Vydání Project CARS ohrožuje vyšetřování britskými úřady
Nezdá se jim hromadné financování a lákavost abnormální návratnosti pro investory.
Vlastní zpráva - Hledání ještě neprobádaných cestiček, jak uspět na trhu a jak reagovat na jeho proměny, s sebou přináší i určitá úskalí. Přesvědčují se o tom v posledních měsících Slightly Mad Studios, kteří chystají slibné závody Project Cars za využití revoluční metody tzv. crowd-fundingu. Na rozdíl od Kickstarteru, který oni považují za žebrání, se tu z přispívajících hráčů stávají skuteční investoři, který je teď 80 tisíc. Vedle obdržení nehotové verze hry na testování mohou přímo ovlivnit směr vývoje, tvořit některé části hry a v budoucnu obdrží podíl ze zisku po vydání pro všechny ostatní.
Jenže to se nelíbí britským finančním úřadům, kteří v současné době okolnosti zrodu této hry vyšetřují. Ne že by padlo nějaké obvinění z porušování platných zákonů, pouze kontrolují, jestli při této inovativní metodě financování nedochází k nějakému podvodu, protože chytráků, kteří na něco vyberou peníze a pak s nimi zmizí, existuje na světě mnoho.
FSA neboli Financial Servises Authority, což je něco domácí finanční úřad zabývající se i např. obchodováním na burze, zkoumá na Project CARS především to, jestli hráči-investoři nebyli uvedeni v omyl ve slíbení nějakého jistého profitu, který samozřejmě není zaručen. Od Slightly Mad Studios si tedy vyžádali veškerou dokumentaci, ve které hledají, jestli někde neudělali nějakou chybu, na kterou by je mohli nachytat a dostat z nich nějaké peníze. Nebo prostě chtějí všem dokázat svou činnost a jak brání obyčejné britské občany před naletěním na podvody.
A možná se jim to i povede, protože postupem času došlo k některým ne úplně vhodným vyjádřením ze strany výrobce, který se také později rozhodl snížit svůj podíl, aby mohl pustit do hry více investorů z řad hráčů. Někteří z nich stále nechápou, jakou návratnost své investice mohou očekávat, protože nejsou dokončeny přesné podmínky pro rozdělení zisku, zejména vyčíslení toho, jakou hodnotu má přispívání na diskusních fórech apod. Jestli dostane větší podíl z budoucího potenciálního zisku investor v roli "manažer", který do Project CARS vložil tisíc liber, ale nikdy se na vývoji nijak nepodílel, nebo naopak člověk, který přispěl nejnižší možnou částkou 10 liber, ale každý den je aktivní v tvůrčí komunitě.
Celá věc je o to zajímavější, že Project CARS díky svým velmi nízkým nákladům touto formou crowd-fundingu, kdy budou stát jen pár milionů liber, když ušetří např. za kanceláře nebo na zaměstnanecké daně, mohou být velice ziskové. Návratnost za 18 měsíců může být mezi nevídanými 200 a 500 procenty, pokud by se hře podařily prodat 2 miliony kusů jako SHIFTu, což se zdá být dopředu docela zaručeno, vzhledem k existenci verzí pro tolik platforem vč. nextgenu a nízké konkurenci v tomto žánru na trhu.
Někteří lidé proto tyto závody vzali jen jako obyčejnou investiční příležitost, aniž by se hrami jakkoli zabývali, což všechno právě přitahuje pozornost finančního úřadu. Hlavně tabulka přetištěná výše, která doslova slibuje, že pokud se hře podaří dosáhnout zisku 25 milionů liber při prodání milionu kusů pro čtyři platformy PC, PS3, X360 a WIIU, investor-hráč dostane zpět čtyřnásobek svého vkladu. Pokud tedy do Project CARS někdo šel naplno a vložil do nich své úspory 27 tisíc liber (800 tisíc korun), což je nejvyšší povolená investice na pozici senior manažera, vrátí se mu pak 110 tisíc liber (3,3 miliony korun), za což už se dá pořídit třeba menší baráček. A tam to nemusí zdaleka skončit, pokud by byla prodejnost ještě vyšší, nehledě např. na budoucí přibalení k časopisům, re-edice atd.
Pokud vás tato problematika zaujala a umíte anglicky, vřele doporučujeme parádní tématický článek u kolegů na britském EG, kde se dočtete další informace. Není jasné, jestli to má nějakou souvislost s uvedeným vyšetřováním, ale koncem minulého týdne bylo oficiálně ohlášeno, že Project CARS se opozdí a vyjdou nejdříve mezi dubnem a červnem roku 2014.