném vagónu podzemky. Překvapilo mě, čím začal přednášející, který totiž nebyl z Ukrajiny, ale z Velké Británie. Tedy, že Metro Last Light vyjde nejen na PC a obvyklé konzole, ale i WiiU. Tak to máme další v řadě potvrzených hardcore titulů na novou konzoli od Nintenda!
Už jsme to věděli předtím, ale stále mě překvapuje, že druhý díl nebude postaven na knižní předloze, ale na novém scénáři, který se inspiroval původní hrou. Zeptal jsem se zástupce THQ, proč se tak rozhodli? "Metro: Last Light je přímým nástupcem Metro 2033, kdežto knižní pokračování je úplně jinou knihou, než byla ta první, A my jsme chtěli pokračovat v příběhu Arťoma, který je teď starší a rozumnější."
Nespokojil jsem se s marketingovými řečmi a zjistil, že knihu ještě ani nečetli, ale podle zpráv z Ukrajiny je druhá Metro kniha opravdu hodně odlišná a držet se jí by pro kontinuitu příběhu nebylo nejlepší. Knížku jsem zatím také nečetl, ale pravda je, že hra Metro 2033 trpěla tím, že zápletka v ní byla jen lehce nastíněna a až když jsem si přečetl knihu, pochopil jsem některé souvislosti. Možná bude pro druhý díl opravdu lepší vydat se svou cestou.
Na hratelnosti se ale nic nemění. PR manažer poznamenal "Nové Metro je směs survival hororu, prozkoumávání a akce.". A to bylo na úvod vše a nastal čas pro komentované hraní. Nejdříve si kluci z THQ trochu pohonili triko slogany jako: "Přidali jsme sofistikované osvětlení a kvadruplované filtrování omega bla bla..." To jsem přešel. Když se plátno rozzářilo, vyrazila mi ale první scéna dech! Je mi jedno, jak pokročilé efekty Last light používá, ale z mého pohledu šlo o nejlépe vypadající hru E3 2011! První sekundy ukazovaly postapokalyptickou Moskvu.
Jestli si pamatujete na první díl, venkovní scény byly oproti úzkým podzemních chodbám hodně odfláknuté. To je pryč, povrch vypadá naprosto úžasně! V jednu chvíli jsem valil bulvy na dlouhý dohled, v další jsem sledoval, jak potkani ohlodávají mrtvolu nešťastníka, který se z povrchu nedokázal vrátit do temných hlubin. Po širokoúhlém záběru se kamera posunula na dva hrdiny: Arťoma a jeho průvodce, který ho posouvá do kanálu, kde konečně po intru začala hratelná ukázka. Upozornit musím na animaci postav, která stejně jako ostatní vizuální stránky, vypadala naprosto úžasně.
Nejprve se Arťom chvilku prodíral mezi pavučinami, jež rychle zmizely po setkání s jeho zapalovačem. Úzkou chodbou se prokousal až k velkým kovovým dveřím, z nichž vyšli dva vojáci. Pro svůj útok si chodbu připravil odšroubováním žárovek, takže dvě postavy jsem identifikoval pouze podle kuželu světla vycházejícího z čelových baterek. Osvětlení bylo naprosto dokonalé, hlavně velmi plynulým přechodem mezi světlou a tmavou částí scény.
I když jsou stíny hodně ostré, vždy nádherně vidíte plynulý rozptyl na jejich pomezí. Nicméně se vojáci zařadili za sebe a Arťom neudělal nic jiného, než že toho zadního podřízl a ten se bezhlučně svezl k zemi. Při tom baterka divoce osvítila okolí, ale jeho kolega si toho vůbec nevšímal a pokračoval v obchůzce. A za svou ignoranci zaplatil, protože už v okolí nebylo jiného svědka, tak ho Arťom prostě odpravil dávkou z kulometu.