Velký ROZHOVOR s Philem Harrisonem z Microsoftu o XBOX ONE
O Kinectu, bazarovkách, přehřívání X360: otázky na tělo.
Speciální reportér Eurogameru se vypravil do amerického Redmondu, městečka, kde má Microsoft své sídlo, a kde také včera veřejnosti představil Xbox One. Na konferenci jsme se dozvěděli spoustu věcí, ale pořád zbývalo odpovědět na několik otázek. Proto jsme byli rádi za dvacet minut drahocenného času Phila Harrisona, korporátního viceprezidenta Microsoftu, aby nám na pár palčivých otázek odpověděl v exkluzivním rozhovoru, který jde pořádně na tělo.
Eurogamer: Velkou věcí, která každého zajímá, je to, jaký bude mít Xbox One přístup k bazarovým hrám.
Phil Harrison: Je třeba si představit, jak používáte DVD se současnou hrou pro Xbox 360. Když si ho koupím v obchodě, používám ho ve své konzoli, mohu to DVD dát svému synovi a on tu hru může hrát na své 360 ve svém pokoji. Nemůžeme hrát oba naráz, ale to DVD je klíčové k tomu, abychom mohli (oba zvlášť) hrát. Můžu jít také k vám domů, půjčit vám to DVD a vy můžete hrát. Co děláme s tzv. digitálními povolenkami na Xbox One, to je velice podobné. Když nainstaluji něco z Blu-Ray média na nový Xbox One, každý v mé domácnosti se k tomu obsahu dostane. Pak mohu s Blu-Ray diskem přijít k vám, přihlásit se na můj Xbox Live účet a také můžeme spolu hrát. Pak si vezmu ten Blu-Ray disk zpět domů - nebo vám ho tam třeba nechám - a pokud chcete pokračovat ve hraní na vlastním profilu už beze mne, budete muset zaplatit. Data už máte z Blu-Ray disku, takže musíte jít jenom do našeho online obchodu a tu hru si koupit. Budete mít systém, kdy můžete vzít tento digitální obsah a můžete vyměnit dříve hranou hru v online obchodě. Ale detaily o jeho fungování oznámíme až později.
Eurogamer: Proč o tom nemůžete mluvit dnes?
Phil Harrison: Dnes je o oznámení platformy a témat, o čem vlastně Xbox One bude a o tom, jak propojuje herní systém, televizi a zábavu na jednom místě.
Eurogamer: Co se týče Kinectu, budou muset vývojáři zabudovávat Kinect funkce do každé hry? Je to požadováno?
Phil Harrison: Doufáme, že budou. Fakt, že bude ke každé konzoli, že bude její součástí, umožňuje vývojářům a designérům maximalizovat kreativní a technické možnosti.
Eurogamer: Ale nebude to tedy pro tvůrce her povinné?
Phil Harrison: Ne, ale jak říkám, doufám, že Kinect funkce do her budou přidávat, ať jde o něco jednoduchého jako zvukové příkazy nebo sofistikovanější gesta.
Eurogamer: Mezi našimi čtenáři panuje trochu strach z Kinectu. Že třeba vezmete nějakou značku - jako v případě Fable: The Journey - a úplně změníte způsob hraní, na jaký jsou zvyklí a dáte tam pohybové ovládání, které třeba ani nechtějí používat. Já třeba Kinect doma vůbec používat nemůžu, protože mám malý obývák...
Phil Harrison: Xbox One Kinect senzor je kompletně přepracovaný a má širší čočky, má novou technologii na detekci pohybu v místnosti, lepší rozpoznávání hlasu. To umožňuje designérům vytvářet hry, které budou využívat detailnější pohyby těla, měřené na milimetry a nanosekundy. Kinect pro Xbox One má mikropřesné snímání.
Eurogamer: Takové věci se samozřejmě říkají, říkalo se to i o prvním Kinectu, ale hráči pak zjistili, že výsledek je poněkud jiný. Microsoft jako společnost nemá ostatně moc dobrou historii ohledně splnění toho, co předtím sliboval. První X360 byly hodně poruchové, Kinect nebyl tak přesný, Surface byl hodně kritizovaný. Jak můžeme vědět, že to, co nyní říkáte o Kinectu, bude pravda?
Phil Harrison: Je třeba se podívat na kvalitu hardwarových inovací. Tým, který jsme pro tuto konzoli dali dohromady, je prvotřídní. Herní designéři nemusejí používat pohybovou technologii Kinectu, aby dodali svým hrám jistou magii. Může jít prostě o hlasové příkazy nebo prostě aby poznal, že je v místnosti více než jeden člověk a upravit tak možnosti ve hře. Někteří hráči vůbec nemusejí Kinect používat. Mohou jen používat hlas, aby Xbox One zapnuli.
Eurogamer: A co sběr dat a podobně? Jak se vypořádáváte se soukromím lidí?
Phil Harrison: Microsoft má velice striktní podmínky ochrany soukromí. Bere ho hodně vážně. Rozhodně nepoužíváme Kinect na to, abychom někoho sledovali. Ten slyší jenom "Xbox on" a zapne konzoli, ale osobní data nijak neposíláme.
Eurogamer: Jak jste se jako společnost poučili z poruchovosti prvních Xboxů 360?
Phil Harrison: Jako společnost víme, že jsme měli problémy na začátku s Xbox 360 a poučili jsme se z nich. Takové věci se samozřejmě nebudou opakovat. Kompletně jsme obměnili celou dodavatelskou strukturu.
Eurogamer: Podle některých zpráv docházelo k obměně některých součástek konzole na poslední chvíli. Pořád je obměňujete? Mohou se lidi spolehnout, že tentokrát nebude konzole Xbox One poruchová?
Phil Harrison: Já nemám z poruchovosti ani trošku obavy, takže nevím proč by měly být...
Eurogamer: No, z historie to vyplývá, tak proto. Ale posuňme se dál. Bylo všechno, co jsme viděli na konferenci, živé demo?
Phil Harrison: Ano, některé věci jako trailery byly samozřejmě video, ale viděli jste průchod naším systémem.
Eurogamer: U PS4 se zdá, že se Sony více zaměřuje na nezávislé vývojáře a ničí bariéry, které pro vývoj na konzole byly dřív. U vás se naopak zdá, že se zaměřujete spíše na blockbusterové hry. Je to tak?
Phil Harrison: Viděli jste, že máme velké partnerství s EA a Activisionem, ale rozhodně bych to nečetl tak, že budeme mít jenom AAA hry.
Eurogamer: Skoro to vypadá, že kanál o nezávislých hrách na Xbox Live už nebude...
Phil Harrison: V minulosti jsme měli krabicové hry, pak Xbox Live Arcade a Indie Games a všichni měli své vlastní kanály. S Xbox One bude nový marketplace, kde budou všechny hry pohromadě. Už nebudeme dělat rozdíly mezi tím, zda jde o padesátihodinové RPG nebo obyčejná puzzle hra.
Eurogamer: Takže už vůbec nebude Xbox Live Arcade, Xbox Live Indie Games?
Phil Harrison: Prostě jen hry. Budete je moct hledat, budete dostávat doporučení podle toho, co hrají vaši přátelé, budete se moct dívat na videa z hraní, které zaznamenali ostatní - to všem vám bude pomáhat objevovat hry, které budete chtít hrát.
Eurogamer: Co se týče DLC exkluzivity pro Call of Duty, bude to fungovat podobně jako na X360 - tedy třicetidenní exkluzivita?
Phil Harrison: Nemyslím si, že by byly oznámeny nějaké detaily, ale jde o důležité partnerství s Activisionem.
Eurogamer: Budete se pořád agresivně snažit o exkluzivity?
Phil Harrison: Záleží na trhu, na konkrétní hře a na příležitostech. Připravujeme pro první rok od začátku prodeje Xbox One celkem 15 her, z nichž osm budou zcela nové herní značky. Investujeme okolo miliardy dolarů do nových her na Xbox One. Ty peníze jednak budeme investovat do vytváření her od nás, ale i peníze vyhrazujeme pro další strany.
Eurogamer: Pro USA jste ohlásili velké partnerství s ESPN a NFL, ale podobné věci budete jistě potřebovat i v dalších teritoriích.
Phil Harrison: Určitě a zcela chápu, proč si lidé ze sledování včerejší prezentace mohli odnést pocit, že byla zaměřená zejména na USA. Musíme ale někde ukázat konkrétní příklady...
Eurogamer: To určitě všichni chápou, ale otázkou tedy je, kdy se dozvíme o některých jiných regionálních příkladech partnerství? Co britská Premier League?
Phil Harrison: Nápadů je spousta. Mezi oznámením a vydáním konzole budeme mít ještě několik příležitostí ukázat, co v tomto směru chystáme pro Velkou Británii a Evropu...
Kompletní zpravodajství z pokrytí oznámení této konzole najdete v nově založené sekci pro platformu Xbox One (jinak levý sloupec na hlavní stránce).