Skip to main content

Vývojářům se nelíbí odhalení čísel ze Steamu

Mají pro to hned několik důvodů.

Jak se dalo předpokládat, ozvali se první, zatím jen malí a neznámí vývojáři, kterým se vůbec nezamlouvá existence nástroje SteamSpy, který odhaduje prodejnost všech her v katalogu Steamu.

"Je to stejné, jako kdyby někdo zveřejnil výpis z vašeho bankovního účtu. Na odkrytí takových soukromých záležitostí jsme nebyli duševně připraveni. Většina výdělku dosud šla mě a mé ženě, ale máme pár externistů a zaměstnanců, kteří si teď mohou sami všechno dopočítat a závidět nám hrubé tržby 100 tisíc dolarů, aniž by znali všechny souvislosti," stěžuje si na blogu Dave Gilbert ze studia Wadjet Eye Games, od nějž by se měli někteří rozzuření vývojáři, jen prskající na Twitteru, učit.

To je jedna stránka věci. Dále mu vadí, že nízká čísla u některých jeho her mohou snadno svádět k divným interpretacím kvůli tomu, že veřejnost nezná náklady a příjmy dané hry. Uvádí to na příkladu nejnovějšího Blackwell Epiphany se 7 tisíci kusy dle SteamSpy, přesto se prý jedná o jejich dosud nejziskovější hru. Důvodem je mimojiné fakt, že zatím neměla žádné slevy jako ostatní jejich hry s odbytem stovek tisíc kusů (tato data ze SteamSpy dle Gilberta nicméně mají docela blízko skutečným číslům).

Třetím faktorem, proč by se dle něj na SteamSpy nemělo tolik spoléhat, je fakt, že některé kusy hry se prodávají i napřímo od vývojářů nebo na jiných digitálních distribucích typu GOG či Humble Bundle, tudíž nemusejí být započítány. To je sice pravda, avšak takových kusů bude asi minimum, mnohonásobně méně, když Steam je jasným lídrem na trhu.

Ozval se i John Gibson, prezident Tripwire Interactive, tvůrců starší úspěšné FPS Killing Floor. U ní SteamSpy uvádí 4,6 milionu kusů, s avizovanou možnou odchylkou 0,1 procenta. Jenže dle Gibsona dělá rozdíl oproti reálu až milion kusů (neřekl, jestli nahoru nebo dolu). A určitě se v příštích dnech ozvou i další tvůrci, což bude prospěšné v tom, že stoupne šance dozvědět se data, která by jinak zůstala všem navždy utajena.

Více o fungování SteamSpy a dalších jeho úskalích v sobotním článku, i s přehledem kusů u českých her.

Read this next