Zdraží hry na digitální distribuci kvůli vyššímu zdanění v zemi nákupu?
V Británii to plánují, protože by prý z dosud unikajících peněz zaplatili další olympiádu.
Ne že by se to týkalo přímo České republiky nebo to bylo nějak brzy na dohled. Pokud se to ale prosadí a v praxi ujme, může to docela pravděpodobně inspirovat vlády v ostatních regionech světa, což by v budoucnosti teoreticky znamenalo znatelné navýšení všech cen her koupených na digitálních distribucích pro kteroukoli platformu.
Britský politik George Osborne přišel podle listu The Guardian s návrhem, kterým chce ve Velké Británii zamezit daňovým únikům při nákupu digitální hudby, knih či aplikací.
Nelíbí se mu, že při koupi něčeho například na App Store probíhá transakce přes země jako Lucembursko s malou daňovou zátěží (3%, týká se všech nákupů na iOS z ČR) namísto platby britské daně z přidané hodnoty (VAT, 20 procent), kde si přitom vše zákazník pořídil. Ohání se studií, podle níž mohla Británie za peníze, které ji tímto způsobem za šest let (2008-2014) utečou, zafinancovat olympiádu.
Pokud by nový zákon vešel v platnost, od 1. ledna 2015 by veškeré digitální nákupy Britů musely být povinně zdaněny ve Velké Británii. Kolegové z MCVUK odhadují (v závislosti na tom, kolik z tohoto navýšení by bylo přeneseno na zákazníka), že hry na Steamu by potom mohly zdražit ze 7 liber na 8 liber, resp. z 35 liber na 40 liber. Mohlo by to tam zajistit i konec aplikací za zavedenou cenovou hladinu 69 pencí.
Nic z toho samozřejmě ještě není jisté, ale je pravda, že dosavadní praxe ohledně downloadů z Amazonu, od Apple či ze Steamu diskriminuje tradiční kamenné obchody, které na rozdíl od digitálních služeb musejí řádně platit daně z fyzických nosičů v zemi podnikání, resp. v zemi, kde se fyzický produkt pořídil.
The Guardian v této souvislosti cituje šéfy kamenných prodejen v Británii, kteří si stěžují na neférovou cenovou výhodu online obchodů v současnosti mají díky zdanění v zahraničí. I proto možná od loňského podzimu vídáme trend, že digitální verze velkých her jsou záměrně často dražší než krabicovky, aby tím výrobci pomohli k přežití, nebo chcete-li nevyhynutí kamenných obchodů, které ještě budou potřebovat.