LittleBigPlanet 2
Sackboy v dobách Leonarda a studené války.
Vydání prvního LittleBigPlanet firmě Sony konečně přineslo kýžený online mikrosvět, v němž se hráči cítili jako doma. Po desítkách pochvalných recenzí začalo ve hře každým týdnem přibývat okolo šestapadesáti tisíc uživatelsky vytvořených levelů, ostatně dodnes jich jsou přes dva miliony. Divit se nad tím, že už se pilně pracuje na LittleBig Planet 2, by tudíž přece bylo zbytečné.
Dvojka bude cílit převážně na multiplayer, ale ani tady nemá chybět příběh pro jednoho hráče, respektive víc příběhů: autoři jich zatím popsali pět a půjde o série epizod s jasným začátkem i koncem, přičemž každou snadno dokončíte během několika hodin.
Těšit se můžete třeba na Techno Renaissance, což bude příběh odehrávající se v jakési futuristické italské renesanci. S postavičkou připomínající Leonarda da Vinciho budete hopsat, střílet a provádět nejrůznější interakci v levelu plném šílených vynálezů.
V řadě nazvané Steam & Cake vás čeká steampunková střílečka na nepovedeném čajovém dýchánku, kdežto v epizodě Neon Propaganda bude Sackboy osvobozovat vykořisťované dělníky v prostředí plném industriálních továren a plakátů jako za studené války. O poznání "jednodušší" má být naopak řada epizod Fluffy High-Tech, v níž potkáte chlupaté ovce, králíčky, nejrůznější nadpozemská stvoření, nebo dokonce umělecké video instalace na zdech.
Designer Organic slibuje smíchat pravou ekoarchitekturu á la Jan Kaplický s přísně designovanou a pevně ovládanou verzí přírody. Autoři tenhle model sami nazývají podle uměleckého stylu art noveau a jinak prý půjde o tu část hry, v níž se Sackboy nejvíc přiblíží přírodnímu prostředí, rostlinám a tak obecně.
Konečně v řadě levelů nazvaných Hand-Made Arcade na vás čekají levely inspirované starými dobrými arkádami, jen s tím rozdílem, že jednotlivé pixely se budou skládat z plastu, dřeva a dalších podomácku upravených látek a povrchů. To je prozatím vše, co se ví o singleplayerové složce hry.
Podle autorů z Media Molecule první díl hry nikdy neměl být jen jednoduchou plošinovkou, vlastně se to stalo tak trochu náhodou a ne zcela po vůli autorů. Právě na to také vývojáři cílí s dvojkou, která se má méně soustředit na samotné hopsání a naopak má sloužit spíš jako interaktivní editor či vývojářská platforma, s níž si snadno naprogramujete vlastní hru. Tomu ostatně napomůže i zbrusu nový editor levelů, s nímž prý tentokrát půjde vyrobit "všechno a ne jen další plošinovku".
Vývojáři si slibují, že po vydání se hráčská komunita pustí do nejrůznějších žánrů: s editorem prý snadno vyrobíte střílečku, závody, hru plnou náročných puzzlů, ale také RPG anebo dokonalý klon Space Invaders.
Jak je vidět, LittleBigPlanet 2 se bude soustředit především na všemíru různého přizpůsobení. Důkazem toho budiž i fakt, že jednomu z vývojářů se ve volné chvíli podařilo vytvořit věrohodný klon Command & Conquer právě ve světě LBP 2.
Jak že to tedy bude s oním přizpůsobením? Prvně si budete moci zcela překopat hráčský interface, a to do takové míry, že vytvoříte-li si třeba malou LBP boxovací hru, na obrazovku snadno umístíte indikátor zdraví vašich postaviček. Autoři zvlášť oceňují, že ty nejpovedenější hráči vytvořené levely z prvního dílu byly ve skutečnosti poctami starým arkádám. A slibují také tolik, že ve dvojce už nebudete muset hlavního "hrdinu" Sackboye při tvorbě levelů schovávat.
Klíčem k tomu bude schopnost tvorby tzv. "direct control seats". Malý příklad za všechny: když jste v prvním díle chtěli vytvořit závodní hru, fungovala tak, že jste přidávali plyn mačkáním tlačítka R1.
Mark Healy ze studia Media Molecule to při první předváděčce LittleBigPlanet 2 posunul o kus dál: jednoduše vytvořil auto poskládané z gumy a prázdné flašky, načež v editoru vybral možnost Direct Control Seats a jednoduše ovládání vozu namapoval na konkrétní tlačítka na ovladači PlayStationu 3.
Podobně budete moci třeba ovladače Sixaxis využít k tomu, abyste postavičku posouvali dopředu nebo dozadu, popř. s autem houkali tlačítkem X. Ovládání půjde namapovat i ke konkrétním částem vozu nebo vynálezu, který jste stvořili. Zvlášť při remacích starých osmibitových her tohle přijde vhod, protože už se všechny nebudou muset ovládat zavedeným schématem LittleBigPlanet.
O důvod víc, proč by takovéhle uživateli vytvořené hry mohly působit věrohodně - třeba jako další předvedená věc, remake starého Yoshi's Island z éry SNES. A protože v LittleBigPlanet 2 už půjdou tvořit nejen jednotlivé úrovně, ale i celé hry, budete moci své levely spojit dohromady, aby se po dokončení jednoho automaticky načetl druhý.