Dead Space 2
Zahráli jsme si multiplayer podobný Aliens vs Predator.
Na londýnské předváděčce nám byla živě představena multiplayerová část Dead Space 2. A to rovnou v hratelné podobě, kdy každý z nás novinářů měl šanci zažít si boj o přežití. O podpoře hraní více hráčů se šuškalo zhruba od května, ale na žádné akci se mi nepodařilo vyrazit z tvůrců ani náznak o tom, jaký multiplayer bude. Nyní už mohu říci, že se máme rozhodně na co těšit. Rozliční nekromorfové se totiž postaví lidem oděným v téměř identickém oděvu, jakým disponuje Issac. Obě strany konfliktu budou samozřejmě hratelné a trochu se vrátí staré dobré časy Aliens vs. Predator, kdy se mrštní vetřelci postavili mariňákům s rotačními kulomety.
Prezentace s hratelnou ukázkou se navíc konala v potemnělé místnosti, kde pouze několik centimetrů ode mě byla obří televize, na kterou byla napojena konzole X360. Společně s dalšími sedmi novináři jsme po překonání drobných technických problémů rozehráli mapu s názvem Solar, kde jsem začínal hrát za zástupce lidí.
„Během jedné hry budete hrát za obě strany konfliktu a po určité době se prohodíte. Přišlo nám to jako daleko spravedlivější přístup, kdy každý tým dokáže, jak zvládne obranu či útok na svého protivníka," zmínil opodál stojící vývojář a narážel tím na představovaný herní režim, v němž měli vždy lidé za úkol zapnout/opravit/odnést určitou součástku a přitom se bránit neustále dorážejícím nekromorfům.
Každá z map navíc bude rozdělena do určitých sekcí, v nichž se budete pohybovat a plnit dílčí úkoly. Kupříkladu z kantýny či ubikací se tak lidé musí dostat do strojovny, kde zjistí, že některá ze součástek nefunguje a budou muset zajít do skladu pro novou. Podle toho, jak daleko se posunete při plnění úkolu, se rovněž bude určovat místo narození po vaší smrti (respawn point) a čas, který budete mít na zvládnutí každého dílčího úkolu.
V případě našeho týmu to znamenalo přenést jednu velkou součástku ke generátoru a celou cestu si držet od těla neustále se rodící nekromorfy. Navíc hráč, který nesl danou součástku, byl notně pomalejší a bylo nutné ho prioritně chránit. Neúprosný byl zmiňovaný čas nastavený zhruba na hranici dvou minut na splnění každého z dílčích úkolů. Žádný med to tedy nebyl a po chvilce už jsem se začal těšit, až si vyzkouším hru ohavné zrůdy a vytasím drápky.
„Na výběr bude z několika druhů nekroformů, které jste si „oblíbili" v prvním dílu a svojí roli sehrají i ve dvojce. Kromě dvounohých potvor s bodáky místo rukou (Pregnant Necromorphis) to budou malé potvůrky s třemi ocasy vystřelující projektily (Lurker) a nově třeba plíživé dětičky," poznamenal tvůrce, když jsem studoval statistiky každé potvůrky. „Pro zpestření jsme přidali levelování postav, takže v případě nekromorfů budete odolnější, rychlejší apod. U lidí se zlepšují vlastnosti zbraní (velikost zásobníku, rychlost přebíjení, přesnost apod.) a zejména statistiky obleku. Celkem bude k dispozici šest zbraní."
Než však tvůrce stihnul dopovědět celou myšlenku, došlo již ke změně stran. Rázem jsem se vznášel nad herní mapou v jakémsi strategickém režimu a vybíral nejvhodnější místo, kde se chci narodit. Na obrazovce jsem samozřejmě viděl pohyb lidí a jejich aktuální cíl zájmu. Stačilo se tedy vynořit z ventilace těsně za nimi nebo naopak vylézt ze servisního průchodu v podlaze a počkat si ve vedlejší místnosti.
Právě moment překvapení a schovávání před lidmi bude jednou z nejdůležitějších zbraní nekromorfů. Při přímém střetu se totiž jenom s větším úspěchem mohou postavit řezačce, nastřelovači nýtů a podobným pracovním nástrojům známým z dílny kutila Issaca. Tento styl hraní samozřejmě připomíná již zmiňovaný AvP a souhra nekromorfů s různými schopnostmi rozhodně bude složitější než vypilování taktiky v případě lidí.
V kůži zmutovaných potvor jsem si vyzkoušel, jaké to je přisát se někomu na obličej a hrát hru na život a smrt pomocí rychlého mačkání daného tlačítka na gamepadu. Vyplatily se dokonce náhlé výpady za dvojnožce s bodáky, kdy jsem si počkal za dveřmi či jsem se snažil připlížit ke své oběti zezadu. V lepším případě jsem ji udolal bez jediné hlásky, ale jindy mě stála akce nějakou tu končetinu. V případě hry za lurkera bylo výhodné využívat vystřelovacích šipek a z nějakého vyvýšeného místa, kam se dalo dostat pouze za pomocí ventilace, ostřelovat svoji oběť. Ta samozřejmě neměla zpočátku ani tušení, odkud útok přišel.
Své kouzlo měla možnost prohlédnout si celý svět z trochu jiné perspektivy a dosahovat výšky pouze pár desítek centimetrů. Potvůrky však nebyly natolik schopnými lezci po stěnách jako vetřelci z AvP a už vůbec nedosahovaly tak velké rychlosti při přibližování ke svému cíli. V budoucnu snad ještě někteří hbitější nekromorfové přibudou. Vzhledem k tomu, že lidé disponovali schopností zmrazit na krátký časový úsek libovolného nekromorfa, tak by se další výhoda v jejich prospěch hodila.
Multiplayer v Dead Space 2 bude rozhodně příjemným zpestřením celé hry. Sice se nejedná o nikterak originální počin a autoři musí ještě zapracovat na vybalancování obou stran konfliktu, včetně přidání dalších herních módů. Nicméně na druhé straně jsem uvítal, že po relativně dlouhé době je tu FPS, kde se tvůrci nebáli postavit proti sobě tak odlišné soupeře.
Na druhé stránce pokračujeme s dojmy ze singleplayeru...