Killzone 3
Dojmy z hraní i z ovládání na Move.
Stále více o sobě dává vědět třetí díl Killzone, jakožto vlajková loď 3D stříleček na PS3, v což můžu ostatně počítat i čerstvou preview-verzi, kterou jsem si mohl zahrát. Ta nabídla sice pouhý výsek z jediné singleplayerové úrovně zvané The Reckoning (Odplata), navíc velice krátký, ale i tak jsem byl vděčný za tu půlhodinku, z které se již dalo docela dobře číst, co nového nás za několik týdnů čeká.
I tady mise na tentokrát prašném a nikoli mrazivém Hellghanu začala výsadkem z letounů Intruder, který se ale zrovna nepovedl, takže jsem zahájil cestu v odloučení od své jednotky ISA. Co se ovládání týká, nečekejte nějaké velké změny v zažitém schématu, však i Killzone 3 není žádná taktická hra, takže vám musí stačit poklek a výklony zpoza rohů, jako jediné prostředky pro vaše krytí. Dále nechybí ani sprint a přiblížený pohled, který se velmi hodí, protože jestli je něčím po grafické stránce Killzone 3 nové, tak jsou to opravdu daleké výhledy, kde se stále něco děje.
Všude létají odpadky a papírky, nebe je plné dýmu, všude kolem se válčí o sto péro a není výjimkou, že i na stovky metrů rozpoznáte skrývajícího se Hellghana, podle jeho typických žhnoucích očí. Tato jediná úroveň ale zároveň napověděla, že vaše putování bude toliko striktně lineární a moc do stran mimo nalajnovanou cestu vás hra nepustí. Jestli tak budou lokace opravdu o mnoho rozlehlejší, než dříve, to vám říci nedokážu, protože na to byla hratelná část velice krátká.
Ano, občas máte k dispozici více cest, ale vždy jsou to spíše rovnoběžné kanály, než nové lokace a vždy po pár metrech stejně přikvačíte do místa, kde vás hra potřebuje. Tak jsem se záhy dostal mezi rozeklané skály, kudy pomalu postupovala moje ISA armáda s podporou tanků. Hellghani vystrkovali růžky všude možně, docela pěkně manévrovali, neváhali se trochu krýt a stříleli i přes hlavu, což je vaší postavě zapovězeno. Na druhou stranu jim můžete pěkně ustřelit jejich helmu s maskou, což má pro ně většinou fatální dopad, a pokud v jejich blízkosti aktivujete útok na blízko, vždy se dočkáte trochu jiné a řádně brutální animace, kdy protivníkovi podříznete krk, zabodnete mu kudlu do oka, nebo třeba rozkopnete kebuli na prach.
Během bitvy nebyla nouze o časté filmečky, ty totiž maskují dočítání další části úrovně, takže jednu lokaci proběhnete bez viditelného loadingu. Pokud vás zabijí, což už na druhou ze čtyř obtížností není nic těžkého, kvituji, že tato videa lze po pár sekundách nahrávání přeskakovat. To už jsem se po pár zářezech na své pažbě dostal s našimi tanky do další části úrovně, kde jsem musel dojít do vzdálené obří konstrukce na okraji obrovského útesu.
Rozumějte, v Killzone je všechno v prostředí doslova monumentální. Brodíte se jako mrňavý brouček v obřích a zohýbaných konstrukcích, šplháte po vysokých lešeních a budovách, nebo prolézáte širokými kanály. Však jsem si hnedle vzpomněl na první díl z PS2, protože následná pasáž jako by z oka vypadla jeho první úrovni, pročež jsem prolézal pod úrovní země zákopy a kanály, z nichž se občas vynořily drobné a většinou dvoučlenné skupinky Hellghanů s automaty a plamenomety.
Plamenomet jsem sebrat nemohl, ale střelné zbraně po padlých zvednout lze automaticky, ale mrtvoly po chvíli zase zmizí do neznáma. Najednou unesete docela pěkný balík, od příruční pistole, přes dvě těžší palné zbraně, až po házecí granáty. Jakkoli výbuchy vypadají fakt pěkně, grafika jako celek moc vylepšení oproti dvojce nenabízí a občas jsem měl co dělat i s nepříjemným cukáním. Už i textury oblečení jsou v použitém 720p režimu trochu mázlé, to spíš Killzone 3 pěkně boduje celkovým stylem a krásnou barevnou paletou, včetně toho dalekého dohledu a monumentálního level designu.
To už jsem se ale kanály probil do předposlední části preview verze, kde na mě čekal dosti dlouhý a náročný souboj s obrovitánským robotankem Hellghastu, který se pohyboval na čtyřech nohách, kdy dosahoval odhadem výšky několika set metrů! Hmm, tak to bude těžké pořízení, mumlal jsem si pod vousy, načež jsem dostal rozkaz, abych nekecal, z prvního bunkru chňapl uložený raketomet WASP a že už budu vědět, jak se to používá. Však ve hře vždy budete v obraze, kam se dál vrtnout, protože jednak nechybí v pauze brífink a nástin aktuálního úkolu, ale i vyznačení cíle vašeho pochodu, takže se rozhodně neztratíte. A mapa ani není kvůli té linearitě potřeba.