DOJMY Z ROZE*RÁNÍ X: Rebirth
Někde v hlubokém vesmíru se ukrývá nadějná hra, ale...
Vesmírná simulace X Rebirth vypadala ze screenshotů, videí, preview a dalších informací velice slibně. Nádherná grafika, obrovské možnosti a změny v hratelnosti, které měly zachovat komplexnost série X, ale snížit komplikovanost ovládání, množství tabulek se statistikami, zrychlit cestování a tím vším usnadnit začátky i nováčkům (zároveň rozhněvat skalní fanoušky). Jak to celé dopadlo? Proč právě nesedím u hry, nepřipravuji obsáhlou recenzi a místo toho čtete pouze dojmy z rozehrání? Jak se občas stává, hra vyšla na Steamu v takovém stavu, že bohužel recenzi ani napsat nelze.
Začněme pozitivněji - co funguje?
Než se pořádně obuji do funkčnosti hry, pojďme se na chvíli podívat, co hra vlastně nabízí, když zrovna nezlobí. V X: Rebirth začínáte jako pilot Ren Otani v téměř nefunkčním vraku vesmírné lodi Albion Skunk, kterou jste nalezli v zapadlém koutku vesmíru. Chvíli nato se k vám na palubu přidá pilotka Yishasame Tarren. Společně se na začátku v rámci tutoriálů pokoušíte loď zprovoznit a poté váš budou určitě čekat epická dobrodružství.
Stojí za zmínku, že na rozdíl od jiných her z žánru vesmírného řádění bude Albion Skunk vaší jedinou lodí, kterou budete ovládat (s výjimkou přímo řízených dronů). Ostatní lodě můžete získat, vlastnit a rozhodovat, co která loď má dělat, ale o vše ostatní se postará umělá inteligence. Autoři z EgoSoftu tím chtějí hru urychlit, zejména v oblasti obchodování, aby hráč pouze zadal, kde chce zboží levně nakoupit, kde draze prodat a poté si mohl jít plnit interaktivnější pasáže, zatímco transportní lodě pomalu naloží zboží a slimáčím tempem se přesunou k místu prodeje.
Jsem si jist, že mnozí tuto změnu uvítají. Ale skalní fanoušci, kteří se chtějí nějakou velikou lidí proletět, i když třeba pouze pro pocit a nasátí atmosféry, budou skřípat zubama. Proto je, myslím, na tuto změnu potřeba důrazně upozornit. Fanoušky asi neuklidní ani fakt, že Albion Skunk není nějakou řadovou lodí, ale jedná se o unikátní loď jedinou svého druhu, která by po upgradech měla pokrýt všechny potřeby vesmírného dobrodruha (podobně jako Shepard v Mass Effectu neměl důvod přestupovat z Normandy).
Jako pozitivní změnu v sérii vnímám zpracování vesmíru, které umožňuje rychlejší cestování a hráči tak zbývá více času na hraní a méně na čekání, než někam doletí. Vesmírné stanice jsou nyní zpracovány formou velkých "vesmírných měst", kde je vše hezky pohromadě a díky rozloze a hustotě živého provozu působí dechberoucím dojmem. Tyto obří stanice jsou propojeny sérií "vesmírných dálnic", což je tunel, do kterého když vletíte, tak vás obrovskou rychlostí přemístí do jiné části sektoru.
Tyto dálnice navíc obsahují drobnou minihru a můžete draftovat za jinými loděmi. Pokud vás některá loď předjíždí, tak se za ni nalepíte, tím zvýšíte rychlost a čekáte, zda kolem nepoletí ještě rychlejší, za kterou byste se nalepili. Čím déle dálnicí letíte, tím můžete být rychlejší a i ty největší vzdálenosti lze překonat během okamžiku. Ač draftování ve vakuu nedává vůbec smysl, tak jsem nakonec tuto minihru ocenil. Při cestování máte aspoň co dělat a není to taková nuda. A když již v této hře odpustíme ohnivé výbuchy, Dopplerův efekt střel a letové vlastnosti lodi, tak proč ne draftování?
Díky struktuře světa nemá člověk příliš potřebu se vzdalovat (alespoň na začátku hry) od velkých vesmírných stanic, pořád se kolem něj něco děje, hra má spát a to docela oceňuji.
Grafika a hraní na velké TV
Kladné i záporné body zaslouží X: Rebirth za grafické zpracování. Pokud ve hře nastavíte vysoké detaily, tak je radost koukat na obrazovku. Vše je krásně detailní, vystínované a hlavně vesmír nepůsobí vůbec prázdně. Kolem velkých vesmírných stanic létají desítky až stovky menších lodí, velké transportní lodě přilétají, nakládají a poté majestátně odplouvají. Vesmír tu pulzuje životem a člověk jen zírá na tu nádheru.
To je ovšem vyvážené hardwarovými požadavky, které mi přišly hodně dynamické, což se mi příliš nezamlouvá. Jednotlivé lokace ve hře nejsou odladěny tak, aby měly přibližně stejné nároky. Takže i na svém slabším stroji jsem si v některých místech mohl nastavit maximální detaily a užívat si hru zcela plynule. Ale o chvíli později jsem musel hned vše stahovat téměř na minimum a stejně jsem se nevyhnul trhání. Autoři prostě do lokací narvali takové množství objektů, kolik se jim zrovna líbilo a vůbec se nepárali s nějakou vyvážeností náročnosti na HW. Pokud tedy budete chtít nerušený zážitek, doporučuji silný stroj. Jinak budete mít problém najít grafické nastavení, které si bude držet jak snímkování, tak nějakou rozumnou kvalitu obrazu.
Jakožto člověk, který má herní koutek u TV vybaven komfortněji než u PC, jsem se pokusil hru rozjet hezky z křesla, na velké obrazovce, s gamepadem v ruce. Co by ne, když hra hlásá "plná podpora gamepadu"? Máte-li podobné choutky, budu vás muset zklamat, protože X Rebirth není pro hraní na velké TV přizpůsoben úplně ideálně.
Jednak trpí neduhem většiny PC her a to že velikost HUD prvků je dána pevně v pixelech. Takže pokud zvolíte 1080p, tak koukáte na nádhernou grafiku, ale všechny texty jsou tak titěrné, že si vykloubíte oči. A když rozlišení snížíte (při 720p jsou texty a menu pohodlně čitelné), zážitek ze hry to odnese na grafice.
Stejně tak podpora gamepadu je mírně odfláknutá. Hra se přes něj ovládá poměrně dobře. Jen navigace v menu může trvat déle, protože nelze používat číselné zkratky. Ale třeba v tutoriálech odvedli autoři skutečně směšnou práci. Hra někdy gamepad zná a jindy ne. Takže v jednu chvíli vám radí, ať stisknete RB. Ale o chvíli později máte druhý tutoriál, který vyžaduje stisk klávesy "C", kterou jsem na gamepadu opravdu nenašel :) Stejně tak v menu hra občas ukazuje u voleb tlačítka gamepadu. Jinde znaky z klávesnice. Prostě práce odvedená jen napůl. Počítám, že tyto problémy se většiny čtenářů a zájemců o tuto hru netýkají. Přesto je považuji za vhodné uvést coby příklad nedodělanosti.
A teď k nedostatkům
Začal bych tím, který asi nebude jen tak opraven (i když nějaké zásadní překopání menu patchem by mohlo pomoci). Tím je paradoxně přítomnost pasáží v pohledu z vlastních očí. Z kokpitu své lodi můžete vystoupit a jít se po vlastních procházet po vesmírných stanicích, velkých vesmírných lodích, apod. Teoreticky to zní velice lákavě, ale skutečnost je bohužel jiná.
Jednak v takto obřím světě není možné vytvořit všechny základny unikátní a zajímavé. Již v rámci tutoriálu budete znát mnohé lokace jako své boty, protože každý bar či přistávací plošina vypadá úplně stejně. Horší ovšem je to, že pro většinu aktivit musíte najít správné NPC a nákupy, opravy, najímání nových členů posádky, apod. řešit formou dialogu. Zní to krásně, ale velmi rychle se omrzí. Chcete-li na stanici jen něco nakoupit, tak nemáte chuť pobíhat po sterilním prostředí a hledat, který z několika typů obchodníků kupuje zrovna vaše zboží. Případně když chcete najmout nového člena posádky, tak zjišťovat, kde se zrovna nějaký nachází. Zejména když rozmístění NPC je stanici od stanice jiné, takže ani nemůžete jít na jistotu.
Počítám, že v pozdějších částech hry, kdy již člověk řeší věci v epickém měřítku, tak budete tento mikromanagement proklínat. Na druhou stranu je to otravné tak, že doufám, že si hráči vydupou update, který umožní tyto záležitosti řešit přes rychlejší systém menu, bez nutnosti opustit loď.
V základní prodávané verzi jsou ovšem nejvážnějším problémem chyby a nedodělky na všech frontách. Od toho, že hra celkem často padá, což je obzvláště nepříjemné, pokud jste rozmazleni moderními hrami a nevšimnete si hned absence autosavu. Po drobnější, jako že když se procházím po základně, tak má mé ovládání (jak myš, tak gamepad) přibližně 0,5 sec lag. Takže zaměřit krabici k vylootování je poměrně nepříjemné. Přitom ve vesmíru vše reaguje ihned. A při hledání řešení některých problémů jsem narazil i na zmínky zasekávání lodi do zdí větších objektů, což vyžaduje načtení starší uložené pozice. Nebo třeba ženské postavy s mužskou hlavou, apod.
Dále není zcela vyladěné ovládání, což ve hře o rozsahu na desítky až stovky hodin začne iritovat. K většině funkcí je třeba se proklikat alespoň přes dvě nebo tři menu, což celkem zdržuje. A pokud chcete zjistit, kde se zrovna nachází vaše druhá loď, co zrovna dělá a čím je naložená, tak asi budete muset sáhnout po Googlu, protože ve hře to intuitivně nenajdete a manuál také není nejsdílnější. Hra se snažila ovládání zjednodušit, ale paradoxně dosáhla přesně opačného efektu. Tím, že se zredukoval počet tabulek, menu a prvků na obrazovce (takže na první pohled hra nevypadá tak komplikovaně), jsou všechny tyto funkce najednou schovány mnohem hlouběji a je obtížnější a hlavně pomalejší se k nim dostat. U funkcí, které používat pravidelně, je to celkem nepraktické.
Jako příklad šílenosti ovládání mohu uvést jednu situaci, kdy jsem se šel projít po své lodi. A při návratu do kokpitu přestalo fungovat tlačítko k otevření dveří, které před chvíli na stanici fungovalo a dveře otevřelo. Po cca patnácti minutách zkoušení kliknout na vše možné, vypnutí hry a naloadování znovu, pročítání manuálu, obav že kvůli bugu musím začít hrát od začátku a náhodném klikání na vše možné, jsem náhodou si všiml, že možnost "Return to cockpit" se nachází v druhé úrovni menu, pod položkou "Crew".
Nepamatuji hru, kde bych měl takovýto problém otevřít blbé dveře. Zejména, pokud jsem je již dříve úspěšně otevřel. Můžete mě nazývat blbcem, ale troufám si tvrdit, že pokud ve hře průchod dveřmi znamená delší zákys, je s ovládáním něco špatně.
Chyby zabraňující v pokračování hraní
Dostáváme k těm nejvážnějším bugům, kterými jsou v tuto chvíli problémy znemožňující vám ve hře pokračovat. Já, stejně jako spousta dalších hráčů, jsem zpočátku skončil hned v tutoriálové misi, která mě měla naučit obchodování. Úkol zněl snadno: na jedné stanici levně nakoupit, na druhé draho prodat. Bohužel obchodování skladnějších komodit nemůžete provádět přímo, ale je třeba zaúkolovat nějakou jinou vlastněnou loď.
To jsem podle tutoriálu udělal a šel si plnit vedlejší mise, než má loď přiletí a vybrané zboží naloží. Ale po chvíli se mi čekání zdálo nějaké dlouhé. Tak jsem začal zkoumat, po chvíli googlení dohledal, ve kterém skrytém podmenu vůbec zjistím, kde se má loď nachází. A když jsem ji našel, tak tam tupě stála a ani se nehla. Zkoušel jsem všechny možné příkazy, ale bez úspěchu. Podle různých diskusí v tomto místě skončilo velké množství hráčů a tutoriálovou misi nešlo některým lidem dokončit.
Naštěstí jsem dostal tip, že lze misi rozchodit manuální editací savu (nejen prasárna, ale zároveň ukázalo, jak snadné bude ve hře podvádět), zajásal jsem a zkusil misi znovu. Napodruhé se nákup zadařil, ale prodej ztroskotal na úplně stejném problému (přepravní loď zastavila a na nic nereagovala). Rozjel jsem misi potřetí a raději již vůbec nic nedělal, přilepil se k přepravní lodi a nechal se táhnout. Zábava na úrovní koukání do zdi. To jsem se úspěšně dostal k prodeji. Ale přepravník, který vykládal zboží z mé lodi a měl jej doručit do doku obchodníka, o něco štrejchnul, ztratil směr a již nedokázal najít cestu zpět. Zapíchl se čumákem do asteroidu, na kterém stála vesmírná stanice a nešlo jej ani vyšťouchat ven. Takže následovalo další načtení uložené pozice a další pokus.
Napočtvrté se již obchod zadařil. V příběhu jsem pár minut pokračoval dál, dokud neměla nastat cutscéna. Ta ale začala opakovat první záběr donekonečna. Naštěstí šlo animaci odkliknout, ale vůbec nevím, co se v ní z hlediska příběhu mělo stát. V tu chvíli mi už ale bylo jasné, že nejsem na hru nazloben kvůli ojedinělé chybě, kterou jsem nedokázal překousnout. Ale že je na mě bude sypat jeden za druhým.
X: Rebirth pro PC vyšlo v angličtině na Steamu v půlce prosince, krabicovku u nás vydala tento týden Cenega za výrazně nižší cenu 899 Kč.
koupit na Xzone.
A když se takto komplexní hra tímto způsobem zadrhává již v rámci lineárního tutoriálu, kde pouze tupě následujete instrukce, tak se děsím, co hráče čeká, až se do hry ponoří a začnou všechny možnosti využívat ve velkém, velet větším flotilám, budovat vlastní vesmírné stanice a zkoušet ovlivnit ekonomiku.
Závěr
X Rebirth v základní prodejní verzi působí spíše jako raný betatest než hotová hra. Všem zájemcům bych doporučil se do ní nehrnout a počkat. Hru nechci hned potápět a házet do žita. Základní principy, herní možnosti, krásná grafika a vše vypadá opravdu lákavě. Někde se tam ukrývá hluboká a kvalitní hra, jen v tuto chvíli není dodělaná, což ale s velikou pravděpodobností opraví čas. Máte-li tento žánr vesmírných simulací rádi, tak v tuto chvíli musím od koupě odradit. Ale zároveň bych sledoval informace o updatech. A po pár velkých opravách a dodatcích se tak za půl roku nejspíš může jednat o zajímavý a zábavný titul. V tuto chvíli byste mohli vyhození těch 50 eur (či 65 eur v případě speciální edice) litovat stejně jako já.