Zpětná kompatibilita Xboxu One v detailech
Chce obsáhnout (skoro) všechny tituly z Xboxu 360.
V podcastu pro Giant Bomb se Phil Spencer více rozpovídal o trumfu Microsoftu v podobě zpětné kompatibility Xboxu One s hrami pro starší Xbox 360. Jedním z důvodů, proč přišli s touto vítanou funkcí, je motivace současných majitelů Xboxu 360 pro komfortní přestup na novější Xbox One, bez toho, aby si museli vydržovat pod televizí dvě konzole od stejného výrobce. Spencer prozradil, že tento nápad je už staršího data, ale neuvědomili si, jak je provedení zpětné kompatibility na Xboxu One těžká věc.
Nakonec tak Microsoft zvolil cestu úplné emulace konzole Xbox 360 ve virtuálním prostředí, podobnou virtualizaci na PC a serverech. Tedy systém podobný např. široce používanému VMwaru, což je profesionální nástroj pro virtualizace korporátních serverů. Fyzicky vám při použití takových nástrojů stačí vlastnit pouze jediný server, přičemž na něm můžete najednou provozovat klidně i desítky samostatných softwarových serverů.
Microsoft má s PC virtualizací docela velké zkušenosti a ty se mu při přípravě zpětné kompatibility velmi hodily. Ještě před načtením X360 hry na Xboxu One se tak do paměti nahraje kompletní operační systém Xboxu 360 bez dashboardu (zobrazí se bootovací logo s bílým pozadím). Díky virtualizaci běží oba operační systémy X360 OS a XOne OS souběžně a zcela odděleně, takže lze Xbox One nadále normálně ovládat jako kdyby byla spuštěna jeho originální hra. Ostatně obrazně řečeno, Xbox One stále bere celou X360 emulaci jako kdyby spouštěl jakoukoli normální hru. Případné pády X360 části se tak nedotknou hlavního systému Xboxu One.
Podle Spencera není potřeba k emulaci žádného zásahu do vlastního kódu X360 her, k čemuž by jinak potřebovali asi dost obtížný souhlas distributorů a majitelů distribučních práv. Takže se vše řeší interně přímo v Microsoftu. Vývojáři chtějí dosáhnout prakticky 100% podpory všech dosavadních X360 a XBLA titulů, což je ale běh na dlouhou trať. Každá hra se musí pořádně vyzkoušet jak v digitální verzi, tak hlavně na DVD. Však Sám Spencer už do zaměstnání dotáhl nějaké své raritní X360 kousky a dal je k dispozici pro testování.
Je tu ovšem jedna podstatná výjimka, která nepotěší majitele pohybového senzoru od Microsoftu. Žádná hra pro Kinect nebude na Xboxu One podporována! Jednoduše neexistuje cesta, jak sdílet data pro čidla mezi starým a novým Kinectem. A další potíž se prozatím skrývá v titulech na více discích. Což se týká např. her Blue Dragon a Lost Oddysey. S prohazováním disků si zatím neumí poradit, ale prý na tom makají a neměl by to být do budoucna neřešitelný problém. Nejschůdnější cesta se jeví skrze nahrání všech disků před startem nové hry na pevný disk (případně stažení všech dat), přičemž konzole si z těchto dat vytvoří už jen jediný diskový obraz (image), který si uloží na pevný disk a z něhož se posléze hra spustí.