Skip to main content

XCOM

Naše ne zrovna lichotivé dojmy z E3 předváděčky.

Hned v první várce novinářů jsem se krátce po otevření E3 areálu v úterý v poledne zašel podívat na XCOM, předělávku klasické tahové strategie do týmové first-person střílečky. Hlavní otázka zněla, jestli prezentace dokáže zahnat obavy o kvalitu hry, které vyvolal trailer koncem minulého týdne. A hned na úvod musím říct, že teď mám pocit ze hry ještě horší než předtím. Tohle asi nedopadne dobře...

"Chtěli jsme se vrátit do perspektivy někoho, kdo je přímo dole na bojišti. Oproti původním záměrům jsme v designu hry provedli mnoho změn, ale základní idea zůstává stejná: speciální agent bojuje proti nepříteli, který má značnou technologickou převahu," začal předváděčku kreativní ředitel 2K Marin, když se všichni usadili do místnosti vyzdobené v retro stylu.

Hra se odehrává v Americe 60. let a dává to znát každým coulem. Výzdobou typických domů na předměstí, černobílými cutscénami a samozřejmě i výzbrojí hrdinů, která ve srovnání s moderními vojenskými střílečkami typu Modern Warfare vyvolává smích. A to je zde právě záměrem.

Středobodem nového XCOMu bude základna, po které se můžete volně pohybovat, vést rozhovory a vybírat si z předpřipravených odpovědí nebo sledovat, kterak vědci testují nové prototypy zbraní. Tady si také vybíráte své spolubojovníky a rozdělujete jim zkušenostní body. Každý má svou speciální vlastnost, vedlejší schopnost nebo přiřazenou výbavu. Nový XCOM tedy bude mít docela silné RPG prvky.

Poté se ocitnete na obrazovce s mapou USA, konkrétně s východním pobřežím, kde jsou zakresleny směry, kudy se vetřelecká invaze šíří, a můžete si zde vybrat misi z několika možnosti. Nad mapou stojí poradkyně, která doporučí, kdo se na danou misi hodí, abyste se předtím správně vybavili.

Jak asi zdolat létající... kvádr?

"Ukážeme vám misi, ve které budeme hledat vědce zkoumajícího vetřeleckou technologii. Ztratili jsme s ním kontakt a vaším úkolem ho bude najít," vysvětluje tvůrce. A to už letíme ve výsadkovém vrtulníku nízko nad maloměstem, které znáte z traileru. Jeho stylizace se nejvíce podobá Battlefield Heroes, ale ani ta nedokáže zakrýt technologické zestárnutí enginu. To, co stačilo pro BioShock, tady za denního světla a bez jakýchkoli efektů praští do očí, což je znát zvlášť na podzimně zabarvených stromech a prostředí.

Protože bylo město přepadeno vetřelci a evakuováno, nikde není ani noha a jen nalézáme autobus s vyndanými kufry na silnici a prázdné domky. První známku života nacházíme ve vojenské základně, jenže jak se brzy ukáže, není to přátelské setkání. "Vetřelci vypadají jako lidé, ale když se k nim přiblížíte, začnou světélkovat a jdou vám po krku," dodává vývojář a já si vybavují film Četník a mimozemšťané. Vetřelci prý ve hře mohou unést zhruba 70 procent populace USA, zbytek jsou ty klíčové postavy pro vývoj příběhu.

Při prozkoumávání zbytku městečka začíná přestřelka za valy, které slouží jako kryt pro vás a vaše dva kolegy, jež řídí umělá inteligence. Celé dění sledujete v tradičním pohledu z vlastních očí, kdy vpravo je zbraň a vlevo ukazatele zdraví kolegů. Dají se dělat úkroky, ale žádné šílené poskakování nečekejte. V průběhu přestřelky se dá hra zapauzovat (četnost tohoto je omezena tzv. time units) a vybrat speciální schopnost vaší nebo kolegy, která se má použít, abyste se s nepřáteli pořád jen vzájemné nestříleli. "Říká se tomu agent powers a vše něco stojí. Musíte se v kruhovém menu rozhodnout, jestli zvolíte útok, který stojí méně bodů, nebo ten dražší," objasňuje tvůrce vlastnost, která vzdává hold slavnému predchůdci. Mezi základní schopnosti patří např. vyvolání energického štítu nebo odpoutání pozornosti.

Bohužel tyto přestřelky jsou tak slabě zpracovány, že srazí celou hru do podprůměru. Valy, za kterými se schováváte, byly v misi až okatě předpřipraveny. Za nimi vždy stáli tři alienní nepřátelé, jejichž modely jsou odpudivé a jejich obrysy modře světélkují, což nevypadá moc hezky. Vždy, když vetřelci infikují nějakou část města, tak ta se přímo před vašima očima potáhne nevzhlednou texturou nebo podivnými útvary, které tam barevně na první pohled vůbec nepatří a postrádají jakékoli efekty, až to působí, jako nějaká grafická chyba ve hře.

E3 trailer z XCOM.

Zpestřením boje je, že když dobijete nepřátelskou střílnu, máte na výběr, jestli si ji vezmete s sebou na základnu pro její průzkum, aby ji vědci předělali k použití lidmi v další misi, nebo ji eventuálně můžete využít ještě v aktuální misi, ale to ne vždy jde. Pouze u některých nalezených předmětů. Určitě takovéto činnosti dokáže jen vybraný člen týmu, takže pokud ho sejmou, musíte se k němu vrátit a uzdravit ho. "Členové vašeho týmu ale nebudou moci zcela umřít. Narozdíl od původní strategie XCOMu jsme se rozhodli, že to takto bude lepší pro design hry. Ale ještě přemýšlíme, jak do hry více zahrnout vliv zranění členů týmu," odvětil tvůrce na jeden dotaz.

V závěru prezentačky začalo jít do tuhého, protože jsme cizáky naštvali, a na zamračeném nebi se vynořil tzv. typhoon, který je ikonou hry na všech obrázcích. Hratelnost se od té chvíle změnila do vertikální roviny a museli jsme se jít schovat na verandu domu, která je kryta střechou, protože to bylo jediné místo, kde na nás nepřítel shora nemohl.

"Později ve hře budete disponovat možností vyvolat to samé, co na oblohu umístí jakési tornádo a začne otamtud útočit na nepřátele a demolovat okolí." Bude tedy prostředí dynamické?, ptáme se. "Nikoliv, dynamické budou pouze kryty, nejsme Red Faction," odpověděl nám vývojář. Multiplayer ve hře rovněž nebude.

Na úplném konci jsme pohřešovaného vědce v městečku našli, ale přisál se na něj jakýsi fialový duch a vcucnul ho až do portálu vedoucího do vetřeleckého světa, což bylo provedeno v přichystané cutscéně a doprovázené dynamickou hudbou. Mé celkové dojmy z XCOMu jsou tak hodně ovlivněny strašně zastaralou grafikou a přestože herní mechanismy nejsou špatné, pro běžné hráče stříleček mohou být příliš složité. Celkově se hra dost podobá prvnímu BioShocku, ale zachránit by ji mohly RPG a adventurní pasáže na základně, spolu s prvky zpestřujícími bitvu. Tak snad to ještě dobře dopadne.

XCOM vyjde příští rok v březnu pro všechny hlavní platformy (PC, PS3, X360).

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.

Read this next