Guild Wars 2
Exkluzivně: odhalujeme změny v hratelnosti.
Od oznámení v roce 2007 nepustili vývojáři z americké společnosti ArenaNet téměř žádné informace o připravovaném druhém dílu Guild Wars. Až nyní jsme získali šanci exkluzivně nakouknout, co se na nás v pokračování jedné z nejoblíbenějších onlinovek v Čechách chystá. Určitě se dočkáme mnoha změn. Přesto hlavní stavební kmeny zůstávají netknuty: přístupnost všem hráčům, bohaté možnosti a téměř bezkonkurenční poměr cena versus zábava budou stále přítomny. Na obchodním modelu z prvního dílu se totiž nic nezmění - jakmile zakoupíte krabici se hrou, můžete být i v Guild Wars 2 online tak dlouho, jak jen budete chtít. Bez otravných měsíčních poplatků, které odrazují mnoho hráčů od konkurence. Pravidelný příjem tvůrcům opět zajistí případné datadisky a přídavné kampaně.
Příběh se odehrává 250 let po událostech z posledního Guild Wars datadisku (Eye of the North). Země Tyria je sužována starodávnými draky, kteří velí armádám nemrtvých. Pět hlavních ras, obývajících herní svět, bylo zatlačeno zpět na svá území. A hráč se musí pokusit všechny národy sjednotit do boje pro získání celého kontinentu zpět. Společně s draky přichází dobrá zpráva. Hráči se s nimi přímo utkají. "Příběh se točí zejména kolem jednoho z nich," říká designér a scénárista Ree Soesbee, "ale i ostatní se budou nacházet ve virtuálním světě a jejich přítomnost bude mít přímý vliv na dění v Tyrii. Hráči budou mít možnost na vlastní kůži zažít, jaké nebezpečí tyto bestie představují."
Velkými změnami projde zpracování světa a questů. Zatímco první díl uzavřel hráče po většinu času do oddělených instancí, druhý díl se chce zaměřit na velký společný svět, kde jsou hráči odděleni pouze v některých vhodných případech. Tedy tak, jako tomu bývá u většiny ostatních MMO. Systém questů byl od základu předělán a prý se bude velmi odlišovat od jiných her. "Myslím, že mohu s jistotou říct, že hráč nepotká jediný vykřičník vznášející se nad hlavou NPC," ujišťuje nás hlavní designér Eric Flannum.
"Ve skutečnosti nemáme klasický RPG/MMO systém questů. Místo něj jsme implementovali systém události. Jde o jednu z věcí, která má motivovat hráče k průzkumu světa. Můžete se jen tak poflakovat i po známých lokací a nikdy nevíte, na co narazíte. Třeba natrefíte na pevnost dobývanou Kentaury. Ale může se stát, že na místo dorazíte později a najdete pevnost již dobytou a okupovanou. Nebo půjdete po cestě, kterou jste již šli stokrát, a najednou uvidíte karavan v nesnázích, který bude potřebovat vaši pomoc."
"Jednou z věcí, kterou jsme se při tvorbě prvního dílu naučili, je využití instancí ve prospěch hratelnosti. Příběh bude vyprávěn pomocí oddělených i společných lokací. V Guild Wars 2 přijdeme s celou řadou triků a herních principů, které v jiných MMO nenaleznete. Zejména právě v oblasti vyprávění a vývoje příběhu."
Guild Wars 2 také představí nové aktivity v herním prostředí, které mnozí hráči postrádali v prvním díle. Pro někoho mohl být až příliš zaměřený na akci. Ve dvojce již bude možné například vyrábět vlastní předměty. Slíbeno je i několik dalších vlastností, které přinesou bohatší herní možnosti. Bohužel Eric Flannum zatím nespecifikoval žádný konkrétnější příklad. "Rozhodně neplánujeme ubrat na množství akce. Ale přesto hráči nabídneme více činností a interakce s ostatními, než jen pouhé přetažení klackem po hlavě."
Důležitou vlastností hry bude, že půjde bez problémů hrát osamoceně. Stejně jako v přídavku Nightfall si můžete vytvořit počítačem ovládané společníky a procházet hru s jejich pomocí. Tvůrce Mike O'Brien k tomuto tématu říká: "Zatím nemůžeme důkladně představit, jak společníci fungují. Ale mohu s jistotou říci, že hru můžete kompletně dohrát o samotě. Souvisí to s naším záměrem, vytvořit hru přístupnou každému. Dát hráčům možnost hrát způsobem, který jim vyhovuje. Pokud chce hráč hrát bez cizí pomoci, chceme mu to umožnit. Pokud chce hrát se skupinkou vybraných přátel, umožníme mu to také."
Protože se velká část děje bude odehrávat na stejném území jako jednička, pouze v jiném čase, dočkáme se mnoha povědomých a známých lokací. Pracuje se na přepracování většiny z nich. Minimálně na úrovni technické kvality a epičtějších pozadí. Přesto se hráči dočkají i kompletně nových lokací. Nejzajímavěji zatím vypadá pobyt pod vodou a s tím spojený nový podmořský kontinent. Autor hry se dušuje, že se hráči dočkají mnoha lokací pod vodou, a že tyto lokace budou dostupné pro všechny hratelné rasy.
"Podmořský průzkum bude jednoduchý a dostupný pro všechny charaktery. Ve spoustě her jsou prostory pod vodou životu nebezpečné. Hráč se musí neustále ohlížet na množství kyslíku, neustále je v ohrožení života a to dělá lokace méně zábavné. V našem podání se chceme zaměřit právě na zábavu a motivovat hráče k dlouhému důkladnému průzkumu podvodního světa. Ne ho z něj vyhánět, jako to dělají jiné hry," vysvětluje tvůrce Guild Wars 2.