WRC
Něco se povedlo, něco méně.
Zhruba po pěti letech se chystá vyjet do erzety nový rallye titul, který má přinést další prestižní disciplínu motorsportu, jako nedávno sesterské formule 1. Po velké pauze jsou očekávání nad licencovaným rally, kde si konečně můžeme zajezdit nejen v kůži sedminásobného mistra světa, určitě veliká. Jenže italský Milestone, jakožto nový výrobce hry (po Evolution Studios), má zkušenosti, kromě staré arkády Screamer Rally, pouze se silničním závoděním a podle toho to bohužel vypadá, jak ostatně předvedla testovaná PC demoverze.
Hra nabízí na úvod volbu ze tří obtížnostních režimů s různě aktivovanými pomůckami, pročež všechno stejně lze posléze individuálně nastavit v menu, takže ta volba není ani tolik důležitá. Zajímavě ale vypadá Akademie WRC, jakožto jezdecký tutoriál (pamatujete na školu v prvním Colinovi?), ten ale stejně jako další režimy kariéry, lokálního multiplayeru na střídačku (lze takto odjet i celý šampionát, což je fajn), online jízd a přehledu statistik, není v demu dostupný.
Každopádně nabídka to není špatná, kvituji zejména ten multiplayer podobojí, však už jen střídání s kamarády je dostatečná zábava a motivace. Čerstvě taktéž působí možnost nastavení údajů na obrazovce při jízdě, kde mi přijde zajímavá volba mezi směrovými šipkami a malou mapičkou, jakožto navigačního prvku na horním okraji. Pochválit také musím velmi jemné přizpůsobení schopnosti oponentů jezdcem a nikoli pár přednastavenými hodnotami. Takto si časy protivníků každý dokonale přizpůsobí. Zatím pohoda...
Je také skvělé, že si tvůrci zajistili kompletní WRC licenci nejen na nejprestižnější kategorii, ale i na doprovodné šampionáty produkčních vozů, juniorku, a potěší i nastupující třída Super 2000, tedy podobné vozy, jež nyní jezdí konkurenční IRC. Celkem tedy 10 značek s 18 modely různých výkonových parametrů, to je rozhodně plná garáž, s níž se musí počítat. A to se jako bonus připravují i speciály skupiny B, jež budou v PC verzi zdarma součástí hry, na konzolích se ale za ně bude platit v DLC.
Kvituji, že i v časovce si budete moci zajezdit nejen proti svému stínovému vozu, ale také proti jednomu času staženému z internetového žebříčku. V demu je nicméně dostupná pouze jedna rychlostní zkouška ze dvojice podniků: finské a jordánské rally. Také vozy se nabízejí dva, Loebova mistrovská C4 a Focus Mikko Hirvonena. Nejhorší ale je, že mezi oběma vozy nejsou ohledně jízdních vlastností prakticky žádné odlišnosti, což by možná ani tolik nevadilo, protože auta to budou ohledně jízdního projevu určitě v reálu velmi podobná.
Mnohem horší je použitý jízdní model, samozřejmě dosti zjednodušený a spíše arkádově šourající, ale absolutně bez odezvy. Po jakém povrchu jedete, to je úplně jedno, auto se chová prakticky stejně a vy rozdíl také nepoznáte. To už první Colin na tom byl lépe a o poslední ofiko WRC hře, WRC: Evolved na PS2 už škoda mluvit. Pocit z jízdy je v těchto starších hrách bohužel zcela někde jinde. Ony tomu napomáhají i střídmé stavby obou úrovní, protože jak Finsko, tak i prašné Jordánsko je jedna velká nuda s širokými cestami ohraničenými mantinely. Jízda vám zabere několik málo minutek a zvláště Jordánsko je navíc velice ploché a bez nápadu.
Přitom grafika je na dnešní dobu na PC také dosti obyčejná, neřku-li zastaralá, a okolí je zbytečně rozostřené i bez bluru a navíc rádo doskakuje. Např. skály ve Finsku evokují spíše kopu černé plastelíny, než reálné skalní útvary, diváci jsou pouze sporadičtí a chybí třeba i takový startér. Na druhou stranu auta jsou provedena detailně a jejich skvělá destrukce také určitě neurazí, nota bene, když potěší i drobná zničitelnost prostředí, jako např. plůtky okolo vozovky. Kdyby radosti z jízdy byla věnována stejná pozornost, jako koliznímu modelu, byl bych mnohem více spokojen.
Demo mě tak spíše zklamalo, protože jsem čekal po tolika letech asi trošku lepší simulaci blátivého závodění, než jsem nakonec dostal. Skoro se mi zdá, že tvůrci do hry přenesli až moc ze svých silničních zkušeností, kterých mají ostatně dost, nicméně zase věřím, že na asfaltu to v rally autech pěkně pofrčí. Každopádně mám za to, že nové WRC ty staré dobré tituly, ať už to jsou WRC od Evolution, staří Colinové, Rallisport Challenge, nebo Burnsův počin, i po těch letech asi nepřekoná.
Milánští na rally, zdá se, fištróna nemají, když bych více ocenil detailnější, ostřejší grafiku a lepší optimalizaci (hra je náročnější, než F1 2010 s 24 auty na okruhu!), lepší prezentaci na trati, preciznější jízdní model, kdy nyní ani nepoznáte, že jedete v terénu. A třeba i takové zvuky motorů, jež jsou v demu pouze příšerné samply z databanky a reálu vůbec neodpovídají, vlastně podobně, jako další nepřesná hlášení navigátora. Těžko říci, jestli plná hra přinese v tomto zlepšení, ale zatím neházím zcela pytel do žita, třeba nám to vynahradí dobrá kariéra a další režimy, jež nešlo vyzkoušet. WRC 2010 vyjde na PC, PS3 a X360 8. října.