Za průšvih s Aliens mohou konzole, nízká priorita a byrokracie
A také nekompatibilita dvou studií.
O Colonial Marines kauze tu už bylo napsáno mnohé a Gearbox se Segou se údajně chystají tento týden učinit oficiální prohlášení pro uchlácholení nespokojených zákazníků. Kotaku se raději pustili do pátrání po vlastní ose a po dvou týdnech se pokusili o rekonstrukci zašmodrchaného vývoje Aliens, kde se nebáli pojmenovat viníky a důvody fiaska, čerpajíce přitom z výpovědí zúčastněných pod rouškou anonymity.
Máme-li ten příběh zkrátit, za nevalnou grafiku finálních Colonial Marines může nedostatečný výkon starých konzolí. Kvůli nim musely být ořezány mnohé textury, nasvícení, efekty, komplexita shaderů či paměťové nároky, protože na PS3/X360 prý technicky nešlo E3 2011 demo (prezentované na nabušeném PC) ani zaboha rozběhnout. Když Gearbox převzal hru od TimeGate v létě loňského roku, dokonce prý ani na PlayStation 3 nešla spustit, takže musel vše překopat nebo nahradit texturami v nízkém rozlišení. Vše zachraňoval pod časovým presem, protože hra letos v únoru (za pouhých devět měsíců) musela za každou cenu vyjít, když po sedmi letech nešlo požádat o další odklad.
Zdroje Kotaku tvrdí, že když Sega hru v roce 2006 prvně ohlásila, nacházela se v pre-produkci a nemohla z ní nic ukázat. Jenže pak Gearbox nečekaně uspěl s prvním dílem Borderlands a rozhodl se z něj vytěžit maximum v pokračování, takže Aliens odsunul na vedlejší kolej, i kvůli Duke Nukem Forever. Když pak externě najaté studio TimeGate (autoři série Section 8) převzalo projekt na konci roku 2010, prý se divilo, jak málo toho bylo na tolik let hotovo, v podstatě jen nesourodý balíček dat částečně poskládaný z Borderlands. Naivní Sega se mezitím potácela ve finančních problémech a protože ji příprava dvou Aliens her moc vysávala, musela jednu z nich zrušit a vybrala si to týmové RPG od Obsidianu.
Jiným zabijákem Colonial Marines se podle zdrojů Kotaku stala byrokracie. Tím, že se na projektu podílely nezvykle tři firmy, u všech se musel pokrok schvalovat a každá měla jinou vizi. Sega údajně prahla po stylu Call of Duty se střílením spíš lidských nepřátel, zatímco Gearbox a TimeGate raději preferovali boj s vetřelci, kvůli čemuž vedli zákopovou válku. Vývoj trpěl i nedokončeným scénářem, takže tvůrci po mnoho měsíců pouze odhadovali, jak bude co navazovat a co se kdy stane, což vedlo k odpískání mnoha už hotových pasáží nebo jejich zbytečnému předělávání. Do designu hry se navíc pokoušelo svými připomínkami mluvit příliš mnoho lidí, což vše zdržovalo, stejně jako nekompatibilní managment. Kromě toho jsou prý Gearbox a TimeGate studia s úplně odlišným pracovním stylem, což vedlo k mnoha komunikačním neshodám.
A co bude dál? Gearbox se údajně obává, že Sega ho zažaluje za zpackaný projekt, proto asi také Randy Pitchford raději mlčí. TimeGate, odkud museli kvůli Aliens odejít mnozí zaměstnanci, prý také mají strach, že si na nich ostatní smlsnou, ačkoli oni pouze na zakázku udělali průměrnou hru, odpovědnost leží na pánech ze Segy a Gearboxu.