Skip to main content

Zásadní info o fungování PlayStation 4.5 a vlivu na PS4 hraní

Na starší konzoli bude vše horší.

Dnes pozdě večer došlo k zásadnímu úniku od insidera, který zřejmě pracuje na vysoké pozici v předním americkém obchodním řetězci a jehož identita byla nezávisle ověřena moderátory NeoGAFu.

Měli tento týden s kolegy mítink týkající se PlayStation 4.5 (případně PlayStation 4K), odkud nám zprostředkoval spoustu interních detailů, které působí uvěřitelným dojmem. Ale přes 30 milionů majitelů současné PS4, zvlášť těch kupujících teprve před pár měsíci, je asi bude vnímat jako vraženou kudlu do zad, protože tímto okamžikem jejich konzole výrazně ztratila na hodnotě, není-li to celé jen smyšlené (což nevypadá, a apríl ještě nenastal).

PS4.5 má dle tohoto zdroje přinést v 1. čtvrtletí 2017 zhruba dvakrát výkonnější grafický čip oproti stávající PS4. Neví, jak přesně bude rychlý, ale má běžet na vyšší taktovací frekvenci a zároveň být fyzicky menší než dosud.

Cena PS4.5 má být 400 dolarů, ale pokud by se Sony nakonec ještě rozhodla zahrnout silnější CPU procesor, zvýšilo by to cenu na 500 dolarů. Řetězci prý nicméně bylo garantováno, že cena určitě nepřekročí hranici 500 dolarů, o to se nemusí bát. Finální HW specifikace se tedy patrně bude odvíjet hlavně od toho, jakou bude chtít mít výrobce konečnou cenu. Upgrade program pro vlastníky současné PS4 pro přechod prý Sony neplánuje, což je nemilé.

Součástí bude 4K Blu-Ray Player a výrazně zdokonalený přehrávač médií s jakýmsi VR lounge. Pokud hra nativně nepodporuje 4K, bude její rozlišení uměle navýšeno (upscalováno), což se vědělo.

A teď přichází to zásadní: "Bylo nám řečeno zcela jasně, bez možnosti jakékoli jiné interpetace, že někteří vývojáři už nyní mají development kity pro PS4K a že už připravují hry, které budou vyloženě cílit a těžit z vyšších HW specifikací PS4K. Také zaznělo, že tyto hry sice budou fungovat na původní PS4, ale se znatelnými oběťmi, co se týče výkonu."

Důležité také je, že dnes existující PS4 hry nezískají samy o sobě nic lepšího navíc (vyšší výkon atd.), pokud je jen vezmete a spustíte na PS4.5. Toto má vždy záviset na podpoře od jednotlivých vývojářů a dodatečném patchnutí té které hry, což má u většiny pravděpodobně nastat, krom pár opuštěných starých kousků.

V době uvedení PS4.5 na trh mají přijít následující startovní hry, kde rozdíl v chodu na PS4.5 oproti PS4 prý bude "významný". Pro PSVR byly v seznamu Eve Valkyrie, Robinson a GT Sport, zatímco z ne-VR her se tam vyskytovaly Deep Down či God of War 4 (vedle jiných).

Co na vše říkáte? Budete těžce nést, že hry už nebudou programované pro optimální chod na konfiguraci vaší současné PS4, nýbrž pro silnějšího bratříčka? A že vy budete od 2017 tahat za kratší konec - něco jako hrát X360 verzi Tomb Raidera či Forza Horizon 2, na což nejste nyní na dominantní mašince vůbec zvyklí (naopak)? Jak se budou tvářit vývojáři, že budou muset dělat dvě různé verze pro PlayStation, tzn. více práce? Je taková nečekaná změna na tříletý cyklus od Sony ospravedlnitelná, nebo je to ještě příliš brzy?

Nebudou to stávající majitelé PS4 od Sony brát jako těžkou zradu, když dosud nejspíš počítali s tím, že jim konzole v plné síle vydrží podstatně déle, schopna provozovat všechny nejnovější hry v příštích pár letech? (zvlášť bez upgrade programu a se stejnou čtyřkou v názvu - jmenovat se to PS5 a brát to jako výhodu, že PS5 hry šlapou i na PS4, asi by to všichni zkousnuli lépe). Ale když si zase vezmete, jak krátkou mají životnost např. mobilní telefony či kterákoli jiná dnešní elektronika, tak těch původních 6-7 let životnosti PS3 či PS2 bylo prostě už přehnaně moc.

Read this next