Jak má údajně (ne)fungovat systém bazarovek a re-aktivačních poplatků na XBOX ONE?
V plné nahotě se ukazuje, že internetové ověřování slouží jen jako DRM.
Microsoft na jednu stranu deklaroval, že bazarovky na nové konzoli blokovat nebude. Na druhou stranu je čím dál více evidentní, že chce vymýtit dosavadní praxi, kdy mohl použité hry svobodně přeprodávat úplně kdokoli, včetně té nejposlednější zastavárny na rohu vaší ulice, a kdy je šlo zdarma půjčovat na víkend kamarádům, což už teď nepůjde, na rozdíl od třeba knížek, hudby nebo filmů.
S každým dalším dnem se totiž v plné nahotě odhaluje, že mu jde především o získání nadvlády nad obchodem s bazarovkami, aby ho mohl kompletně kontrolovat. A že to pravidelné internetové ověřování aspoň jednou za 24 hodin ve skutečnosti není ničím jiným než pouze související DRM ochranou (částečně i kvůli novému nevyžadování originálního Blu-Ray disku v mechanice pro hraní), před čímž přesně varoval ve své úvaze bývalý šéf EA.
Jak zjistil magazín MCV ze svých zdrojů obeznámených s plány od Microsoftu, odprodat bazarovou hru pro Xbox One má jít pouze u autorizovaných obchodů, které mají smlouvu s Microsoftem a které navíc propojily jeho cloudový systém Azure se svou pokladnou, což s sebou přináší jistě nějaké náklady a ne každý malý prodejce si to bude moci dovolit.
Takže hráč přijde do takového obchodu a odprodá mu již jednou použitou hru, která se tím automaticky zaregistruje do systému Microsoftu pro bazarovky a daná hra se tím následně deaktivuje z jeho profilu na Xbox Live. Právě kvůli tomu má docházet k internetovému ověřování každých 24 hodin, aby dotyčný nemohl být přístí měsíc offline a tam nadále hrát něco, co mu už nepatří, když hru předtím odprodal do bazaru.
Obchod poté dle nových pravidel Microsoftu smí bazarovku prodat za libovolnou cenu, ale z ní se po jejím prodeji novému majiteli automaticky strhne podíl pro Microsoft a podíl pro výrobce hry. Podle zatím nepotvrzených zvěstí z MCV má obchodu údajně zůstat jen 10 procent z ceny této bazarovky, v níž už je zahrnutý nový re-aktivační poplatek na Xbox Live, jehož výši stanoví opět Microsoft. Dle některých zdrojů mají takové bazarovky stát 35 britských liber (čili tisíc korun), což se jeví jako nesmysl, protože pak by bazarovka leckdy mohla být dražší než nová, ještě nepoužitá hra.
Protože Microsoft asi stále nepochopil, že by bylo nanejvýš vhodné veškeré spekulace jednou provždy utnout oficiálním zveřejněním fungování celého systému a na blogu se omezil pouze na konstatování, že "různé takové zprávy jsou nepřesné a nekompletní" (veškerou komunikaci na toto téma odteď po PR fiasku Harrisona po konferenci, viz i náš středeční rozhovor s ním, převzal Larry "Major Nelson" Hryb), dal tím prostor Polygonu k dalšímu šťourání v krvácející ráně (ačkoli ten zaslechl, že k finálnímu vyjasnění má dojít před E3, protože si prý firma uvědomuje, jak ji to poškozuje).
Podle jeho zdrojů ještě není definitivně rozhodnuto, jak často se budou hry na Xbox One přes internet verifikovat ani výše zmíněného poplatku za bazarovku. Prý o tom šéfové jako Steve Ballmer a spol. neustále diskutují a uvažují i o jakýchsi speciálních kódech například pro americké vojáky sloužící v oblastech bez internetu, aby mohli hrát kompletně offline, které jistě budou maximálně žádané i hráči v oblastech nepokrytých připojením.
Nicméně DRM má dle Polygonu fungovat způsobem, že při první instalaci hry na konzoli dojde k automatické autorizaci (přes internet) zašifrovaným kódem z disku na váš profil Xbox Live, což se pak pravidleně ověřuje, jestli na hru stále máte nárok. Když ji odprodáte do bazaru, dojde k deautorizaci z původní konzole, což se dá navrátit jedině tím, že přinesete původní Blu-Ray disk a hru opětovně aktivujete.
Oslavovat tedy nejspíš budou moci někteří vývojáři, například tvůrci Heavy Rain z Quantic Dream. Ti se dříve nechali slyšet, že prodali 2 miliony kusů, avšak zároveň z PS3 systému trofejí jasně viděli, že tuto hru hrály více než tři miliony různých uživatelů (asi z bazarovek nebo z půjčení kamarádům). Čili od zhruba milionu hráčů jejich produktu nedostali ani halíř, kvůli čemuž dle jejich odhadu přišli o 5 až 10 milionů eur na podílu ze zisku.
Kdo naopak radostí neskáče do stropu a spíš zoufale vymýšlí, jak má na vše reagovat, je největší řetězec amerických obchodů GameStop, jehož akcie od ohlášení Xbox One za pár dnů ztratily už 15 procent (!) ze své hodnoty a nepomohly ani ujišťování, že to s Microsoftem nějak vyřeší k spokojenosti uživatelů v zahraničí velmi populárních bazarovek. Ostatně není náhoda, že EA nedávno slavnostně (coby takový PR krok) zrušili Online Pass, když už asi věděli, že ty díky tomuto novému DRM na Xbox One nebudou potřeba.
Závěrem ještě přihazujeme nové oficiální video od Microsoftu s několikaminutovým sestřihem dle jeho názoru nejdůležitějších momentů úterní konference Xbox One: