Skip to main content

Dead Space 2

Důlní chirurg se vrací.

Jako v kostele. Na dřevěných lavicích. V totální tmě. S monstrózní obrazovkou a basy na maximum. Kluci v EA ví, jak odprezentovat hororový titul působivě. A zavrtat se přihlížejícímu pod kůži. Hluboko.

Isaac otevře dveře, schází po schodech, slyší temné dunění a opatrně našlapuje. Otevře další dveře. Další schody. Bum, těsně před ním exploduje plynová trubka a syčí z ní horká pára. Další dveře, ještě hlouběji, do jakési laboratoře. Po stěnách jsou velké buňky, v nichž se asi něco klonovalo nebo konzervovalo. Ale ejhle. Jedna buňka je rozbitá. To zavání průserem. Isaac jde za roh, kolem dalších buněk a najednou se ozve hrozná rána. Z jedné kádě před ním vyskočí zohyzděné monstrum s ostrými pazoury. Isaac vytahuje svou hornickou pistoli, ale je pozdě, bestie po něm už skočila. Ale on se o sebe Isaac Clarke umí postarat a utrhnout mimozemskou hlavu mu nedělá větší problém...

Dead Space 2 bude svou hratelností přesně navazovat na svého originálního předchůdce a během několika vteřin budou znalci jedničky jako doma. Všechny konfliktní situace předvedené na E3 byly řádně násilné i krvavé a zdálo se mi, že se Isaac i naučil nějaké nové pohyby, jako třeba rozdupnutí lebky již polomtrvého emzáka na zemi. Na každý pád se ale proti němu postaví celá řada nových nestvůr, u kterých si opět budete ťukat na čelo a nechápat, jak něco takového mohli vývojáři z Visceral Games vůbec vymyslet.

Nejčastěji jsem narážel na tzv. pukera, který, jak již název napovídá, na své oběti zvracel toxické sekrety ze svého odpudivého nitra. Isaac si s ním ale uměl poradit např. pomocí Javelin gunu, jedné z arzenálových novinek, jejíž projektil vezme svého přijímače na menší polet a přišpendlí jej ke zdi za ním. Navíc výstřel má vlastnosti skromného napalmu a po zásahu zraní všechny živáčky v bezprostřední blízkosti.

Velmi na mě také zapůsobily jakési bullet-time výboje nebo zpomalovací granáty chcete-li, které Isaac vyhodí a v jejichž okolí se na chvíli zpomalí čas a dojde k paralyzování nepřátel, takže Isaac pak má dostatek času na chirurgicky přesné porcování ufounů. Tahle zpomalovací hračička se vysloveně hodila v kostele, do kterého mě na E3 zavedli a v němž se na Isaaca vyvalila horda zmutovaných miminek jako z Dante’s Inferno. Tu by bylo normálně složité pobít, ale tím, že se vždycky trubky jedny zachytily ve zpomalovacím poli, měl Isaac relativně jednoduchou práci. Vytáhl jednu ze svých větších důlních zbraní, která pálila zhruba metr široké projektily a bylo jako na zabijačce.

Každopádně ještě než se Isaac dostal do kostela, musel se poprat s cestou dovnitř, která byla řádově o několik pater výše. Fanoušci jedničky už tuší – šlo o perfektní situaci, kde by se hodila nulová gravitace. Kdo by to byl čekal, hned za dveřmi našel Isaac gravitační jádro, které pomocí mechanických paží – ovládaných jeho vylepšenými telekinetickými schopnosti – vyřadil dočasně z provozu a za chvilku se již vznášel vzhůru. Cestu mu křížil rychle se točící obří větrák, který ovšem zpomalil stejně jako ďáblova miminka v kostele a během chvilku byl nahoře. Tam zase gravitaci v rámci inženýrské hackovací minihry obnovil a bylo vtipné, jak všechno do té doby vznášející se harampádí najednou popadalo na zem jako shnilé hrušky.

Následně se Isaac dostal k jakémusi nákupnímu terminálu, v němž přišel k novému obleku známému z premiérových screenshotů a artworků Dead Space 2. Autoři bohužel nechtěli přesně říci, co všechno nový oblek umí, jak přesně pomůže a zda budou i nějaké další, ale každopádně jsem minimálně odpozoroval, že Isaac v novém skafandru byl vůči nepřátelským útokům odolnější. Mno, to jsem teda zase jednou objevil Ameriku.

Zajímavější je, že při převlékání jsem se mohl Isaacovi podívat do obličeje (docela drsňák a s ježkem) a k tomu dodám, že Isaac v Dead Space 2 konečně i mluví. Ne moc, ale vysílačkou se domlouval s nějakou hodnou paní. Tak ještě aby nemluvil.