Skip to main content

GoldenEye

Vítej zpět, 007.

„Bond. Jmenuji se James Bond." A moje hra na N64, kterou dnešní mlaďoši asi ani neznají..., bídáci jedni usmrkaní, před těmi, ani už nevím kolik lety, strhla obří poprask. Byla to rozhodně jedna z nejlepších her své doby a ani se mnou nezkoušejte nesouhlasit. Jen si to vyhledejte na internetu, když už máte dneska ten Google. GoldenEye se jmenovala. A ačkoliv moje sólo dobrodružství bylo samozřejmě prvotřídní, největší peckou byl multiplayer. Jó, za to mě lidi až nesnášeli. Probděli kvůli mě celé noci. Byl jsem prostě skvělý. A teď na Wii budu ještě skvělejší.

Děkuji Jamesovi za pokorný úvod a s jeho pointou musím souhlasit. Ačkoliv o vlastních zkušenost s originálním GoldenEye si můžete přejímat sami, nula-nula-sedmíčce musím potvrdit, že čerstvě ohlášený GoldenEye pro Nintendo Wii skutečně vypadá skvěle. E3 demo o tom přesvědčilo.

„Nemůžu začít jinak než prohlášením, že GoldenEye bude kompletně novou a od základu budovanou hru. Není to žádný remake ani druhý díl. Je to zbrusu nový GoldenEye,“ načnul prezentaci producent z britského (jak jinak přeci!) Eurocomu, kde je hra vyvíjena. Zároveň se ovšem zapřísáhl, že hra bude dostatečně hodna svého jména a fanoušky originálního dílu by měla potěšit nesčetnými odkazy na něj – a ano, promakaný multiplayer je tudíž naprostou samozřejmostí.

Svět Jamese Bonda se od dob agenta 007 na N64 znatelně změnil a tvůrci se rozhodli jít raději s časem, než se striktně omezovat na éru Pierce Brosnana. „Současným Bondem je Daniel Craig, který agenta 007, tak jak ho známe, hodně změnil. Je nyní agresivnější, násilnější, více na tělo a nezakládá si tolik na vymoženostech od pana Q,“ vysvětloval producent vývojářské zaměry, a to, jak se podepíšou na hře.

Ihned to také ukázal, když spustil ukázkovou misi, v níž se James dal dohromady s kolegou agentem a za deštivé noci měli za úkol infiltrovat sklad zbraní podlého ruského generála, který zásoboval nepřátele Koruny. Bylo příjemné vidět a slyšet, že brífink k misi dostal hráč od šéfky organizace, dabované charakteristickou (a fantastickou!) Judy Dench. James slezl ze skalnatého výstupku dolů na cestu do ruské základny, chňapl po nicnetušícím strážníkovi a v mžiku mu zlomil vaz. „James ho samozřejmě mohl jednoduše zastřelit,“ komentoval postup své hrající kolegyně z Eurocomu pan producent, „a je tedy na hráči, pro jaký přístup k hraní se rozhodne – cesta tichošlápka nebo násilníka? Záleží na vás.“

Z jedné mise těžko soudit, ale za sebe musím říct, že hra mi přišla přeci jen podporující tišší přístup. Rozhodně jí to ale nemám za zlé; koneckonců, hrát za sofistikovaného Jamese Bonda má být o poznání jiné, než za vypatlaného terminátora. A podle toho se tedy hrdina v E3 demu i choval. Nebo se aspoň snažil. Proplížil se do hlídací věže, cestou potichu odpravil dva strážníky a hlavně snipera, který by jinak mohl Jamesovi pěkně zavařit. S čerstvě získanou sniperkou obhlédl okolí a rozhodl se zpestřit si den střelnicí na živé terče. Právě přijíždějící náklaďák plný vojáků byl se svým nákladem ideálním cílem a ještě než se vůbec ruská posádka dozvěděla co se děje, přišla již o dvě hlavy.

Následovala klasická přestřelka, samozřejmě s AK-47 a já byl překvapen, jak přesně se hra s Wiimotem a nunchukem ovládala. „Komu ovšem toto kombo nebude vyhovovat, může využít buď ovladače z Gamecube, Zapperu, nebo nového gamepadu, který Nintendo zrovna asi před měsícem vypustilo,“ potěšil producent výčtem možností.

Přestřelky v E3 demu nebyly v GoldenEye kdovíjak zběsilé, protože Bond by těch přímých zásahů příliš nevyydržel. Krytí a ostražité vyklánění se proto stalo klíčem k životní pohodě, ale ejhle – skoro všechny překážky, využitelné pro krytí, byly méně či více zničitelné. Platilo to i pro betonové silniční zátarasy, do kterých pár střel z AK-47 vyhlodalo půlmetrovou díru, což mě upřímně pobavilo, ale zpráva od vývojářů je každopádně jasná: žádné kempování!