Fable III
Královská tyranie se zpívajícím mečem.
Na páteční akci X10 to novinkami jen vřelo, ale ty největší pecky zase jako obvykle přivezl Peter Molyneux. Bylo to totiž vůbec poprvé, co veřejnost spatřila kus z jeho ambiciózního dobrodružného fantasy RPGčka Fable III. A sám tvůrce hry se nijak netajil tím, že namísto obyčejného pokračování chce tentokrát - jak už jsme si u něj zvykli - zrevolucionalizovat žánr.
"Více než polovina lidí, kteří hráli Fable II, nepochopila a nepoužívala víc jak půlku jeho vlastností," přiznal Molyneux hned v úvodu předváděčky. Proto při designování hry odhodil zaběhnutý interface, zbavil se dvojrozměrných menu, oprostil soubojový systém o všechny nadbytečnosti a v neposlední řadě se rozhodl ignorovat způsob sbírání zkušenostních bodů a jejich investování do jednotlivých skillů.
Až se tedy potřetí ponoříte do fantasy světa Albionu, bukolické fantasy variace na starou Anglii, vaše sláva a postavení se bude odvíjet dle počtu vašich příznivců. Což je mimochodem podle všeho první doložitelná inspirace počítačových her populární službou Twitter.
Molyneux to vidí zhruba následovně: na začátku hry budete uvedeni do děje a dozvíte se, že za padesát let od konce druhého dílu se moci ujal zlý král Logan a z kdysi nádherného kusu světa udělal zamračenou industriální tyranii. Zhruba v půlce hry se vám tak či onak podaří Logana zbavit vlády a té se pak ujmete sami.
"Teprve tady to vážně začne být zajímavé," tvrdí sám vývojář. Vůdce totiž svrhnete jedině tehdy, když za sebou budete mít dost příznivců - a ti se pro vás vyjádří zase jen oplátkou za to, že jim něco jako správní politici naslibujete. Třeba to, že ze všech továren ve městě naděláte školy.
Svět nového Albionu tentokrát spíš než středověkou tolkienovskou fantasy připomíná ponurou atmosféru románů Charlese Dickense: lidé dusící se smogem, kouř z továrních komínů, na každém rohu žebrák atd. Ale že by bylo tak snadné tohle všechno změnit opravdu nehrozí. Je dokonce velice možné, že až dosednete na trůn, své dosavadní názory přehodnotíte. Ať už proto, že vás k tomu donutí okolnosti - anebo se vám u moci zkrátka zalíbí a zjistíte, že o žádnou demokracii a vládu lidu vlastně vůbec nestojíte.
Klíčovým herním prvkem Fable III bude již dříve zmiňovaný systém dotyků, který Molyneux nyní do podrobna popsal. Vývojáři se pro něj prý rozhodli proto, že druhý díl s výrazivem nepracoval dost přesvědčivě a neboť také chtěli, abyste měli k hernímu světu opravdový citový vztah. A celé to proto bude spočívat v tom, jak dotyčného chytnete za ruku.
Molyneux to ilustroval na dvou příkladech: manželka hlavního hrdiny jej prosí, aby šel najít jejich ztracenou dceru. Hlavní hrdina si na pomoc vezme svého psa, který díky čmuchu dítě snadno vystopuje. Hrdina ho nejprve obejme a pak jej něžně vezme za ruku; holčička z takového gesta vycítí otcovu náklonnost a celou cestu zpátky bude vesele štěbetat, mluvit o všem, co se bude dít kolem atd.
Příklad z druhé strany se točí okolo žebráka, který hrdinu bere za ruku a úpěnlivě jej prosí, aby mu pomohl splatit dluh - jinak totiž dotyčnému hrozí, že ho továrna prodá do otroctví.
Nejprve se k vám přilne a bude si myslet, že mu jdete pomoct, ale když pochopí, že ho v tomto případě zlý hrdina táhne právě do továrny, začne sebou cukat, kopat a řvát o pomoc. Jediný způsob, jak ho silou donutíte ke spolupráci, bude namluvit mu, že jinak běhěm pár dnů zemře bez jídla a bez pití.