Založena asociace na podporu českých vývojářů her
Nové lobistické uskupení pro získání dotací, investic i vzdělávání.
Jedna taková tu už byla, Asociace herního průmyslu (AHP) Martina Bacha však trpěla pasivitou a před lety odumřela s tím, jak z domácího trhu zmizely peníze od EA Czech či se škrtalo u jiných distributorů.
Nyní se o něco podobného pokouší lidé okolo sdružení České hry: založit lobistické uskupení firem z herní branže, .vývojářských studií z ČR, které bude prosazovat jejich zájmy i například při jednání s vládou. Jde totiž o oblast, která u nás až na výjimky zatím není státem moc podporovaná, na rozdíl od štědrých dotacích v jiných zemích Evropy či na rozdíl od postoje státu k filmařům.
Dnešní článek na Lupa.cz přináší detaily a cíle, o jejichž naplnění se snaží hlavně Pavel Barák, mimojiné organizátor každoroční konference GDS se setkáním domácích tvůrců her.
Mezi prvními členy nově založené asociace pro dubnovou schůzi figurují Bohemia Interactive (ArmA, DayZ), Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance), Madfinger Games (Dead Trigger, Shadowgun, Unkilled) nebo Keen Software House (Space Engineers).
Stejně jako u mrtvé AHP se budou platit členské příspěvky, aby asociaci mohli zastupovat dva až tři lidé na plný úvazek (jejich jména zatím neznáme, patrně bývalí herní novináři). To by domácí studia rozhodně nemělo zruinovat při statisícových či milionových prodejích digitálek na Steamu. Roční obrat v ČR vyvinutých her se prý pohybuje kolem 2,5 miliardy korun při zaměstnání 1300 lidí.
"Jeden z impulzů něco takového rozjet přišel od vicepremiéra a předsedy Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace Pavla Bělobrádka. Ten se nedávno sešel s předními studii v brněnských kancelářích Madfinger Games a už předtím zahájil poslední ročník GDS. „Jako vláda potřebujeme partnera, se kterým se můžeme bavit. Počet a význam členů hraje roli," vzkazuje vicepremiér citovaný Lupou.
Nejprve se tedy chce asociace pokusit o vypracování studie, která hloubkově zmapuje domácí vývojáře a má být hotova do prázdnin. V budoucnu by mohla mít svůj stánek na srpnové výstavě Gamescom a orientovat se i na vzdělávání na školách či pořádání workshopů coby takového inkubátoru pro nábor vývojářů, kterých se (v patřičné kvalitě) českým studiím moc nedostává a brzdí to jejich rozvoj.
Na Lupě se mimochodem píše i o údajném zájmu UbiSoftu otevřít u nás svou pobočku pro vývoj her, což se dosud veřejně nevědělo. Ale oťukávání se státem prý moc nedopadlo a navíc může jít o spekulaci staršího data, kdy se mluvilo též o otevření vydavatelské kanceláře, aby zde firma nemusela být nestandardně zastupována dvěma různými distributory Conquest a Playman.