Mass Effect 3
Mass Effect 3 nás na E3 rozhodně nezklamal.
"Ta fronta tady končí, jsme prý poslední, kdo se vejde," varuje mě starší pár, když podlezu zátarasy a nenápadně se řadím do fronty na poslední dnešní předváděčku Mass Effect 3, ale chci to zkusit. A skutečně, těsně přede mnou se dveře do malého kina EA zavírají s omluvou, že mám přijít zítra, a ti přede mnou ještě dostali vynadáno. Smutné oči naštěstí zapůsobily a bylo mi nabídnuto nepohodlné místo na podlaze asi půl metru od obří obrazovky, čehož jsem o půl hodiny později určitě nelitoval. Na tuhle hru jsem se na E3 nijak nehrnul kvůli provázání s předchůdci, které jsem nedohrál, ale nakonec toho s nimi nemá tolik společného.
Premisa Mass Effectu 3 je asi všem dostatečně známá, takže jen stručně: Na scéně se objevili Reapeři a musíte udělat cokoli pro to, abyste Zemi zachránili před zkázou. "Díky propojení s předešlými díly se tu projeví vaše rozhodnutí z minulých dílu trilogie, ale zároveň bude trojka i skvělou příležitostí pro start nováčků díky řadě novinek," slyšíme na úvod všichni v natřískané místnosti.
Prezentace na E3 se skládala ze tří částí - tu první jste jistě všichni viděli na konferencích: Kterak z opuštěné základny Reaperů nad kaňonem a jezerem, kam navigujete letecký úder, znenadání vyleze obrovská příšera jak z Války světů, jejíž pouhý bodák je větší než ostatní postavy. Shepard se proto staví za zadní dělo a odlétá pryč, během čehož ho příšera pronásleduje v bitvě vskutku epických rozměrů, doprovázené oblaky kouře.
Druhá část zachycovala misi, v níž se hrdina ocitá uprostřed konfliktu mezi dvěma civilizacemi a snaží se zachránit člověka, který je klíčový pro nastolení míru a s nímž se probíjíte k dalšímu checkpointu. Odehrávala se v komplexu budov někde na Zemi, který připomínal něco jako hotel s palmami, krásnou vyhlídkou na hory z terasy a vodopády, z nichž stoupá pára. Opět epická podívaná. Dalo se všimnout, že všechny mise na Zemi jsou oproti těm na jiných planetách odlišné, mnohem více nasvětlené, kdy občas přebytek světla i oslepuje. Nejsou to už na první pohled taková scifi prostředí co minule, působí realističtěji, zkrátka člověk věří tomu, že je tentokrát opravdu doma na Zemi. Nový renderer grafiky Mass Effect 3 jinak patří k tomu nejlepšímu, co se na E3 dá vidět.
"Jak budete bojovat závisí jen na vás, můžete mixovat různé herní styly, jak je libo - stealth hraní, taktický i bezhlavou řežbu," řekl výkonný producent Casey Hudson z BioWare a názorně nám to ukázal, když se Shepard schovával ve výklencích. Nejčastějším slovním spojením v doprovodném komentáři zde bylo "tužší a chytřejší nepřátelé". Tím se myslí třeba ten, který má před sebou štít, jako z Army of Two a vaše střely mu vůbec nic nedělají. Proto tu je pár nových hraček, počínaje ručním granátem (po obdržení zásahu oběť hoří) až po nový útok na blízko holografickou paží (hodí se např. při obejití nepřátel ze strany). Píšu si poznámku, že jít jen o tohle, působilo by ME3 jako nějaký datadisk, navíc odklánějící se k přímočařejší akci oproti předchůdcům.
Taktičtějším postupem se myslí klasické navigování dvou týmových parťáků, kam mají jít a co tam mají dělat, přes staré kruhové menu (o Kinectu nepadlo ani slovo, což potvrzuje, že to bude jen taková volitelná nadstavba, nic povinného), ale něco mi říká, že ho ve hře použije minimum hráčů - proč také, když je k tomu hra nijak nenutí a existují jednodušší možnosti, jako třeba plynulé přebíhání mezi kryty. Zbraně půjde odložit na zem a měnit jejich vzhled jak vizuálně, tak co do funkcionality. Do herní ekonomiky prý přibylo hodně věcí, co se dá koupit a je možné blbnout s různými kombinacemi.