E3 DOJMY ze Zaklínače 3
To nejlepší jsme viděli až na závěr.
-
Zaklínač 3 mi vyšel až na úplný závěr mého E3 harmonogramu a byl to závěr velmi příjemný. V průběhu týdne jsem slyšel od kolegů o téhle prezentaci jen samé superlativy, prakticky jednohlasně se shodovali na tom, že jde o nejpůsobivější hru výstavy, takže jsem se opravdu těšil.
-
I tak byla návštěva téhle prezentace za zavřenými dveřmi příjemným překvapením. Začalo to už tím, že mi ve dveřích usměvavá Polka strčila do ruky vychlazenou láhev polského piva a časopis Edge s velkým článkem o hře.
-
Také samotná prezentace byla mnohem lidštější a poctivější než většina ostatních. Zatímco jinde do nás co nejrychleji naprali pár minut z hraní a pár minut marketingových řeči, tady jsme seděli v málem kině na skoro hodině poctivého hraní, během které jsme si o hře udělali opravdu dobrou představu.
-
Aši nikoho nepřekvapí, že nosným tématem příběhu je opět osobní příběh Geralta z Rivie, který by se v třetím díle série měl zřejmě završit.
-
Ostatně Geralt zde vypadá poněkud postarší, pokud je tedy možné u albína vysledovat šediny. Z nějakého důvodů s ním také nejsou jeho blízcí z minulých her, nebo po nich alespoň v dému hry nebylo ani stopy. Geraltovou motivaci je zde pronásledování jakési temné síly či skupiny (odtud podtitul Wild Hunt).
-
Předváděčka začala tradičně vynikajícím renderovaným trailerem. Nevím, zda se již touto dobou dostal na internet (nedostal - pozn.red.), ale každopádně bych chtěl zmínit a ocenit jeho myšlenku.
-
Geralt se stane svědkem brutality páchané zloduchy na nevinných a nenechá to jen tak. Když zabíjí pachatele, jeden z nich se vyděšeně ptá, o co mu jde, co to dělá. Geraltova odpověď zní, že zabíjí monstra. Jak fanoušci vědí, Geralt je nájemný lovec monster. V tomto případě je ale oním monstrem člověk. Tahle poměrně dospěla myšlenka jakoby předznamenávala pochmurnější a dospělejší atmosféru hry.
-
Když následně začala samotná hra, na chvíli mi spadla čelist. Jakkoliv jsou CG trailery CD Projektu vždycky působivé, herní grafika - obzvláště postavy - si s oním úvodním trailerem v ničem nežádala. Když někdo řekne, že nějaká hra vypadá úplně jako reklamní renderovany trailer, obvykle přehání. Ale ne tentokrát. Už Zaklínač 2 vypadal skvěle, ale tohle bylo prostě parádní. Přesto tvůrci prohlásili, že jde o stále rozpracovanou, nevypilovanou verzi hry.
-
Ve hře je opět tuna interaktivních dialogů. Působí ovšem ještě lépe, díky snad ještě vyzrálejšímu scénáři, ale také díky oné výrazně vylepšené grafice.
-
Postavy mají údajně 40 kosti v obličeji pro animovaní mimiky (herní animátoři a vývojáři vědí, co to znamená... Je to hodně).
-
Ostatně hra je celkové větší. Autoři bez uzardění mluví o 100 hodinách herního obsahu a otevřeném světě bez loadingu, výrazně větším, než omezené oblasti v předchozím dílu série.
-
Uprostřed vší té nádhery mě zarazilo jen zpracování vodní hladiny. Vypadala dobře, ale animovala se nepřirozeně pomalu, což narušovalo realistický dojem z ní. Na druhou stranu byla efektně průhledná. A vsadím se, že je to jedna z věci, na které autoři ještě zapracují. Kromě jiného i proto, že ve hře strávíte nějaký čas plavením se na lodi.
-
Přechod z chození po souši do plavby na moři byl přitom zcela plynulý a přirozený: Geralt prostě došel do přístavu, skočil na pramici, usadil se v ní a už ji řídil pryč od mola. Zkrátka plnokrevné používání vozidla... Ehm, plavidla. Na souši přitom samozřejmě může stejným způsobem nasedat na koně.
-
Rozlehlý otevřený svět může být poněkud únavný, jak dokazuje třebas Dragon's Dogma. Je proto dobře, že tvůrci do hry vložili možnost fast-travel pomoci světové mapy.
-
Lokace ovšem musíte nejprve objevit, abyste se pak mezi nimi mohli teleportovat. Nahrávání při takovém teleportu trvalo jen pár vteřin.
-
Navzdory rozlehlosti prostředí příjemné překvapí dohlednost až na obzor, žádné ztraceni se v mlze. Většinu krajiny samozřejmě tvoří příroda, takže potěší její oživení různou zvířenou.
-
Při své cestě divočinou Geralt narazil na skupinu hrdlořezů terorizující farmáře. Údajně šlo o příklad dynamických náhodných události a úkolů, na které při cestování narazíte. Nikdy ale nevíte jistě, na kterých věcech jak moc záleží: zdánlivě náhodná záchrana civilisty může mít velké následky později ve hře.
-
Během následujícího souboje mě zaujaly efekty jisker při srážkách mečů, kouzlo zapalující protivníky a některé působivé rychle Geraltovy chvaty.
-
Trochu mě ale mrzelo opakování stále stejných výpadů mečem a celkové mám pocit, že souboje zde nejsou tak pestré a divácky vděčně jako u konkurence (v Dark Souls se zcela mění animace postavy s každou novou zbraní... A zbraní je tam hodně).
-
Během dalšího putování divočinou Geralt narazil na jakési ruiny a začal je prohledávat v naději na nějakou tu zapomenutou cennost. Jenže jej během toho napadlo docela masivní monstrum.
-
Jeden z nepřátelských útoků způsobil téměř úplně oslepnutí hráče, kdy díky Geraltově schopnosti vidění ve tmě bylo vidět jen drobné záblesky pozice protivníka (mimochodem pěkný postprocess efekt), takže bylo o něco těžší uhýbat jeho útokům.
-
I tak to ale stačilo na to, aby Geralt příšeru dostatečně zranil a ta následně utekla pryč. Tvůrčí to komentovali s tím, že monstrum uteklo do své díry lízat si rány - a že kdyby hráč chtěl, mohl by jej vystopovat a dorazit jej přímo v jeho hnízdě.
-
Následně nám bylo predvedno posouvání herního času pomoci meditace Geralta u ohniště. Především proto, abychom viděli, jak se nad Geraltovou hlavou působivé zrychlené střídají denní doby, valí se mraky, vychází a zapadá slunce a mění se počasí.
-
Počasí má vliv na hratelnost. Hráč by neměl zkoušet vyrazit v loďce na moře, pokud je silná bouře. Také by neměl lovit vlkodlaky, pokud je zrovna úplněk.
-
Počasí má vliv také na grafiku... Ehm, nevím jak to dostatečně výstižně popsat, ale vidět hustý les v bouří byl opravdu mimořádný zážitek: každičké stéblo trávy se zuřivě ohýbalo, stejně jako koruny stromů a listí na nich.
-
Pohromadě s provazci deště a blesky to vytvářelo neskutečně dynamickou scenérii, kterou by klidně mohl někdo jako Nvidia vydávat za benchmark svých grafických karet.
-
Ve finále dema nám autoři předvedli, jak pečlivě zachovali poselství spisovatele Andreje Sapkowskiho. Geralt je v první řadě nájemný lovec monster. A proto jsou i ve hře toto téma a činnost náležitě přítomné. Dostali jsme se do vesnice, která má problémy s velkým lesním démonem. Za náležitou úplatu Geralt nabídnul pomoc.
-
Následovalo shromažďování stop a informací, jak rozhovory s vesničany tak prohledáváním divočiny. Vesničané například napověděli, že monstrum vyvolal někdo z nich.
-
V divočině zase Geralt našel poničené stromy, které mu napověděly, že díky síle monstra nebude mít cenu zkoušet vykrýt jeho přímé útoky.
-
Dohromady nakonec informace umožnily Geraltovi určit, jako monstrum přesně hledá. Od toho okamžiku si mohl hráč zalistovat v ingame encyklopedii a přečíst si o daně příšeře vzcerpavajici informace, důležité pro efektivní boj s ním.
-
Po poměrně emotivní likvidaci zrádce ve vesnici se tedy Geralt vydal příšeru vystopovat a ulovit. Používal přitom své speciální lovecké vidění, kdy obrazovku pokryje černobílý filtr a konkrétní stopy se obarví červené. V tomto případě se červené obarvovala třeba vyplašená hejna ptáků nebo démonické totemy, rozmístěné okolo teritoria démona. Totemy samozřejmě spalte, než se do démona pustíte!
-
Když démon konečně nastoupil ns scénu, musel jsem pochválit jeho vzhled. Cosi mezi uschlým stromem a vysušenými zvířecími kostmi, budilo to náležitý respekt, vypadalo to neživé a nelidský. Tím spíš, že během boje na Geralta démon útočil nejen fyzicky, ale také na něj posílal vlky, havrany nebo vystřelující větve stromů.
-
Po návratu do vesnice s trofejí Geralt získal svoji odměnu a spustil se tradičně kreslený filmeček, vyprávějící důsledky jeho činu: dozvěděli jsme se, proč vesničané démona vlastně vyvolali a ukázalo se, že boj s ním oslabil vesnici natolik, že o něco později podlehla nájezdu hrdlořezů, kteří ji vypálili do základu. Údajně se ale mohlo všechno odehrát jinak v závislosti na hráčových volbách v průběhu tohoto questu.
-
Zaklínač 3 mě naprosto nadchnul a jsem si jistý, že pro fanoušky poctivých RPG a vizuálně strhujících her s otevřenými světy půjde o jasnou volbu.
Toto je prototyp nového způsobu reportování Eurogameru z E3 s bezprostředními, téměř online zápisky z novinářských předváděček za zavřenými dveřmi na veletrhu v Los Angeles, který reaguje na zrychlenou dobu a požadavky čtenářů po co největší aktuálnosti - více o našem pokrytí E3