Preview XCOM: Enemy Unknown
S náhodně generovanými misemi a bez čísel u akčních bodů.
Díky časopisu Game Informer už víme, proč ty pondělní obrázky ze XCOM: Enemy Unknown byly relativně ošklivé. Většina misí v 3D grafice z této strategie totiž bude náhodně generována. Stejně jako terén a pozice nepřátel, takže každé hraní bude odlišné (stejně jako v originálu, ale tam mise ani tolik nepůsobily jako generované). Výjimkou bude pár zvláštních předpřipravených příběhových misí s in-game filmečky.
Zásadní novinkou je zbavení se čísel u akčních bodů jednotlivých vojáků v bojích. Tvůrci prý nechtěli, aby hráči museli trávit čas počítáním čísílek, kolik jim jich zbývá a zda na něco vystačí (typu "George má celkem 39 bodů, 20 mu jich vezme pohyb, dokáže potom ještě udělat tohle či ono?"). Boje v novém XCOMu - s third-person pohledem kamery nepříliš vzdáleným od Final Fantasy (viz nový obrázek) - využívají jednodušší systém. V něm si zvolíte kombinaci třeba pohybu a střelby, nebo třeba pohyb a pohyb, nebo kupříkladu míření a střelbu. Představte si, jako byste teď disponovali jen dvěma body a bylo na vás, které dvě dostupné činnosti zkombinujete, v závislosti na specifikách dané herní třídy (některá mají omezení nebo něco nedokáží).
Na paletě samotných taktických voleb se nic nezmění, např. pro poklek či nehýbání se s pouhým ostražitým pozorováním okolí a okamžitou střelbou, pokud se v něm něco hne. Každá z těchto činností bude stát vojáka jeden bod - krytí se za překážku (nejdůležitější prvek), házení granátů, léčení po zranění, přebíjení (počet nábojů už ale nemusíte řešit) nebo těžká palebná clona, pro kterou si voják "vypůjčí" i akční body od ostatních kolegů (a tím je v daném tahu paralyzuje).
Když vám zabijí vojáka, uvidíte ten moment ve filmovém záběru kamery (něco jako v Max Payne 3 či VATS ve Falloutu 3?). Ostatním členům týmu kvůli tomu nemusí přibýt zkušenostní bonus. Každopádně při běžném zvýšení úrovně postavy si vyberete ze dvou nabízených schopností - v demonstraci pro Game Informer to byl buď Squad Sight (střílení na cokoli, co zrovna vidí parťák) nebo Snap Shot (dovolí střelbu po pohybu, což běžně sniper neumí, protože normálně investuje celý tah do "Massive Damage").
Zavzpomínejte na původní UFO z roku 1994 v tomto videu.
Odstřelovači budou v novém XCOMu disponovat vystřelovacím hákem, s nímž se dostanou na střechu budov. Avšak všechny členy posádky si musíte postupně "vychovat" (odemknout další schopnosti), nepůjde najmout už hotové třídy postav. Důraz má být kladen na přizpůsobení vzhledu vojáka, ale i ten vypiplaný zelenáč opět může zpanikařit nebo zešílet, pokud se poblíž stane něco hrozivého.
Mimozemšťané také mají mít vlastní dovednosti, někteří (druh Thin Man z obrázků) dokáží skákat na velkou vzdálenost, jinak se vrátí Sectoidi, Mutoni i psionické síly. V soubojích vám po vynalezení vypomůže vozidlo, které samozřejmě nezíská žádné zkušenosti a po zničení je ztraceno nadobro. Nicméně poslouží jako solidní kryt (mimochodem, bude tu existovat i něco jako pouze částečné krytí se) či pro hlídání určité oblasti na mapě a získání tím taktické výhody.
Standardně bude v misích fungovat shodný princip ukládání a nahrávání pozice jako v původní hře (také jste závěrečné mise dohrávali touto metodou?) a zvažuje se speciální obtížnost bez umožnění loadování savů. Obtížnost má být vysoká, ale více férová, už žádné zabití ihned po vylezení z letadla bez možnosti jakkoli to ovlivnit. PC verze má mít rozšířené uživatelské rozhraní, něco jako mělo Dragon Age: Origins pro PC oproti konzolím.
Cenega by hru ráda přeložila do češtiny.
Ve hře budete mít podle Game Informeru pouze jednu základnu, ačkoli půjde postavit radary a hangáry pro letadla na různých kontinentech pro snazší pronásledování UFO. Vylepšování báze, např. satelitem s mimozemskou technologií, má nabízet hodně prostoru k rozhodování, jakým směrem se vydáte, stejně jako výzkum. Jak bylo patrné z obrázku, obrazovka s bází teď není viděna zeshora, nýbrž z boku.
Finance budete shánět od společenství 16 států, které musíte uspokojit. Někteří vám poskytnou peníze, jiní jako Afrika přímo suroviny. Vše na zeměkouli bude náhodně generováno, třeba Japonsko může někdy darovat laserovou rifli, protože si ji samo vyvinulo ještě před vetřelčí invazí, když z ní mělo obavy. Jiné státy vám zase někdy nabídnou zvláštní příspěvek výměnou za zvýšenou ochranu jejich území.
XCOM: Enemy Unknown vyjde letos na podzim pro PC, PS3 i X360.