Recenze WRC 3
Nejlepší rallye široko daleko? Třetí pokus zalíbit se klapl.
Potřetí a dost možná i naposledy (co bude dál s licencí, zatím nebylo oznámeno) přijíždí od italských Milestone titul FIA World Rally Championship 2012, závodní rallye hra známá též jako WRC 3. Kdo čekal jen další pokračování, s lehce updatovanými reáliemi a vylepšenou grafikou (která to vážně potřebovala), bude asi mile překvapen, protože vývojáři zásadně zapracovali i na valné většině obsahu, z prvních dvou dílů toho mnoho nezůstalo. Spousta věcí je úplně nová, včetně naprosto překopaného kariérního režimu, nebo premiérových rychlostních zkoušek. Desítky jich byly navrženy z gruntu znova, takříkajíc na zelené louce v editoru. Nejviditelnější změnou pak samozřejmě zůstává jiný a lepší engine, respektive vizuální kabát celé hry. WRC 3 je na pohled výrazně reprezentativnější než jednička i dvojka, ačkoliv na konkurenci to ve finiši stále nestačí. Jestli je u vás grafika na prvním místě, série DiRT a její (engine) EGO znovu vítězí.
Opravdová rallye
Potřetí je třeba vypíchnout fakt, že WRC od Milestone si na rallye jen nehraje, ona se snaží rallye hrou být. Mám tím znovu na mysli jednotlivé podniky Mistrovství světa, rychlostní zkoušky, servisní zóny mezi nimi (s nutností opravy vozidla), vcelku sofistikované možnosti nastavení auta…, oficiální licence FIA, zajišťující účast známých posádek a týmů, je už vlastně jenom třešinkou na dortu. Fungovalo by to i bez ní.
Tam, kde si Codemasters dělají z hráčů spíš legraci, když s minimem aut a tratí v uvozovkách simulují kupříkladu Finskou rallye (s pouhými dvěma-třemi erzetami, dlouhými sotva ty dvě-tři minutky) nastupují Milestone, s víc než dvěma vozy na výběr a rychlostními zkouškami (a časomírou) mnohdy atakujícími hranici šesti-sedmi minut. Jen pro připomenutí, každá ze světových rallye - WRC 3 jich znovu nabízí třináct - tu má hned šest erzet a vybrané podniky doplňuje ještě bonus, v podobě atraktivní divácké super-speciálky. Nebuďte tudíž moc překvapení, až při finské Rallye 1000 jezer strávíte za volantem klidně půlhodinku a budete v cíli pěkně zpocení.
Ale přesně o tom to je - o jízdě na samé hranici možností, vašich i vašeho vozu, kdy rozhoduje každá vteřinka a každá maličkost. A kdy i drobná chyba, nebo jeden kámen na vnitřku zatáčky, může znamenat konec všech nadějí. Přestože má WRC 3 do simulátoru opravdu daleko, relativně věrně simuluje alespoň samu podstatu rallye závodění. Totiž jezdit rychle, čistě, nepoškodit auto víc než jsou pak mechanici v servisu schopni opravit a být v cíli dříve než soupeři. Naposledy nám něco takového zprostředkoval asi Richard Burns a dál zůstává králem, připomenout dozajista sluší i WRC série od Evolution Studios (byť nebyla multiplatformní) a pochopitelně i Colin McRae, v dobách své největší slávy.
Chci být hvězda, třeba jako Ken Block?
Potřetí boduje WRC i díky režimu kariéry. U předchozích ročníků jsem jej doporučoval kvůli realistickému pojetí, když v duchu hesla Road to the WRC protáhla hráče všemi třídami, všemi kontinenty a posadila téměř do všech aut. Aby z něj nakonec udělala žhavého kandidáta na pozici pilota vozu specifikace WRC. Sympatický byl rovněž management celého týmu, kdy bylo nutné domlouvat smlouvy se sponzory, najímat mechaniky, řídit vývoj vozu a tak dál. Hráč se opravdu cítil jako jezdec a majitel rallye týmu, nic nedostal zadarmo a všechno si musel zasloužit.
S tím vším je překvapivě konec a ačkoli většina z toho ve hře zůstala (což je konečně také důvod, proč to připomínám), vývojáři tentokrát pojali onu cestu mezi nejlepší zcela jinak. Už jen název, Road to Glory, prozrazuje, že prim bude hrát sláva, fanoušci a záře reflektorů. Um a tvrdá práce byla poněkud upozaděna. Letos už se zkrátka nemusíte pachtit v nižších třídách, účastnit se desítek závodů, absolvovat řadu sezón, shánět sponzory, ani hromadit peníze. Letos jste automaticky za mladou hvězdu a vlastně se jen předvádíte. Kariéra je tu prezentována jako souboj nadějí, při němž putujete po mapě světa a závodíte v různých teritoriích o fanoušky, ve snaze pokořit místního borce číslo jedna.
Když WRC potkává NFS…
Pokud cítíte lehký závan série Need for Speed, jste na dobré stopě. Ano, všechno je to o bodících reputace, kdy sice jezdíte tradiční erzety a snažíte se být první (nejvíc hvězdiček je za umístění na bedně), ale další extra hvězdy dostáváte i za šoumenství. Čím atraktivnější jízda a více parádiček pro diváky (divoké drifty, skoky přes horizont, vysoká rychlost, drobné kolize tu s patníkem, tu s dopravní značkou…) tím více bodů na vaše konto. Bláznivé? Asi ano, zpočátku se mi to vůbec nelíbilo. To přece není rallye, to sem vůbec nepatří! Jenže bonusové body jsou i za čistou jízdu, nejrychlejší sektor trati, rychlost a další ryze závodní a smysluplné záležitosti.
Nakonec jsem tedy rezignoval a snažil se především vítězit. Bonusové body jsem bral opravdu jen jako něco navíc. A ono to jde, přestože je celá kariéra trochu roztěkaná a skáčete z auta do auta, a z kontinentu na kontinent, čistě podle nálady a toho, která soutěž je zrovna otevřená. Jistě, všechno je vázáno na bodíky reputace a postupuje se po menších krocích. Celkem je tu sedm oblastí - každá má svého šampióna - a teprve až ovládnete všechny, nastoupí skutečná esa WRC světa. A finální ultimátní zkouška. Suma sumárum, není to tak špatné, ač oproti dřívějšku hodně zrychlené. Na druhou stranu, co chvíli se jede jinde, s jinými stroji (k dispozici jsou i veteráni, ať už legendy ze skupiny B či jen starší devadesátková WRC-čka) a nemusíte se o nic starat.
Koho posledně štvala manažerská část, věčné syslení peněz a nakupování, asi ocení tohle (zakázané?) uvolnění. Kdy jsou všechna auta k dispozici grátis (stačí si je zasloužit), jejich upgrady bonusem za odměnu (hele jezdíš dobře, tu máš lepší balíček brzd, přepracovanou aerodynamiku na levelu tři a novou KIT 4 převodovku) a omáčka kolem týmu čistě na okrasu (máme tu pár nových sponzorů a sérii pěkných skinů na auto, nalep si je na kastli, jestli chceš). Prostě pohoda a žádný stres, finance a vývoj hoďte za hlavu, tady se jen závodí. A aby té zábavy nebylo málo a nekončila u vřískotu diváků, respektive hvězdiček za vaše akční kousky, připravili tvůrci ještě další povyražení.
… a v dálce se tak trochu mračí DiRT
Milestone jakoby se inspirovali u konkurenčních Codemasters, takže kromě klasických rychlostních zkoušek, a zkrácených rallye soutěží, narazíte v Road to Glory občas také na úkoly typu obtoč se kolem pylonu, potažmo rozbij co nejvíc polystyrénových bloků. Zavání to lehkou kopírkou, ale když si mohli Codies od Italů vypůjčit přetáčení času nazpět po chybě (má ho znovu i WRC 3) , proč by si Milestone nezahráli DiRT a na oplátku nepůjčili pár blbin od pana Blocka? Pomyslný souboj však vyhrávají Milestone, protože zůstali rozumní a jejich rallye taškařice jsou smysluplnější.
Kupříkladu trefování kostek z polystyrénu, jsou umístěny na trati běžné rychlostní zkoušky a nikoli někde na parkovišti, takže svým způsobem mohou i kopírovat pomyslnou ideální stopu a učit hráče kudy jet. Navíc jsou barevné a různě bodované, čas od času narazíte i na černou, která body odebírá. Cíl je jasný, profrčet erzetou v daném časovém limitu a v testu zvaném Crash and Run posrážet co možná nejvyšší skóre. Vtipná je i variace „já jsem z betonu“, kde tvoří kostky v režimu Gate pomyslné brány. Fór je v tom, že se jejich barva mění na poslední chvíli a jen pár metrů před nárazníkem vašeho vozu. Zelená je dobrá a snadno ji projedete, naopak zbarví-li se kostka červeně, připravte se na tvrdý náraz. I tohle je adrenalin a tak trochu škola, když reagujete na náhlé změny na trati a snažíte se mistrně ovládnout auto.
Jsem seriózní závodník, jsem jako Loeb nebo Hirvonen
Kariéra letošního WRC 3 je evidentně hodně jiná a mnozí hráči jistě nabudou dojmu, že se do hry s oficiální licencí snad ani nehodí. Něco na tom bude, ovšem zábavnost a hravost jí nelze upřít - po počátečních rozpacích jsem se k ní průběžně vracel a pestrými režimy se bavil. Konec konců, kdo měl zájem o seriózní verzi, přišel si na své s WRC 1 a 2. Koho naopak štvala, přivítá WRC 3 s otevřenou náručí. Vůbec nejlepší je ale fakt, že mód Road to Glory lze s úspěchem ignorovat a úplně ho vynechat. Přestože vydrží dlouhé hodiny (statistika to nepočítá, ale pár večerů vám zhltne) a tvoří valnou část zdejšího obsahu, ostatní položky v menu jsou možná ještě podstatnější a bohatší.
Řeč je pochopitelně o prostých nabídkách WRC Experience a Multiplayer, v nichž je od samého začátku k dispozici kompletní soubor všech tratí a vozů (s výjimkou těch historických, že by je licence FIA povolila jen pro kariéru?), aneb zábava pro fandy rallye sportu na dlouhé měsíce. Jezdit můžete znovu sólo i v lokálním (hot-seat) multiplayeru, dát si jednu erzetu, či kompletní podnik, neřku-li celou sezónu. A prakticky totéž platí pro hru online, kde už je to o desetinkách a přímém souboji o každý metr trati. Vše běží v reálném čase a počínání soupeřů, i jejich pozici, lze průběžně sledovat. V téhle větvi už je WRC 3 naprosto vážná a solidní, svázaná licencí a bez skopičin kolem. Závodí se výhradně s letošními vozy, proti hvězdným jménům světa rallye a přesně v duchu úvodních odstavců.
Asi nejnáročnější rychlostní zkoušky
Informaci o počtu soutěží a erzet už jsme naťukli, zbývá ozřejmit, co oněch víc jak osmdesát rychlostních zkoušek nabízí nového. Kromě premiéry slavného Monte Carlo (to se hodně povedlo, zdejší náročné úseky pokryté sněhem a ledem si nezadají s tím, co předvedl DiRT 3 skrze DLC) překopali modeláři kompletně i další podniky. Proč? Protože hráči už od WRC 1 nad tratěmi skuhrali, že jsou moc široké, málo technické, že by rádi víc ostrých zatáček a náročnější pasáže. Na což v Milestone reagovali a už s WRC 2 výrazně přitvrdili. Ovšem při srovnání s trojkou to nic nebylo! Zdejší tratě totiž patří dost možná k tomu nejdrsnějšímu, co jsme v rallye hrách kdy viděli.
Bez legrace, až se projedete po pekelných mexických a portugalských erzetách, které jsou notně rozbité, samý kámen, horizont a zatáčka o 180 stupňů, budete možná rádi, že jste to nějak dovezli do cíle. Co na tom, že skoro poslední, v příšerném čase a s řádně pocuchaným autem. Jestli platilo u WRC 2 trio Argentina, Řecko a Itálie za hodně náročné soutěže, pak jsou ty letošní úplně nový level - kam se hrabe Bittner s Burnsem dohromady. Což ale myslím v dobrém, vždyť po tomhle jsme všichni volali. Nikoho nebaví jezdit po cestách širokých jak dálnice, brzdy (včetně té ruční) téměř nepoužívat a všude hned vyhrávat. WRC 3 je v tomhle směru opravdu výzva, tady zúročíte svůj um i zkušenosti. A bude asi chvíli trvat, než srovnáte krok s ostatními, o nutnosti poslouchat rozpis nemluvě - jet „na oči“, nebo si trať zapamatovat, prakticky nelze.
Na tratě jde zkrátka pět jenom chválu, jsou úzké, technické a s pěkně vymodelovaným povrchem. Někde se lze koly pověsit za krajnici (RBR nechává pozdravovat), jinde vás skrytý kámen nakopne tak, že si už příště dáte pozor a bude z toho pěkná časová ztráta. Zmínku si zaslouží Finsko, výborná a nově udělaná rychlá rallye, plná skoků a stromů v okolí, se sluncem probleskujícím mezi nimi. Milovníky asfaltu potěší nové Španělsko, svodidla jsou tu velmi blízko a občas dá práci se mezi ně vejít, ruční brzda je neustále v permanenci. Podobně jako ve Francii, ač opět na mokrém asfaltu, mezi vesničkami a podél skal, i tahle soutěž je zbrusu nová. Stejně jako Nový Zéland, potažmo Wales, kde jsme se vůbec poprvé dočkali počasí. Stále prší. Mimochodem i staro-nové erzety jsou takřka k nepoznání, všechny byly přemodelovány, dostaly nový povrch a spoustu „dekorací“ vůkol.
Nějaké mušky na čelním skle?
Co se záporů a připomínek týče, není moc o čem mluvit. Milestone pracují skutečně dle ohlasů hráčů a se třetím dílem definitivně vymýtili prakticky všechny nedostatky. Lepší erzety už jsme snad ani chtít nemohli a nový engine přinesl (kromě pohlednější grafiky) i výrazně vyšší počet stromů, kamení, keřů, trsů trávy a dalších objektů. Což má kladný vliv také na hratelnost, místy se musí jezdit opravdu opatrně a s citem. A přestože to vizuálně pořád není taková paráda jako v DiRTech, s vědomím, že na kochání okolím stejně není čas a že Milestone jsou proti Codies trpaslíky (velikost týmu, rozpočet…, ostatně cena hry tomu odpovídá), hráči možná konečně vezmou vizuál na milost. Mimochodem lepší je i zvuk, motory znějí mohutněji a potěší spousta skřípění, vrzání a dalších efektů (nejen) při interakci s tratí.
Jízdní model se zdá o malý kousek arkádovější než minule, nebo letos WRC speciály jezdí prostě jinak. Na každý pád, pořád máme co dělat s velmi příjemnou a zábavnou závodní hrou, jejíž ovládnutí (zvlášť po vypnutí všech pomocníků) není snadné. A jelikož tvůrci neútočí na pozici RBR, ani nevyhlašovali nic o realitě a simulaci, sváteční hráči i ostřílení harcovníci by měli být spokojeni. K řízení je použitelný gamepad, volant i klávesnice, změna nastavení vozu je určitě znát a model poškození jakbysmet, ačkoliv třeba kola utrhnout nelze. Ale to neumí ani Burns. Bohatě stačí poškozený chladič, převodovka, nebo brzdy, s takovým autem už na dobrý výsledek pomýšlet nelze.
A přecházíme plynule k námitkám. Kupříkladu čelní sklo, na můj vkus praská až moc ochotně, jeden ostřejší skok na horizontu a výhled se vám výrazně zhorší. Samozřejmě řídíte-li s pohledem z kokpitu, což doporučuji - externí kamera a vůz zmítající se před ní… opravdu to chcete? ;) Ale je tu i záběr z nárazníku a kapoty. Lehké nepochopení přineslo rovněž menu multiplayeru, ten je sám o sobě výborný a natrefíte-li na fajn soupeře, nebudete chtít přestat. Ovšem ze hry znovu zmizel textový chat. Nebyl u WRC 1 a hráči ho moc chtěli. Ve dvojce ho dostali a trojka? Zase je pryč? Proč? A jak se máme mezi závody domlouvat, pošťuchovat a gratulovat si? Mikrofon nemá každý.
WRC 3 pro PC, PS3, X360 a VITA vyšlo v půlce října za 899-1199 Kč a nemá oficiálního českého distributora.
koupit z Xzone.
Drobně osekáno je také zobrazení výsledků. Vloni byly v rámci inovací detailnější, v cíli bylo možné prohlédnout si časy ostatních, jak si kdo vedl na tom kterém sektoru trati, a tak dál. Nejde o kdovíjaký zápor a vadu na kráse, jsou to jen drobnosti, ale znovu - proč vyhazovat ze hry něco, co už jsem měl, co fungovalo a nikomu to nepřekáželo? A úplně nakonec, pointu jsem nenašel ani v systému hlasování. Je sice klasický (volíte která rallye, respektive ve které zemi, se pojede jako další, a pak i na jaké erzetě) nicméně hra ve finále hlasy stejně slosuje, což nedává moc smysl. To už můžeme rovnou přepnout „na random“ a dát náhodě zelenou.
VERDIKT: Nejlepší rallye široko daleko? Ironie stranou, Burns je král a navždy jím zůstane, majitelé PS2 mohou oprášit i „svoji“ WRC sérii, ale jinak? Dychtíte-li po skutečných rallye závodech, z nových her se nabízí jen WRC od Milestone, DiRT se v tomhle směru už nedá brát vážně. A ač jediná, je WRC 3 opravdu nejlepší, když napravila snad všechny hříchy předchůdců a širokým záběrem i obsahem láká jak masy, tak fajnšmekry. Na povedenou kariéru, skvělé erzety, výborný multiplayer, solidní jízdní model i poškození, oficiální licenci…, a dokonce na pohlednou grafiku. Jestli se nechytíte ani na potřetí, pak vám není pomoci. Codemasters na vás!