Mafia II: Zrada Jimmyho
Chtěli jste vědět, kdo dostal Jimmyho za katr?
Posledním oficiálním DLC a patrně definitivní tečkou za Mafií II (recenze původní hry) je Betrayal of Jimmy, v české verzi nazývaný jako Zrada Jimmyho. Původně PS3 exkluzivní přídavek se konečně dostává i k hráčům na platformách PC a X360, prostřednictvím tzv. DLC Packu, respektive nové Rozšířené edice. Nabízí se přirozeně řada otázek: je o co stát? Je Jimmy i napodruhé stejně akční a arkádový jako první DLC Jimmyho pomsta (recenze), nebo se blíží (alespoň částečně) příběhovému Joe Barbarovi (recenze Joe's Adventures)? A konečně, mají hráči vůbec dát plešatému zabijákovi druhou šanci?
Úvod do děje (myšleno samozřejmě v uvozovkách, tyhle stažitelné přídavky v podstatě žádnou velkou zápletku nemají) obstarává tradičně krátké svižné video, zachycující Jimmyho v akci. Opět jde o jakousi vizitku zabijáka a šikovného čističe, který se ochotně postará o všechny vaše potíže. Máte problém se správou inventáře? Potřebujete urovnat účetnictví? Dojednat pracovní smlouvy? Či snad uklidit opravdu velký nepořádek? Pak určitě zavolejte Jimmyho..., telefon bohužel zveřejnit nemůžeme.
Filmeček podbarvuje čističův monolog (v českém dabingu znovu s charismatickým hlasem Pavla Soukupa), připravující hráče na nevyhnutelné. Na den, kdy s Jimmym vyjebali – jeho vlastní slova. Pro všechny ostatní to byl čtvrtek, pro našeho hrdinu však den, kdy ho jeho dávní rádoby přátelé a společníci prodali. Zrada Jimmyho končí přesně tam, kde Jimmyho vendeta začínala. Totiž v kriminále, aneb tohle je ta „výhoda" vyprávění na přeskáčku, předem víte jak to skončí. DLC lze přinejmenším vnímat trochu retrospektivně, zvědavci se konečně dozví jak a kdo našeho zabijáka za ty mříže poslal.
Ani po stránce herní se žádné velké překvapení nekoná, celé Empire Bay je opětovně volně k dispozici, včetně trojice bytů, s garážemi polykajícími vozy jaké si jen přivezete. Mapa města mimochodem odpovídá původní Mafii II – severní část s přehradou zůstane už asi navždy výhradně doménou Joea Barbary. Zcela beze změn je také arkádové pojetí DLC balíčku, s neustále započítávanými body za přesnou střelbu, série po sobě jdoucích zásahů nepřátel, headshoty, nebezpečnou jízdu v autě a podobné kratochvíle. Výsledné „skóre mise" pak pochopitelně ovlivňuje i rychlost provedení a zvolená obtížnost.
Posun vpřed a zadávání úkolů tradičně řeší strohé ikonky objevující se na mapě, potažmo obří točící se symboly v ulicích. A namísto NPC sdělujících pozadí mise narazíte zase jen na statické obrazovky s krátkým textovým popiskem. Zachován zůstal též volný výběr dalšího úkolu, ačkoliv pokaždé jsou k mání sotva dva-tři nové kšeftíky. Přes jistou nelinearitu vás hra prostě neustále drží na kolejích, nabízí postupný vývoj a pozvolna zvyšující se náročnost.
Vzhledem k herním mechanismům výrazně nepřekvapí ani náplň misí, stále je to o tom někoho zabít, něco dovézt, zničit, či ukrást. V jádru může Jimmy buď likvidovat nepohodlné osoby, krást auta na objednávku, nebo sabotovat podnikání ostatních, demolováním jejich obchodů a zboží. Nicméně vše jakoby se odehrávalo v jiné realitě a jiném Empire Bay, tahle DLC zcela ignorují známé klany Clemente, Vinci a Falcone. Plešoun Jimmy pracuje výhradně pro Tama Brodieho a obchodníka Sala Gravina. Že vám ta jména nic neříkají? Ale to je v pořádku, zkrátka jiná realita, jiní společníci a nepřátelé.
Takřka všechny zdejší útoky a sabotáže směřují proti gangu Bomberů, kšeftujících s kradenými auty a drogami, a proti čínským překupníkům v čele s Eddiem Fu. S přimhouřením oka jednotlivé akce lehce navazují a na pozadí mají cosi jako dějovou linku. Jednou tudíž zlikvidujete něčí kontraband, podruhé mu vystřílíte pár obchodů a když to ani potom nepochopí, zabijete několik jeho poskoků, podplaceného celníka, či někoho z rodiny. Inu spokojit je nutno se s málem a jako „příběh" brát i opakující se jména a zájmy daných osob.
Ačkoliv se jednotlivé úkoly nijak dramaticky neliší, díky decentní zápletce v pozadí možná hráčům ani nepřijde, že vlastně pořád pendlují od bodu A do B. Tradičně nejméně zábavné je kradení aut, ona je vážně docela otrava vědět kde daný kousek parkuje a být jen jeho převozníkem do garáže. Stejně tak nesmíte příliš zkoumat, proč je zapotřebí jet pro ten který sporťák třeba až nad město k planetáriu, když tentýž model potkáte cestou tam hned několikrát. Konečně ani těsný časový limit mnohdy nemá své opodstatnění.
Oproti Jimmyho vendetě však přibylo situací, kdy je auto silně střeženo. Namísto prostého páčení zámku/rozbití okénka si tedy užijete napínavých a vcelku hutných přestřelek, při přebírání volantu. Kupříkladu obrněný vůz nedá ostraha banky zrovna lacino a jednoduchá není ani krádež policejního auta, stojícího rovnou před stanicí. Občas se převáží i vůz plný výbušnin (opatrně s tím), případně luxusní limuzína pro náročného zákazníka (ne abys to škrábnul). Takže když už nic jiného, v pestrosti krádeží trumfnul zrazený Jimmy toho mstícího se.