Skip to main content

Alan Wake

Býčí zápasy s temnotou.

V uplynulých měsících vývojáři z Remedy poodkryli hned dvě mise z akční adventury Alan Wake: té s návštěvou policajta a útěkem k majáku jsme se věnovali v našich dojmech, honičku s policií si zase jako video můžete prohlédnout na Eurogamer TV. Ani pak se ale nedozvíte ty novinky, útržky a doplňující střípky informací, které autoři od té doby jen tak někde utrousili mezi řečí nebo prozradili v nejrůznějších interview - a právě za účelem jejich pohodlného shrnutí vznikl tento článek.

Podle scénáristy a tvůrce hry, Sama Lakea, lze většinu akčních epizod ze hry rozdělit na ty, ve kterých bude hl. hrdina svědkem náhlých přepadení, únosů či zmizení obyvatel městečka Bright Falls do temnoty, a ty, ve kterých budou Alana Wakea pronásledovat vražedné, stinné postavy, vyzbrojené sekyrami.

Remedy hru přitom vnímají jako právoplatného nástupce Maxe Payna: sdílí s ním intenzivní a stylizované akční scény a byť Alan Wake obsáhne podstatně více dialogů a vyprávění, vývojáři prý přitom užijí vše, co objevili s Maxem Paynem - a dovedou to k dokonalosti.

Pozor, kombajn.

Včetně třeba památného bullet-timu, na který v Alanu Wakeovi dojde ve zvláštních scénách a la "moment of brilliance". Bullet-time si tedy nebudete moci zapnout kdy se vám zlíbí, hra vám tuto příležitost dá jen v případě, že kýžená situace splní všechny potřebné podmínky.

Z minula jistě dobře víte, že hlavními protipóly hry jsou světlo a temnota. Dřívější videa napověděla, že Alan Wake dovede některé nepřátele světlem docela zničit, ale to bude prý platit jen na ty nejslabší potvory: čím větší nestvůra, tím více bude světlu odolná. Spoustu nepřátel tedy budete muset světlem nejdříve zbavit jejich "nedotknutelnosti" (tj. nesmrtelnosti) a teprve potom je normálními zbraněmi, např. pistolí, regulérně zabít.

Důležité bude také umět rozlišovat mezi různými typy baterek, vysílající různě silné vlny světla: ty nejsilnější svítilny sice protivníka ihned spálí, ale zase vám vydrží jen po velmi omezenou dobu.

Vůbec největším extrémem v tomto ohledu bude patrně svítilna na majáku, která na nestvůry zafunguje asi jako kulomet na bojišti: kamkoliv s tímhle obrovitým, kuželovitým světlem zamíříte, tam všechno hned lehne popelem. Podobně silná budou i přední světla vozů, do nichž budete ve hře moci nasednout - ne vždy nutně proto, abyste odněkud uprchli, ale jednoduše z toho důvodu, že jiný stabilní zdroj světla v okolí nenajdete.

Říkal tu někdo něco o podobnosti s Maxem Paynem?

Někdy budou hry se světlem a tmou také časově omezené, protože jiná monstra budou sice na světle zranitelná, ale jakmile baterku zhasnete, abyste vytáhli pistoli, začne se jejich síla v temnotě zase automaticky regenerovat.

Zhruba na tomto modelu má fungovat i jedna pamětihodná scéna z pozdější fáze hry, ve které prý Alan Wake zažije jakýsi světelný býčí zápas. (Pamatujte, že temnota se umí zmocnit nejen lidí, ale také předmětů a samozřejmě nejrůznějších zvířat, býky tedy nevyjímaje.)