Xbox One letos chyběly devítkové exkluzivity
Shrnutí roku od Metacritic.
Server Metacritic agregující hodnocení z čím dál méně relevantních recenzí publikoval souhrnný report průměrných známek udělených v končícím roce 2015.
Vyplynula z něj řada docela zajímavých skutečností, třeba ohledně toho, pro kterou konzoli vycházejí lépe hodnocené hry. To je pikantní i vzhledem k TV spotům, ve kterých Microsoft i Sony svorně tvrdí, že nejlepší hry existují právě pro tu jejich konzoli.
Jenže ve skutečnosti Xbox One letos úplně chyběla exkluzivní hra, která by od kritiků dostávala průměrné hodnocení nad 90 procent. Jediné dvě, které tuto hranici překonaly (MGS5 a Zaklínač 3), existují i pro ostatní platformy. Nejlépe letos na X1 bodovaly hry Ori and the Blind Forest s průměrem 88 % (je ale i pro PC), Forza Motorsport 6 s 87 % a Rise of the Tomb Raider s průměrem 86 % (Halo 5 Guardians je dle hodnocení všech X1 her kupodivu až na 16. místě, což se dopředu určitě nečekalo).
Sony to samé netrápí, protože mělo oceňované Bloodborne a remake Journey pro PS4 (obě shodně průměr 92%), vedle Uncharted: Nathan Drake Collection (86%) či Resogun Defenders (85%).
Celkově nejlépe hodnocenou hrou roku nebyl dle agregátoru vyhlášen Zaklínač 3, nýbrž PC verze Grand Theft Auto 5 následovaná Metal Gear Solid 5. Pouze čtrnáct her v roce překonalo devítkový průměr, což je dle Metacritic menší počet než v minulosti a dokazuje to rok od roku menší počet vypouštěných AAA titulů. Průměry jsou jinak na všech platformách podobné kolem sedmdesátky, nejhůře v tomto směru dopadlo Wii U s 3DS.
Kompletní výsledky s komentářem editora zde.