Výzkum EU: Mezi pirátstvím a prodejností není žádná souvislost
Když už, spíš hrám pomáhá.
Vypracovala ho holandská společnost Ecorys už v roce 2013, ale byl dokončen až v květnu 2015 a Evropská unie ho pak raději nikdy nezveřejnila, jelikož se to nejspíš nehodilo do krámu. Stalo se tak až nyní díky agilní německé političce (Julia Reda), která ho dala volně k nahlédnutí.
Výsledky tedy mohou být částečně ovlivněny stářím, když ještě tehdy digitální distribuce nebyla tak dominantní jako v současnosti. Důležité je i zdůraznit, že se nevěnoval čistě jen hrám, nýbrž pirátění všeho možného.
Závěry výzkumu jsou totiž poměrně překvapivé, když jdou proti dosavadním názorům: praví se v něm, že neexistuje žádná přímá souvislost mezi pirátstvím a prodejností.
"Nezjistili jsme robustní statistickou evidenci, že by docházelo k úbytku prodejů kvůli porušování autorských práv na internetu. To neznamená, že by pirátství nemělo žádný efekt, jen že stastistická analýza nebyla schopna prokázat, že by mezi pirátstvím mělo nějaký efekt na odbyt."
Vlastně to potvrzuje starou známou pravdu: že část lidí, kteří něco pirátí, by si danou věc stejně nikdy v životě nekoupili a mají to jen jako hobby. Na rozdíl od jiné skupiny pirátů, kteří na pořízení něčeho kvůli nízkému věku či sociální situaci jednoduše nemají, ale později, až začnou vydělávat v zaměstnání, se jejich přístup změní.
A teď se držte: když se jedná konkrétně o hry, tak pirátství jim prý v prodejích spíš pomáhá než naopak:
"Předpokládaný efekt nelegálních online transakcí na prodejích je pozitivní, protože jen zdarma stáhnutelné hry bývají nahrazeny pirátskými hrami. Odhadujeme, že dochází k 24 nákupům her navíc (včetně těch zdarma) na každých 100 zpirátěných her, přičemž statistická chyba je 45 procent. Pozitivní efekt ilegálních downloadů a streamů na prodej her lze vysvětlit tím, že hráči jsou zaháčkováni a pak za hru rádi zaplatí, protože si chtějí zahrát přídavné levely nebo bonusový obsah."