Skip to main content

Battlefield 3

Poznatky z čerstvé předváděčky "nejlepší moderní FPS".

Někteří kolegové poslední předváděčku Battlefieldu 3 na nedávné konferenci GDC málem nevydýchali. Pravdou je, že prezentace to byla mimořádná působivá. Eurogamer ji v San Franciscu měl možnost vidět na vlastní oči a v tomto článku se s vámi podělíme o své postřehy z celé prezentace, která byla jiná než to, co jste včera sami viděli na videu.

Abyste byli v obraze: píše se rok 2014 a seržant Henry Blackburn se svojí puškou M16 a hledáčkem ACOG právě vystupuje z obrněného transportéru na irácko-íránské hranici. Jaké jsou jeho cíle a co tady jednotka amerických mariňáků všechno prožije, to zatím nevíme. Podle producenta Patricka Bacha z EA/DICE ale půjde o fiktivní děj jemně inspirovaný sarajevským atentátem z roku 1914. Že by taková hypotetická třetí světová?

Hned zpočátku zjišťujeme pár zásadních skutečností: zaprvé, v novém Battlefieldu nemůžete jen tak sednout do kteréhokoli vozidla a začít se projíždět po mapě. V singleplayerové kampani samozřejmě na jízdu nebo létání dojde, zřejmě ale jen v předem připravených situacích.

Zadruhé, nový engine Frostbite 2 vypadá prostě úchvatně, a to nejenom úrovní detailů nebo realistickým nasvícením, ale i nejrůznějšími drobnými efekty - třeba jak se pěkně třese celá obrazovka i s interfacem, když spustíte palbu.

Návštěva v arabské školce.

Ukazatele munice a granátů se zmenšily a přesunuly do spodní části, brífink se seznamem úkolů zase vyskakuje jen na pár vteřin, takže interface většinou doplňuje už jen maličký kompas ukazující směr vašeho dalšího cíle. Díky UI také vždy vidíte, co lze zrovna dělat s vybranou zbraní, např. u M16 vám hra nabídne módy klasické střelby, poloautomatický a plně automatický. Podle událostí ve hře se na obrazovce může objevit ještě kontextuální ukazatel, např. když to koupí váš kolega a vy ho musíte odtáhnout do bezpečí.

Tuhle situaci jsme si užili hned na začátku předváděčky, ještě než vzal tvůrce do ruky granát a spolehlivě s ním sejmul teroristu ukrytého na balkonu. Následně se celý výklenek zatřásl a s ohlušujícím výbuchem se změnil na horu sutin a prachu, což ale není nic v porovnání třeba se střelbou z raketometu.

Taková exploze zpravidla rozbije všechna okna, jež se roztříští na tisíce malých kousků, a ještě ve zdi udělá pořádnou díru. Tlaková vlna navíc funguje tak působivě, že třeba shodí i obrovitánský nápis na čele nedalekého hotelu. Co na tom, že je to možná mírně nadnesené, vypadá to mimořádně efektně a Battlefieldu 3 to rozhodně pomáhá.

Pozor na odstřelovače - a také na padající sloupy.

Tenhle fyzikální model je jednou z mnoha předností nového enginu Frostbite 2. Ačkoliv předváděná verze hry běžela na PC, které autoři také označují za hlavní platformu, majitelé konzolí budou prý mít téměř identický zážitek. Jak nám ihned vysvětlil producent, vývojáři přišli se sofistikovaným systémem, který během hraní automaticky načítá objekty do paměti a zase je ve vhodnou chvíli vypouští, čímž může Frostbite 2 pracovat s podstatně většími objemy dat (= více detaily nebo důkladnějším terénním modelem) než jeho předchůdce.

Asi nejsilnější moment prezentace přišel ve chvíli, kdy se skupinka mariňáků ocitla v obklíčení a musela si na pomoc zavolat leteckou podporu. V tu chvíli vyvrcholily otřesy půdy, které jsme poprvé zažili před několika minutami, a obrovitá hotelová budova se před našimi zraky začala hroutit jako domeček z karet.

Nejen, že masivní tlaková vlna protrhla beton a efektně nechala dům spadnout přímo směrem na kameru, ale padající kusy budovy s sebou navíc vzaly i zoufale manévrující vrtulník, který se přírodní katastrofě ocitl v cestě. Autoři hry si s tímhle efektem pořádně vyhráli a během předváděčky naznačili, že rozhodně nepůjde o jediné zemětřesení, které v novém Battlefieldu zažijete.