Za čtyři hodiny vybrána pětina peněz na Kingdom Come
Co tvůrci označují za riziko, pokud je podpoříte na Kickstarteru?
Domácí studio Warhorse je na koni. Nejen že dnes celá branže snad nemluví o ničem jiném (i díky exkluzivnímu preview), ale za pouhé dvě hodiny po dopoledním startu kampaně na Kickstarteru tam od tisíce hráčů dokázalo vybrat desetinu požadované částky - 30 tisíc liber, tedy v přepočtu milion korun z deseti milionů. UPDATE - za zhruba čtyři hodiny a něco je projekt díky 1800 podporovatelům už na dvojnásobku, 60 tisíci librách, tedy pětině cíle!
Ten je ještě stále daleko a jsme moc zvědavi, jestli se nastolené tempo podaří udržet, až hra v příštích dnech nebude figurovat na předních stránkách největších světových magazínů. Bude platit nepsané pravidlo, že pokud hra na Kickstarteru vybere 20% z částky za úvodních 24 hodin, což se zde již bleskově podařilo, je pak její crowdfundingový úspěch takřka zaručen? Na druhou stranu, zatím se ještě asi moc nezapojili američtí hráči kvůli tamnímu ránu, ani ti ze západní Evropy sledující internet až doma po večerech.
Podporovatelé Kingdom Come mají na výběr z tradiční plejády možností, jak se do projektu zapojit: nejnižší příspěvek činí 18 eur (500 Kč) a dostanou za něj jen digitální verzi první kapitoly, tedy to hlavní, po čem každý touží. Za pár eur navíc je nabízena digitálka s pár bonusy jako soundtrack či dokument o vývoji. Pokud sáhnete hlouběji do kapsy, resp. na kreditku pro 30 eur, máte nárok na krabicovku první kapitoly s poštovným do ČR/SK zdarma a zmíněné bonusy na CD/DVD, vč. tištěného manuálu, což se za necelou tisícovku jeví jako nejlepší poměr cena/výkon.
Za částku 30 eur se stanete baronem, který navíc obdrží ještě předčasný přístup k rané alfaverzi, přičemž dostupná je i mírně dražší alternativa s fyzickou kopií. Kdo se chce rozšoupnout a bezmezně věří Danu Vávrovi, zainvestuje 75 eur (2100 Kč) pro sběratelskou krabičku s plakátem, knížečkou arworků, tričkem či dobovou mincí. Právo na budoucí druhou a třetí kapitolu, slíbenou vždy s odstupem devíti měsíců, je přehnaně nákladné (možná záměrně?): 360 eur (12 tisíc korun), ačkoli tento Kickstarter se závazně týká jen té úvodní kapitoly. Trochu tady možná chybí nějaký program za např. 100 eur za všechny tři kapitoly jen digitálně, i když to by asi bylo až moc velké věštění do budoucna. Nicméně už se našel jeden nadšenec, který se za 1200 dolarů mimojiné setká s Danem Vávrou ve studiu.
Warhorse jsou jinak na Kickstarteru velmi opatrní: zdůrazňují, že plánované uvedení hry na PlayStation 4 a Xbox One není v jejich rukou, když závisí na schválení od Microsoftu a Sony. Ani ty příští dvě kapitoly nechtějí nikomu garantovat, pokud nastane situace mimo jejich kontrolu, která je přinutí upravit plány. Slibují též verze pro Maca a Linux, nebo podporu 3D brýlí Oculus Rift (díky CryEngine 3). Mimochodem, zatím chybí vypsané bonusy za překonání cile, pokud by se vybralo více peněz, čili buď se Kickstarter honil na poslední chvíli nebo si autoři dopředu nevěřili.
Za největší rizika otevřeně považují odklad vydání již vyladěné/hotové 1. kapitoly slíbené podporovatelům na prosinec příštího roku, což částečně eliminovali sázkou na osvědčenou technologii CryEngine. Jinak ale chtějí inovovat, tudíž s jistotou nedokáží dopředu odhadnout, jestli se jim do cesty nepostaví nepředvídané překážky, které by museli nějak obtížně obcházet. Vědí, že nejvíce prostředků jim zabere implementace soubojů a rozsáhlých bitev, s čímž většina týmu nemá tolik přímých zkušeností.
Více o hře čtěte v dopoledním exkluzivním preview, kde se nezapomeňte podívat na osmiminutový vývojářský deníček s Danem Vávrou povídajícím o své vizi před českými hrady, což tématicky dokonale ladí, nebo na čerstvé screenshoty s upálením čarodějky nebo ptačím pohledem na historickou podobu Ratají nad Sázavou. Níže ještě další artworky z Kickstarteru: