World of Warcraft: Cataclysm
Poznatky z betatestu.
Po dlouhých dvou letech se konečně blíží vydání dalšího, v pořadí již třetího datadisku ke hře World of Warcraft, tentokrát s podtitulem Cataclysm. Tentokrát nám nabídne něco úplně jiného, než bývalo doposud zvykem, kdy se jen přidala nějaké další "zóna". Blizzard měl skvělý nápad, jak si ušetřit práci a ještě k tomu přilákat zpět hráče, které hra již přestala bavit. Ať už to bylo tím, že v dobách základní hry bylo všechno nové a neosahané, nebo z důvodu prosté nostalgie. Zúčastnili jsme se betatestu a v tomto článku se s vámi podělíme o získané poznatky.
Tentokrát nikdo nehrozí žádné jiné planetě, ani nějakému tomu kontinentu kdesi daleko na severu, o kterém doteď neměl nikdo ani tušení. Jedná se totiž přímo o střed světa Azeroth, a to doslova. Ústřední zápletka se točí okolo šíleného dračího strážce země Deathwinga, který se po dlouhých letech vrátil z elementální sféry země do světa Azerothu, s plánem na stvoření nové a samozřejmě lepší země. Jeho příchod s sebou přináší jisté "kataklyzmatické" změny. Celý svět jak ho známe, se změnil...
Zemětřesení otevřelo obrovské pukliny v zemi, vybuchly sopky, z mořského dna se zvedly celé ostrovy a s nimi i obrovské vlny tsunami, které naopak jiné zóny pohřbily. Velká většina zón prošla v Cataclysm kosmetickými změnami, ať už menšími nebo většími, které například reflektují posun v příběhu a čase. Jiné zóny najdete kompletně změněné: ať už zatopené, spálené, nebo plné života tam, kde předtím byly kompletně v dezolátním stavu. Konečně je povoleno létání (ve starém světě to bylo možné až od 60. levelu) a pro zpříjemnění levelování se také přidá nespočet zastávek veřejné individuální dopravy. Změn v zónách je tedy opravdu hodně. Do hry jsou dokonce implementovány i achievementy, které vás provází po všech hlavních změnách ve světě, abyste náhodou něco nepřehlédli.
Společně se změnami ve světě bylo nutné kompletně přepracovat rozvržení a levelové zařazení zón. Jeden příklad za všechny: veliká lokace Barrens ve středu Kalimdoru je zemětřesením rozdělena na dvě poloviny, severní (pro levely 10-20) a jižní (30-35). Již tedy žádné běhání za několik minut čistého času přes celou zónu, doufejme. Je opravdu vidět snaha Blizzardu o zpřehlednění a zjednodušení levelovacího procesu. Hra se vás snaží zkrátka hezky popostrkovat tím správným směrem.
S tím, co jsem načal v minulé kapitole, souvisí i jedna, dle mých zkušeností s betou velmi pozitivní věc. Kvůli tomu, že nebylo nutné vymýšlet skoro žádnou novou zónu a datadisk byl zařazen do původního světa, přibylo i množství questů, jež bylo potřeba upravit. Jak se vyjádřil jeden z designérů hry, v předchozím datadisku bylo přidáno zhruba 1000 nových questů, což se opakuje i tentokrát. Avšak toto číslo se týká pouze nových zón, které byly navržené pro 80. level. A proto když k tomuto číslu přičteme počet questů v již existujících místech, tak se dostáváme na číslo 3000, a to už je panečku pěkná porce, která si určitě zaslouží pochvalu. Můžete se těšit na velmi příjemné levelování nových postav ve staronovém světě, aniž byste museli procházet stále stejné questy.
Do nového datadisku byly přidány také nové rasy. Jak již pravděpodobně víte, jedná se o Gobliny, kteří se přidali na stranu Hordy, a Worgeny, na straně Aliance. A za něj jsem započal své testování bety Cataclysmu. Ne, že bych přímo tímto chtěl začít, ale byl jsem nucen nejdříve čekat několik dní na zkopírování svých postav na 80. úrovni, abych mohl vyzkoušet nové zóny, létání a tak dále. Nakonec jsem toho vůbec nelitoval...
První věc, která mě potěšila jako fanouška phasingu (jedná se o změny okolního prostředí na základě postupu hrou), jsou velmi výrazné změny okolí, na straně Worgenů například už od splnění hned prvního questu. Nerad bych něco prozrazoval, ale po projití úvodní zóny mohu říct, že jsem si lépe začátek u žádné jiné rasy neužil. Je vidět vliv vašich činů na okolní prostředí, což bylo sice ve hře už dříve, ale teď je to mnohem intenzivnější. Start u rasy Worgenů je více vážný, naopak u Goblinů je cítit humor skoro na každém kroku.
Levelování nové postavy je nyní obecně dle mého soudu mnohem lehčí, vzhledem ke změnám, které jsou již na live serverech od popisované verze (4.0.1). V kostce bylo změněno pořadí, na jakém levelu dostáváte určité skilly, takže například jako Warlock máte možnost se už od 10. levelu po specializaci naučit vyvolávat nejsilnějšího démona. Tato možnost byla dříve až na mnohem vyšším levelu, ale naopak na jiné skilly si počkáte pro změnu déle, například až do 50. nebo 60. levelu.
Obecně se dá říci, že k těm zajímavějším skillům se dostanete dříve a levelovací proces je plynulejší a přehlednější. Hra vám sama při dosažení nového levelu hlásí, jaké nové skilly se můžete naučit a v knize kouzel vidíte přesně, kdy se co zpřístupní. Řekl bych, že pro nováčky to bude mnohem přehlednější a zábavnější. A abych nezapomněl, tak vás jistě potěší také pěkný úvod, opět provedený za pomocí filmečku. Ten byl změněn u všech ras, protože za ty roky se toho ve světě Warcraftu opravdu hodně událo.
Na druhé stránce pokračujeme s dalšími poznatky z testování bety...