Nástroj SteamSpy odtajňuje prodejnost her na Steamu
Zásadní věc: Jak se daří českým či zimním hrám?
Dosud se prodejní čísla her zveřejňovala jen sporadicky, když se to výrobci právě hodilo nebo když se bylo čím chlubit. S aktuálním spustěním nového neoficiálního nástroje SteamSpy však dochází k zásadnímu odtajnění těchto a dalších velice cenných, často citlivých dat. To je naprosto fantastické nejen pro novináře, ale také pro trendy v celé branži i koncové hráče, kteří tak získají další vodítko při nákupu.
Aplikace vyvinutá ruským programátorem a blogerem jménem Sergey Galyonkin se inspirovala nedávným průzkumem od ArsTechnica. Funguje tak, že prochází databázi uživatelů Steamu (jen vzorek vybraných, ne všech 125 milionů) a vyzobává z ní počet majitelů každé hry, z kterého místa na světě se přihlašují i sleduje vývoj v čase.
Takto SteamSpy za pomoci volně dostupného rozhraní od Valve nahlédne až do 150 tisíc profilů uživatelů denně (půlka profilů prý je prázdná) a z nich vzniká poměrně erudovaný odhad počtu majitelů jednotlivých her (s výjimkou Dota 2 a Team Fortress 2, u nichž data Valve znepřístupnili).
Autor pro Polygon řekl, že podle lidí z branže, kteří skutečná prodejní čísla znají, bývá výpočet SteamSpy správný, jen s drobnou, tolerovatelnou odchylkou jako u srovnatelných průzkumů. Podle našeho ověření u her, jejichž čísla jsou veřejně známa, vše dobře sedí, i odpovídají různým neurčitým vyjádřením vývojářů typu, že Arma se prodává více než DayZ (navzdory alfaverzi aplikace s avizovanou tunou chyb).
Dozvídáme se tak nesmírně hodnotné údaje o tom, jak je která hra úspěšná, na kterých trzích je nejžádanější (všimněte si velkého zastoupení Polska v grafech), jak o ně postupně klesá zájem, kolik kdy stály nebo třeba kolik procent tvoří PC verze z (oficiálně známého) celkového odbytu multiplatformních hitů. Vzhledem k tomu, že na Steamu coby průmyslovém standardu jsou nyní prakticky všechny tituly pro PC a že se ta musejí aktivovat i krabicovky, to je opravdu velká věc, vyzrazující řadu překvapení.
Zatím jsme nenarazili na vyloženou chybu, čísla dost zkreslují jen víkendy zdarma (zpřístupnění plné verze na pár dnů pro všechny). Takže třeba RTS Men of War namísto 170 tisíc majitelů najednou skočila na 25 milionů uživatelů. Je pravděpodobné, že se toto nahlédnutí za oponu některým tvůrcům her nebude moc líbit a časem tohoto šikovného zvěda nechají zablokovat, takže jsme při myšlení na budoucí generace vyzobali čísla u posledních nebo českých her:
České hry
- Euro Truck Simulator 2 - 1,7 milionu (frčí nejvíce v Rusku)
- Arma 2 - 2,3 milionu + Arma 2: Operation Arrowhead - 3,5 milionu
- Arma 3 - 1,6 milionu (ale měla free weekend, co zkresluje)
- DayZ - 3,15 milionu (koncem ledna bylo zveřejněno číslo 3 miliony)
- Space Engineers - 1,7 milionu (milion se oslavoval v říjnu 2014)
- Medieval Engineers - 124 tisíc (Early Access z února)
- Inquisitor - 91 tisíc (nečekaně hodně vzhledem k pozdnímu nahození do katalogu a nulové propagaci)
- Mafia 2 PC - 2 miliony (mohou ovlivňovat četné slevy jako u všech starších her)
- Blackhole - 5 tisíc (propadák, 75% toho tvoří Češi a Slováci)
Hry ze začátku 2015
- Cities: Skylines - 844 tisíc (rychlý nárůst z 500 tisíc v půlce března)
- Pillars of Eternity - 226 tisíc (na novinku z minulého týdne úspěch)
- Evolve PC - 326 tisíc (zklamání)
- Dying Light PC - 564 tisíc (koncem března bylo celkově na 3,2 milionu, takže většinu tvoří konzole)
- H1Z1 - 1 milion (značný úspěch na vydání začátkem roku)
- Total War: Attila - 228 tisíc (dle očekávání)
- Ori and the Blind Forest - 129 tisíc (solidní)
- Life is Strange - 221 tisíc (více, než se čekalo)
- Hotline Miami 2 - 180 tisíc (dobré číslo za pár týdnů)
- Resident Evil: Revelations 2 - 61 tisíc (málo)
Starší hry
- Civilization 5 - 7,3 milionu (tato a některé další hry níže měly free víkend, proto zkreslené)
- Payday 2 PC - 4,6 milionu
- Borderlands 2 PC - 4,8 milionu (celá série je na 12 milionech kusů)
- Borderlands: The Pre-Sequel - 769 tisíc
- Beyond Earth - 1,2 milionu
- Alien: Isolation - 433 tisíc (na jednu stranu málo, ale zase vysoký poměr PC verze oproti konzolím z celkového milionu kusů)
- Shadow of Mordor - 1 milion
- Lords of the Fallen - 182 tisíc
- The Crew - 154 tisíc
- Football Manager 2015 - 874 tisíc
- Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes PC - 237 tisíc
- Ryse PC - 149 tisíc
- Dead Rising 3 PC - 212 tisíc
- Total War: Rome 2 Emperor Edition - 2,2 milionu
- BioShock Infinite PC - 3,3 milionu
- XCOM: Enemy Unknown PC - 2,6 milionu
- Tomb Raider PC - 3 miliony
- Dark Souls 1 PC - 1,8 milionu
- Dark Souls 2 PC - 945 tisíc (základní edice z loňska)
- The Forest - 1,2 milionu
- Goat Simulator PC - 1,5 milionu
- South Park: The Stick of Truth PC - 1 milion
- Wolfenstein: The New Order PC - 627 tisíc
- The Evil Within PC - 253 tisíc