Vlivní YouTubeři dostávali statisíce korun za vychvalování Xbox One
Aniž by řekli, že šlo o reklamu.
Americké úřady šetří případ, kdy přední síť Machinima (údajně se 400 miliony unikátních odběratelů) vyplatila spoustu peněz tvůrcům obsahu na YouTube k reklamním účelům, ale diváci se o finančním pozadí jejich dohody nikdy nedozvěděli.
Šlo o období kolem listoadu 2013, kdy Xbox One přicházel na americký trh. Vlivní YouTubeři, jako Syndicate či SkyvsGaming, tehdy obdrželi 30 či 15 tisíc dolarů (až třičtvrtě milionu korun), aby ve videorecenzích "předvedli produkty Microsoftu v pozitivním světle".
Problém je v tom, že u těchto videí nebylo uvedeno, že se jedná o placenou reklamu, jak by správně mělo být, diváci tudíž byli uváděni v omyl klamavým sdělením, jako by šlo o nezávislé názory a hodnocení. Zpětně se to ale už nikdo z nich nedozví.
Federal Trade Commission (FTC) také odhalila, že přes Machinimu proteklo dalších 25 tisíc dolarů pro ostatní YouTubery, kteří se smluvně zavázali, že nikdy neřeknou nic negativního o Xbox One či startovních hrách. Součástí smlouvy byla dohoda o mlčenlivosti.
Microsoft byl kontrolory kupodivu označen za toho, kdo nic špatného neudělal, což pak firma v dnešním prohlášení vyzdvihla. I když je asi všem zřejmé, od koho ty všechny peníze vlastně pocházely, že je Machinima neplatila z vlastní kapsy, nýbrž patrně sloužila jen jako prostředník. Více v PDF zde, o výši pokuty zatím není rozhodnuto.
I kvůli tomu byla nedávno publikována závazná pravidla, která definují, co je a co není placené video na YouTube. Už vloni čtvrtina YouTuberů přiznala, že vzala od výrobců her nějaké peníze, známí jsou tím především EA.