Borderlands
Kreslený výlet do postapokalyptické budoucnosti.
Hra Borderlands se odehrává na vzdálené planetě Pandora, kterou bychom ovšem mohli klidně zaměnit za naši Zemi z nějaké post apokalyptické budoucnosti. Středobodem vašeho působení ve zdejších nehostinných reáliích je snaha o nalezení legendárního Vaultu, což je takový ekvivalent Eldoráda, po kterém kdekdo pase.
V případě vaší maličkosti máte na začátku na výběr jednu ze čtyř různých postav, s níž následně do tohoto epického dobrodružství vkročíte. Každá má trochu jinou specializaci a možnosti, od čehož se může následně odvíjet styl vedení boje.
Skrze úkoly ke splnění, které tu dostáváte, se postupně zlepšujete. Jedná se především o požadavky typu něco nebo někoho najít či zlikvidovat. Každý úkol vám dá dopředu na srozuměnou, nakolik půjde o obtížnou záležitost. Pakliže nemáte příslušný level a dobrou zbraň, žádný um nabytý předtím z pravidelného hraní FPS žánru vám tady prostě nepomůže.
S levelováním souvisí i zbraňová specializace a také zkušenostní body, které věnujete do posílení různých atributů, v závislosti na prvotní volbě postavy. Každá má přitom jednu zcela unikátní dovednost, s limitem pro své zneužití. Takový Hunter, specializující se na práci s odstřelovačkou, dokáže vyslat vybraným směrem dravého ptáka, který umí zpomalit a nebo rovnou zabít zacíleného soka. Siréna, která upřednostňuje zase samopal, se pro změnu dokáže na čas zneviditelnit - a současně bleskurychle zvednout kotvy, což vám mnohdy umožní zachránit si v nepřehledné řeži krk.
Bohužel ve všech dalších případech se již jedná o pasivní schopnosti, o procentuální vylepšení vybraných atributů. Samozřejmě, že kupř. zlepšení šancí na kritický zásah nebo dočasné posílení útoku je prima, ale jelikož máte před sebou stále silnější oponenty, ve finále je stejně musíte ustřílet takřka stejným způsobem, jako na začátečnickém prvním levelu.
Level postavy také definuje, jaké následně může použít zbraně. Každá je přitom charakterizovaná několika parametry, jako je útočná síla, přesnost či velikost zásobníku. K tomu se tu ještě pravidelně objevuje nějaký bonus v podobě přídavného elementálního útoku, takže zasaženou oběť můžete takto navíc třeba ještě zapálit - a pak si v klidu počkat za sloupem, až uhoří. A nebo využít v okolí se hojně vyskytujících výbušných sudů, včetně těch s kyselinou, které působivým způsobem rozleptají zasaženou, blízko stojící oběť.
Borderlands je tedy mix RPG a akce, nicméně první žánrový ukazatel není nakonec zdaleka tak silný, jako ten druhý. Třeba jenom z důvodu, že ve zdejších končinách narazíte na velmi malé množství lidí, se kterými bude možné hodit řeč. Že příběh je převyprávěn značně zkratkovitě a jeho potenciál je trestuhodně nevyužitý. A že RPG atributy ve finále nemají na konfrontační herní rámec až zase takový vliv.