Killzone 3
Už žádné rendery, nýbrž tři hratelné ukázky.
Guerrilla Games začátkem týdne ohlásilo třetí pokračování úspěšné PlayStation série Killzone. Protože si v případě minulého dílu lehce pošramotili reputaci předrenderovaným trailerem, který nereflektoval samotnou hru, rozhodli se dokázat, že nyní jednají na rovinu. Pozvali proto Eurogamer, aby mu ukázali, jak hra v současné době vypadá přímo v pohybu. Jaké novinky nás čekají? Jaké jsou dojmy z 3D? V čem se tvůrci rozhodli vyslyšet fanoušky? Nebo do jakých prostředí mimo rozstřílené baráky se za rok podíváme?
Přes všechny oznámené změny působí úvod prvního předváděného levelu silně povědomě. Parťáci Sev a Rico přilétají do záběru na známém výsadkovém vznášedle Intruder. V zuřící sněhové bouři vynikají všudypřítomné grafické efekty. Od sněhu, vodních vln, až po odlétající nábojnice. A je znát, že se hra chystá opravdu nabídnout očekávanou velkolepou podívanou.
Před námi se otevírá výhled na několik vrtných plošin patřících nepřátelským Helghastům. Na jedné z nich je v zajetí držen kapitán Narville. Na první pohled oceníte rozlohu nových levelů, které jsou až desetkrát větší než v minulém dílu. Samozřejmě ne celá plocha je dostupná a valná část slouží jen jako kulisy. Ale tyto epické kulisy umožňují opravdu obří rozhled. Jde o příjemnou změnu proti trochu klaustrofobnímu Killzone 2.
Kamera se přepíná do pohledu z vlastních očí, Sev bere do rukou minigun, rozpoutává na nejbližší plošině peklo a nepřátelé v panice zabírají obranné pozice. Brzy mou pozornost upoutají jasné modré nosné trubky. Pár krátkých dobře mířených dávek ze zbraně a celá konstrukce se v plamenech hroutí do ledového moře. Intruder odlétá pronásledován nepřátelskou stíhačkou, po chvíli ovšem končí sestřelen protiletadlovou střelou a následnou havárií první ukázka končí.
Zbývá zdůraznit, že celá scéna byla hratelná, ne pouze neinteraktivní animačka. I když plná skriptovaných událostí, ovládání jsem měl celou dobu ve svých rukou. Fanoušky druhého dílu údajně silně mrzelo, že se těchto pasáží nemohli aktivně účastit. A je příjemné vidět, že jim Guerrilla Games vycházejí vstříc.
V druhé ukázce se Sev a Rico sbírají ze země po havárii výsadkového vznášedla, které bylo sestřeleno a havarovalo na jedné z blízkých plošin. Alpha Squad opět zasedá za miniguny a rychle se vypořádává s první vlnou odporu. Munice ovšem po chvíli dochází a do hry vstupuje stará dobrá automatická puška.
Tato část hry silně připomínala hratelnost předchozího dílu a jeho souboje v lineárních ulicích. V jednu chvíli dostávám na frak a v oblaku rudé mlhy se klátím k zemi. Naštěstí přispěchal Rico a pomohl mi zpět na nohy. V tuto chvíli si uvědomuji, že souboje jsou mnohem méně předvídatelné. Otevřenější prostředí dává nepřátelům větším prostor k manévrování a je nutno se mít neustále na pozoru, protože jsou schopní mi vpadnout do zad.