Skip to main content

Halo: Reach

Ta nejoslnivější svatozář ze všech.

„Halo: Reach bude tím největším, nejrozsáhlejším a nejlepším Halo titulem, který jsme kdy vytvořili.“ Takovéto úvody prezentací nemám v oblibě, ale je pár vývojářských studií, která si podobně chvástavá suverénní prohlášení mohou dovolit. Bungie rozhodně patří mezi ně.

Na Gamescom přivezli již prakticky hotovou verzi (vydání je koneckonců naplánováno na 14. září), a protože posledních pár měsíců se mluvilo hlavně o online hraní díky otevřené multiplayerové betě, jíž se zúčastnilo přes 2 miliony lidí, na německé výstavě tvůrci Halo: Reach pro změnu ukázali novou část ze singleplayerové kampaně.

Tedy, slovo „singleplayer“ k příběhovému módu vlastně úplně nesedí. Nabídne se totiž i možnost projít si kampaň ve split-screenu pro dva nebo dokonce v online kooperativním režimu až pro čtyři. „Narozdíl od minula teď ale hraní ve čtyřech nebude znamenat čtyřikrát tak nízkou obtížnost. Čím více skutečných hráčů, tím více nepřátel, obtížnost se bude od počtu hrajících přímo odvíjet,“ vyprávěl Brian Jarrad z Bungie a při čekání na konec loadingu prezentované mise ještě přihodil obecné informace o příběhu.

Takže pro nezasvěcené: „Halo: Reach je prequelem ke všem Halo hrám. Je to taky naše poslední Halo hra, se kterou se vracíme zpátky, úplně na začátek, kdy putování Master Chiefa teprve začínalo a my tak budeme moci uzavřít celý příběh,“ líčil jeden z designérů a spustil ukázku z epického putování tzv. Noble Six, „ušlechtilého týmu“ šesti Spartanů různých povah a různých povolání, kteří se stanou hlavními protagonisty Halo: Reach.

Velitel krutě přejížděl každého pštrosa, aby mě naučil, jak nemít smilování...

Hráč se ujme role čísla Šest, bažanta mezi grupou veteránů. Nebo bažantice. Ať už s koulemi nebo vložkami, Šestka nesmí dovolit Covenantům, aby zabrali a zničili planetu Reach, protože další zastávkou na jejich plenící výpravě by pak již byla matička Země.

Mise v GC demu se jmenovala Tip of the Spear a byla zasazena do masivní bitvy lidí proti emzákům, kdy první letecký záběr ukázal snad více jednotek najednou, než bylo ve strategii Halo: Wars. Našinci na tom byli po všech stránkách špatně, potřebovali leteckou podporu, ale stíhačky i křižníky měly cestu zablokovanou kvůli obří protivzdušné zbrani alienů. Cíl mise byl tedy jasný.

Původní plán dojet až přímo ke zbrani džípem nevyšel, protože hrdinům těsně před nosem vyhodili Covenanti most do vzduchu a ve snaze přeskočit propast se Warthog sice dostal na druhou stranu, ale tam nepěkně naboural. „Šestko, prober se!“ zburcovala hráče jeho kolegyně z Noble Teamu a začala klasická bitka proti emzákům, ve které by byl každý Halo fanoušek jako doma.

Hráč v rukou svíral ikonickou Battle Rifle a na relativně rozsáhlé ploše plné balvanů se mydlil s různorodými zástupci Covenantů. Ať už šlo o ty malé pisklavé Grunty, o něco větší Jackaly s energetickými štíty nebo o normální velké vojáky, akce byla svým tempem typicky „halovská“ a stejně tak i HUD.

Po přestřelce osedlalo komando Rockethoga – klasického Warthoga, jen s raketometem namísto kulometu – a jalo se rozsévat zkázu v řadách Covenantů, kteří se pro změnu také představili v novém vehiklu, na první pohled připomínající minimalistický tank Wraith.

Velký bada bum.

Souboje ve vehiklech jakoby z oka vypadly třeba Halo 3 – vozidla se chovala divoce a arkádově, hopsala a houpala se jako nafukovací autíčka, ale akce byla našlapaná, doprovodná hudba zněla tradičně skvěle i trefně a obecně to prostě mělo své nepopiratelné, „svatozářivé“ kouzlo.

Destrukce onoho obřího protiletadlového kanónu se mi zdála vlastně hrozně jednoduchá. Nepřátelé nekladli velký odpor a ještě než jsem se nadál, Šestka již stála uvnitř budovy u jádra a vykonávala svou demoliční práci.

Chvilku na to již oblohu zakryly megalomanské bitevní křižníky, podél nichž prolétaly stíhačky a zapojily se do rozsáhlé bitvy odehrávající se v dáli, kde byly k vidění snad všechny obří stroje z Halo univerza - se Scaraby od Covenantů v čele.

Singleplayerové demo tedy ukázalo, že tradiční a miliony lidí tolik zbožňovaná Halo hratelnost se s Halo: Reach ještě jednou vrací. Skutečně nečekejte radikální změny. Avšak tím prezentace titulu nekončila, poněvadž Bungie toho vzápětí nabídli ještě mnohem více.