Deus Ex 3: Human Revolution
Nové informace o herních mechanismech.
Dechberoucí trailer z minulého týdne vyvolal mnoho emocí. Nadšení a úžas na jedné straně. Ale zároveň i obavy, nedůvěru a mnoho otázek způsobených předrenderovanou podobou ukázky, která neukázala ani kousek hry samotné. Dosáhne atmosféra hry kvalit traileru? Nebude příliš akční? Přiblíží se více prvnímu či druhému dílu? Zalíbí se i skalním příznivcům jedničky, nebo zamíří i za casual hráči? Jak budou fungovat souboje, RPG systém, a co se ze hry vypustilo? Již první Deus Ex obsahoval perfektně vyvážený mix akce, plížení, hackování a rozhovorů. Autoři z Eidos Montreal naštěstí nešetřili informacemi a tak se můžeme podívat každé herní části důkladně na zoubek.
Hra poběží na Crystal Engine, který můžete znát z Tomb Raider: Legend. Engine byl ovšem v mnoha ohledech modifikován a tak dokáže vykouzlit mnohem hezčí scenérie. Ať už třeba diskotéku s padesáti křepčícími NPC, nebo šanghajské ulice plné neonů, a prosvětlující povalující se mlhu a připomínající ulice z Blade Runnera. Tvůrci se u této hry ani tak nesoustředí na využití HW do posledního šroubku, ale spíše dávají důraz na stylizaci a atmosféru.
Rozporuplně přijímanou součástí novějších her jsou různé minihry, které často dokážou více otrávit než pobavit. Ani Deus Ex 3 se jim ale nevyhnul. Pojďme se na ně tedy podívat podrobněji: Při hackování počítačů se budete pohybovat v bludišti serverových nodů, zatímco se mainframe snaží vystopovat vaši pozici. Minihru lze lehce přirovnat ke hře Uplink. Na první pohled vypadá komplikovaně, ale ve skutečnosti se o nic náročného nejedná. Autoři se dušují, že nejde o narychlo splácnutý koncept. Ale že miniher navrhli a důkladně otestovali několik. Aby nakonec vybrali tu, která při hraní nebude rušit ani obtěžovat.
Druhá minihra se týká některých dialogů. V běžných rozhovorech nás čekají klasické volby z několika odpovědí. Ale pokud dojde na zásadní přemlouvání a vynucování informací, hra se přepne do rozhovorové minihry. V časově omezeném úseku musíte volit vhodné odpovědi podle náznaků v mimice dané postavy. Vyplatí se třeba přitlačit a vyhrožovat? Nebo zvolit jiný přístup? Hraje se na tři kola. Zda vaše chování padne na úrodnou půdu, rozhodne o tom, zda se dopracujete k touženému výsledku.
Výjimečnou vlastností těchto rozhovorů je to, že budou částečně náhodně generovány ze široké nabídky možností. Takže se nepůjde naučit správnou posloupnost odpovědí. Opakované hraní nezačne být nudné, ani nepůjde zneužít save/load podvádění. Že by návrat rozhovorových soubojů z The Secret of Monkey Island? Jistotou je i klasické páčení zámků. Ale o něm jsou zatím detaily neznámé.
Pokud diplomacie selže, přijdou na řadu zbraně. Těch přinese hra více než patnáct. A většina z nich by měla být přizpůsobena pro tišší postup hrou. Dobrou zprávou je, že každá zbraň vyžaduje jinou munici. Špatnou zprávou je, že každá zbraň používá pouze jeden typ nábojů. Vliv na hru tedy nemá zvolená munice, ale typ použité zbraně.
Spornou zprávou je dále to, že přesnost zaměřování již nezávisí na RPG skillu, ale pouze na hráči, tak jako v běžných FPS. Samozřejmostí je i několik typů granátů. Ale určitě potěší originální možnost kombinovat různé technologické hračky. Půjde třeba slepit klasický granát a minu detekující pohyb. A smrtící dvoukombinaci výbušnin připlácnout na zeď.