Alpha Protocol
Předváděčka špionážního RPG nepřesvědčila.
Zatímco loni bylo na GC stánku SEGY lákadlem Empire, letos v Kolíně nad Rýnem už to tak žhavé nebylo. Jediný tahák letošního podzimu od tohoto distributora se jmenuje Alpha Protocol. Na tuto hru jsem se těšil, loni mě totiž velice zaujala, a tak jsem byl zvědavý, jak autoři pokročili ve vývoji. Už po příchodu do předváděcí místnosti na mě zapůsobilo okolní zpracování. Na stole byly tři monitory, které přehrávaly jakési tajné záznamy z kamer, takže jsem se cítil jako ve správné kanceláři nějaké tajné rozvědky.
Jen pro upřesnění, Alpha Protocol (dále AP) je špionážní RPG od Obsidian Entertainment a odehrává se v moderním světě. Hlavním hrdinou je Michael Thorton, bývalý špičkový agent, který se ale stal obětí velkého spiknutí, byl odříznut od svých kontaktů a je pronásledován vládou USA. Celá hra se bude odehrávat ve čtyřech městech – Řím, Moskva, Taipei a v neznámém městě v Saudské Arábii. Připraven odhalit, kdo za touto zradou stojí, začíná Michael jednat na vlastní pěst...
Autoři nám ukázali jeden kratičký level v Moskvě a také jsme nakoukli do jednoho ze "safe house", což jsou místa, ve kterých má Michael svá útočiště. Zde se může kompletně vybavit všelijakými zbraněmi a brněními, komunikovat se svými kontakty nebo přáteli pomocí e-mailu. A také hopsnout před zrcadlo, kde si upraví svůj vzhled, aby jako každý špión měl před každou misí trochu jinou vizáž. Hráči se tu mohou dost vyblbnout, možností úprav (ať už postavy či zbraní) je hodně a strávíte u nich desítky minut.
O chvíli později jsme se už ale přesunuli do akce. Michael se v in-game cutscéně dopravil pomocí svého člunu na luxusní jachtu, kde byla naším cílem klíčová osoba, ze které jsme měli vymáčknout důležité informace. Hned na začátku mise nás jeden z předvádějících vývojářů upozornil, že AP půjde hrát více způsoby. Buď si to všechno projdete stealth stylem a nepřítele složíte jen vzácně. Anebo se s tím nebudete párat a naplno využijete svého ničivého arzenálu. Navíc nás ujistil, že hru půjde dohrát bez jediného zabití, což je výzva pro všechny fanoušky Sama Fishera.
Ovšem pár věcí se mi nezdálo. Když se AP prezentuje jako špionážní hra, čekal bych, že jakmile omráčím hlídku, měl bych ji odnést někam, kde by ji nepřátelé nenašli. K mému údivu to ale ve hře nejde a ani nepůjde. Ba co víc, ostatní členové hlídky si kvůli tomu samozřejmě mrtvoly všimnou, takže jsou hned obezřetnější a hledají viníka. Reakce AI je samozřejmě super, ale nebylo by lepší, kdybych danou úroveň prošel, aniž by mě nebo mé činy někdo zaregistroval?
Obočí nahoru jsem nahodil také za schopnost neviditelnosti, díky které jsme se proplížili přímo před zraky jednoho z nepřátel, který o nás neměl ani šajnu. Jasně, je to RPG, v němž jsou tyhle vymoženosti prakticky normální, ale na mě to působilo divně a nepřirozeně. Kdyby postava měla nějaký speciální oblek alá nanosuit z Crysis, neřeknu ani slovo.
Postupně jsme se prokousali až na konec mise, kde na nás čekal boss v podobě mladé dívky, která byla naším cílem. Začala poměrně obyčejná přestřelka, v níž Michael postřílel pár kumpánů, kteří běhali zmateně sem a tam. Udělal jsem si další poznámku, že umělá inteligence by rozhodně potřebovala doladit. Při tomto konfliktu došlo k ukázce skillu „trojitý výstřel“. Při této vlastnosti se vám zpomalí čas, díky čemuž pohodlně zaměříte nepřátele. Jakmile začnou hodinky běžet opět normálně, vyšle Michael tři kulky najednou (!) a je vymalováno. Já vím, RPG, začínáte opět namítat…ale tady mi to prostě nesedí. Uznejte sami, nebylo by lepší, kdyby jim udělil headshoty postupně rychle za sebou?