Velký rozhovor o nové české digitální distribuci Click2Play
Čím chce zaujmout domácí hráče zmlsané Steamem?
Tento pátek 11. listopadu bude spuštěn ostrý provoz nové české digitální distribuce Click2Play od společnosti Comgad (bývalého CD Projektu). Proto si Eurogamer popovídal s jejím produktovým šéfem Pavlem Mondscheinem, čím chce nalákat hráče zmlsané funkcemi i slevami dominantního Steamu nebo v čem všem má spočívat její přínos pro domácí publikum.
PROČ DALŠÍ DIGITÁLNÍ DISTRIBUCE
Eurogamer: Jaké cíle si s Click2Play kladete a na koho vlastně míříte - na stávající zákazníky vašich krabicových verzí nebo na úplně jinou skupinu hráčů?
Pavel Mondschein, Comgad: Spuštění portálu Click2Play je logickou reakcí na současnou podobu trhu. Digitální distribuce se stala novým plnohodnotným kanálem na poli distribuce softwaru a bylo by pošetilé namlouvat si, že "naši hráči dávají přednost krabicovým verzím, protože tiskneme manuály na kvalitní papír". Takhle to nefunguje. Někteří lidé dávají přednost hrám v krabičkách - a mají pro to své dobré důvody. Jiní zase upřednostňují digitálně distribuované verze - a jejich důvody nejsou o nic horší.
A tím se dostávám k jádru otázky. Comgad je firma zabývající se distribucí počítačových her. Živíme se tím, že na český a slovenský trh dodáváme počítačové hry v takové podobě, jak to našim zákazníkům nejvíce vyhovuje. To znamená pokud možno v lokalizované verzi, v den světové premiéry, za odpovídající cenu - a tak, aby byl nákup co nejjednodušší. Pokud tedy jedna část zákazníků preferuje hry v krabicích a druhá hry v digitální podobě, je na nás, abychom vyšli vstříc oběma skupinám. Nemůžeme jednu přehlížet a tvářit se, jako že zde není. Click2Play bude proto cíleno na lidi, kteří dávají z jakéhokoliv důvodu přednost digitálně šířeným hrám před těmi v krabičkách.
Click2Play však není jen alternativou pro již prodávané krabicové verze her. Je to pro nás zároveň vynikající příležitost, jak na český a slovenský trh přinášet tituly, které by se sem jinak nedostaly. V současné době vzniká spousta velice zajímavých her, jež se k nám nedostanou jen z jediného důvodu - jejich lokalizace a umístění do běžné distribuční sítě by nebylo rentabilní. Na Click2Play však budeme schopni uvádět české verze i těchto her, které jsou jinak k dispozici jen v angličtině.
Není teď na spuštění dalšího systému poněkud pozdě - není už ta bitva víceméně rozhodnuta (Steam)?
Díky Click2Play budeme moci uvádět na náš trh i hry, které by se jinak jako krabicovky do kamenných obchodů nedostaly
Pavel Mondschein, Comgad
Rozhodně si nemyslím, že by byla bitva rozhodnuta. Click2Play není snahou vyšachovat Steam, porazit jej na hlavu a ovládnout světový trh s digitální distribucí. Click2Play je prostě další způsob, jak chceme českým a slovenským hráčům nabízet lokalizované verze her. Na tomto poli s nikým nebojujeme.
A co Steam, někdy s lokalizovanými verzemi her nebo ostatní digitální distribuce od domácích firem jako Playman nebo EA - nebojujete o stejné peníze zákazníků? Nebo to máme chápat tak, že se spíš chcete profilovat na těch méně známých hrách nebo specifických budgetových hrách, které jsou populární na našem trhu (typu Zetor Simulator), ale na Steamu je nenajdeme?
Ano, na Steamu někdy lokalizované verze jsou. Ty tam ale byly už předtím, než jsme začali o Click2Play uvažovat, takže v tomto směru můžeme jen získat. A co se týče ostatních lokálních distributorů - ano, bojujeme o stejné peníze. Pořád. To je také smysl konkurence. Každý ale prodáváme své hry. Jiná situace by byla, kdybychom se snažili hráčům prodávat jeden a ten samý titul. Tak to ale není - každá firma má své vlastní portfolio. A vyhraje ten, kdo má lákavější hry a kdo je dokáže zákazníkům lépe nabídnout.
S tím souvisí i druhá část odpovědi. Rozhodně nechceme Click2Play profilovat jako kanál vyhrazený budgetovým hrám - naopak, je to další způsob, jak se hráči mohou dostat k našemu portfoliu. Naším cílem tedy je mít na Click2Play stejnou nabídku jako v kamenných obchodech, obohacenou o tituly, které se do kamenných obchodů dostávají jen těžko.
Nejsou tím současným trendem spíš streamovaná řešení typu Gaikai a OnLive?
Uznávám, že to je oblast, která může do budoucna prokázat značný potenciál. Ale v porovnání s běžnou distribucí (krabicovou i ESD systémy) to není jen jiná liga; to je úplně jiný sport na jiném hřišti, který shodou okolností používá podobný míč.
NABÍDKA HER PŘI SPUŠTĚNÍ A LOKALIZACE
Kdy přesně bude Click2Play spuštěno? A které všechny hry (kolik) na něm budou od začátku k dispozici?
Ostrý provoz zahájíme 11. listopadu tohoto roku. Tedy 11. 11. 11... v 11:11, abychom byli úplně přesní. Na Click2Play budou hry ve všech cenových hladinách, od premiérových titulů v plné ceně až po "ultrabudgety" za pár korun. Při startu se bude jednat o 20-30 titulů, do konce roku by tento počet měl stoupnout na téměř 50. Již během prvního pololetí roku 2012 bychom měli překročit hranici 100 titulů.
V první vlně se na službě Click2Play objeví hry vydávané v těchto týdnech, jako jsou například Arcania: Fall of Setarrif, Hard Reset, Hra o trůny: Zrození, Cities XL 2012, Sniper: Ghost Warrior Gold, Trainz Simulator 2012 a další. A obecně lze říci, že u všech námi vydávaných her se snažíme získat i práva na digitální distribuci - a většinou se nám to daří. Takže do budoucna lze očekávat, že valná většina her, které budeme vydávat, se na Click2Play objeví již v den světové premiéry.
Můžeš potvrdit, že tam bude Zaklínač 2 a Zaklínač 1, nebo ostatní hry na obrázku z vaší PDF prezentace?
Některé tam budou, některé ne. Co se týče Zaklínače 2, tak ano, to bude jeden z tahounů Click2Play a objeví se v nabídce hned několik dní po startu služby.
Nové hry u vás v budoucna budou vždy dostupné v den jejich oficiální evropské premiéry? U titulů od kterých výrobců to čekat a od kterých spíš ne?
Přinášet hry na český a slovenský trh v den jejich světové či evropské premiéry je naše dlouhodobá priorita. Ale jak sám víš, něco podobného v téhle branži slíbit na sto procent nejde :) Od začátku roku 2011 do července 2011 jsme vydali zhruba osm desítek premiérových titulů pro všechny možné platformy. U pěti z nich jsme měli zpoždění necelý týden, u dvou necelé dva týdny a u jednoho bylo zpoždění delší - tam to však bylo způsobeno tím, že licence byla podepsána v době, kdy už byla anglická verze v prodeji; tomu ovšem odpovídala také výrazně nižší cena v obchodech (ano, mluvím o Tropicu 4). Všechny ostatní naše hry byly v České republice a na Slovensku v prodeji přesně na den oficiální premiéry. Zdržení lokalizované verze bylo přitom jen jednou - byl to onen případ, kdy byla licence podepsána až po vydání anglické hry.
Zaklínač 2 bude jeden z tahounů Click2Play a objeví se v nabídce hned několik dní po startu služby.
Pavel Mondschein, Comgad
Jenže v posledních měsících jsme spustili novou spolupráci s celou řadou společností a bude chvíli trvat, než si nastavené procesy tak říkajíc sednou. Z tohoto důvodu se teď několik titulů posunulo o několik týdnů oproti původně oznámenému termínu (jmenovat můžeme například Hard Reset). To je ovšem jen dočasná komplikace, za kterou se fanouškům těchto her omlouváme. Do budoucna se vynasnažíme termíny opět držet na den přesně, jak je u nás zvykem.
Jak to bude s jazykovými lokalizacemi - budete tam mít jen českou verzi (český master hry přesně odpovídající obsahu na vylisovaném DVD) nebo i v angličtině, že by služba byla přístupná i zákazníkům ze zahraničí? Nebo nějaké bonusy oproti DVD?
Verze hry na digitální distribuci bude shodná s krabicovou. Tedy občas jenom česká verze, občas česká i anglická. Rozhodně ale neplánujeme přidávat anglické verze pro zahraniční zákazníky. Comgad se orientuje výhradně na český a slovenský trh a i Click2Play bude zaměřen jen na tyto trhy. Pochopitelně se nebráníme tomu, aby od nás kupovali hry i hráči z jiných zemí (pokud nám to licenční podmínky v daném případě umožňují). Určitě to bude zajímavá možnost pro Čechy a Slováky, kteří jsou momentálně v zahraničí, a k lokalizovaným hrám tak nemají žádný přístup. Neplánujeme však Click2Play ani žádné jiné naše aktivity rozšiřovat do dalších zemí, alespoň prozatím ne. Stahovatelné bonusy budou odpovídat obsahu krabicové verze (manuály, příručky, soundtracky apod.).
CENOVÁ POLITIKA, SLEVY A PARTNERSTVÍ S OSTATNÍMI FIRMAMI
Budou u vás slevy tak často a brzy po vydání jako poslední dobou na Steamu?
Slevy, akce a věrnostní program rozhodně budou, ačkoliv přinejmenším zpočátku ne tak agresivní jako v případě Steamu (s výjimkou úvodní slevové akce, ale o té teď mluvit nebudu). Už tak je současný domácí herní trh poněkud deformován některými ne zcela běžnými obchodními praktikami a nechceme k tomu dál přispívat. Moc dobře si však uvědomujeme, že využívání slev na digitálních kanálech není jen o hledání nejlepší ceny jako takové. Pro hodně lidí to už je sport, koníček. Hledají bláznivé slevy a když nějakou najdou, vžene se jim adrenalin do žil, jako by vyhráli jackpot. Ke hře jako takové se pak dostanou třeba za měsíc... pokud vůbec. I na takové lidi budeme myslet. Obecně řečeno, raději budeme dělat bleskové víkendové slevy o 70 %, než abychom prodávali digitální verze trvale o 25 % levněji než krabicové.
Jak to bude s cenotvorbou při prvotním vydání hry na Click2Play - budou ceny stejné jako v kamenných obchodech nebo o něco nižší, resp. budete je mít pod kontrolou vy nebo je nemůžete ovlivnit kvůli zahraničním partnerům?
Ceny zásadně určujeme my, nikdo nám je nediktuje. Jsme samostatná společnost, která má plnou kontrolu nad svými aktivitami a nedovedu si představit, jak bychom mohli fungovat, kdyby to bylo jinak. Musíme se pochopitelně pohybovat v rámci platných zákonů a smluv, ale to je o něčem zcela jiném.
Takže vám smluvně např. THQ nebrání, abyste jejich hru trvale/krátkodobě nacenili na o padesát procent nižší částku, než je jinak běžně prodávaná v krabicích nebo ve světě?
Rozhodně ne. Stanovení koncových cen je plně v naší kompetenci a nikdo nemá právo nám cokoliv diktovat. Na druhou stranu, když budeme hru prodávat pod našimi náklady, nikdo nám ztrátu neuhradí. Ale zpátky k původní otázce. Hry na Click2Play a v krabicových verzích budou mít vždy srovnatelné cenové hladiny. Bude zde samozřejmě věrnostní program, různé akční slevy a podobně. Každý z distribučních kanálů má své plusy a mínusy, budeme se snažit využívat výhody obou z nich. Není možné, aby jeden distribuční kanál cíleně ničil kanály ostatní.
Nemluvily právě o tomhle poslední dobou osobnosti herního průmyslu, že se hry musí poučit z písniček a adaptovat u digitální distribuce jiný obchodní/cenový model - zvlášť v současné době, kdy u nás naplno dolehla krize a nepříliš optimistické výhledy s reformami, zvýšením DPH, či nabídkou levnějších forem zábavy?
No, my ještě nevíme, co to znamená "skutečná krize" - a doufejme, že to ještě nějakou dobu nepoznáme. To bychom s láskou vzpomínali na tyhle časy, které sice nejsou jednoduché, ale do opravdové krize mají hodně daleko. Ale souhlasím, že pokud chce herní průmysl dlouhodobě udržet současné tržby, musí změnit způsob svého fungování, reagovat na nové trendy a potřeby zákazníků. Ta změna však musí vyjít přímo od zdroje - od vývojářů a vydavatelů. Lokální distributoři jsou v tomto směru bezmocní. Nemůžeme například hru svévolně rozebrat a předělat ji na F2P model
Můžeš už teď, pár dnů před spuštěním, prozradit, kdo z nezávislých domácích vývojářů projevil zájem o Click2Play, jak jste zmínili v tiskovce?
Veškeré smlouvy, dohody a podrobnosti jednání s třetími stranami jsou důvěrné. Takže otázku není možné zodpovědět.
Jasně, a můžeš alespoň říct, jestli probíhají jednání s některým z ostatních českých distributorů o umístění jejich katalogu her na Click2Playí? Bude některá ze známých firem typu Cenega, TopCD apod. Click2Play využívat, podobně jako THQ nebo Warner Bros využijí Origin od EA?
Ano, taková jednání mohu potvrdit. Ale je třeba si uvědomit, že umístění her na digitální distribuci není nic jednoduchého. Většinou je zapotřebí uzavřít se zahraničním vydavatelem zcela novou smlouvu a taková jednání jsou poměrně zdlouhavá a náročná. My máme v tomto směru výhodu, protože už od konce loňského roku uzavíráme všechny smlouvy tak, abychom mohli hry distribuovat i digitálně. Naskočit do takto rozjetého vlaku na poslední chvíli ale není samo sebou.
TECHNICKÉ POZADÍ SLUŽBY
Pověz nám prosím něco málo o vašem technickém řešení - jak to bude fungovat se stahováním (odkud/rychlosti), klientem, DRM, patchováním her, platebním systémem, zabezpečením plateb atd.? Kolik těch kliků bude vlastně potřeba pro zahájení hry (viz název služby)?
Je nutné si uvědomit, že Click2Play je ryze distribuční platforma. Je to alternativa pro hráče, kteří dávají z libovolného důvodu přednost digitálním verzím před krabicovými, ale zároveň se nechtějí vzdát výhod plynoucích z lokální distribuce. Není to snaha vybudovat nový Steam, s vlastním klientem, vlastními aktualizacemi, achievementy apod. Nehodláme hry přeprogramovávat, ani do nich vkládat nějaké dodatečné DRM. Na Click2Play tedy budou ve valné většině případů ty samé verze her, jaké jsou v krabicích na pultech obchodů.
Co se týče stahování, s ním jsme velice spokojeni. Využíváme řešení společnosti Pando, které při zátěžovém testu dopadlo na výbornou. Toto řešení je pro uživatele velice příjemné - stáhne si jen jeden malý soubor (downloader), který se už postará o zbytek. Spojení je velice rychlé a stabilní, lze obnovovat spojení, využívat P2P protokol apod. U platebního systému jsme sáhli po dvou nejoblíbenějších a nejbezpečnějších systémech - PayPal a platební brána GP webpay (3D Secure Payment Gateway). V obou případech se jedná o bezpečné a populární brány, které mnozí uživatelé znají a běžně používají.
Obecně platí, že se u Click2Play snažíme dělat vše pro to, aby byly veškeré činnosti co nejjednodušší a intuitivní. V současné podobě lze hru zakoupit a stáhnout pomocí zhruba šesti kliknutí, během kterých dojde ke všem potřebným úkonům - od uložení hry do košíku, přes potvrzení údajů, výběr způsobu platby až po otevření příslušné platební brány.
Co si máme představit pod "funkcemi pro propagaci méně známých značek po celou dobu jejich životního cyklu"?
Přesně to, co ten popis říká :) Na většině portálů jsou propagovány převážně tituly, u kterých si majitel práv daný reklamní prostor zaplatí. Propagace není nijak cílená a navíc se soustřeďuje jen na krátké období kolem premiéry hry. Tohle nepovažujeme za příliš účinný propagační nástroj. Užitek z něj vlastně má jen prodejce daného reklamního prostoru, který příjmem z reklam de facto supluje příjmy z prodeje. To dle nás není z dlouhodobého hlediska výhodné pro žádnou ze zúčastněných stran.
Propagace v rámci portálu Click2Play tedy bude postavena na zcela jiném principu. Za prvé - reklamní prostor bude hrám na portálu poskytován zdarma, bez výjimky, a to po celou dobu jejich přítomnosti na službě. Za druhé - zákazníkům se budou zobrazovat jen ty nabídky, které je mohou zaujmout. Tato personalizace reklamy bude zohledňovat celou řadu faktorů, počínaje oblíbenými žánry a konče tím, jaké hry se líbily přátelům na Click2Play.
Click2Play.cz bude spuštěno již tento pátek a za předčasnou registraci odmění kredity.
Těch věcí bude samozřejmě víc, ale všechny budou pojaty ve stejném duchu. Cílem není přinutit naše partnery k tomu, aby zaplatili co nejvíce za propagaci svých her. Cílem je využít veškerý dostupný propagační prostor k maximalizaci potenciálu každého titulu, který na Click2Play bude. Ať už to je žhavá novinka v plné ceně, nebo budgetový projekt malého garážového studia, který je na trhu již půl roku. Vydělají na tom všichni.
ZÁVĚR ROZHOVORU
Proč by měli hráči digitálně nakupovat hry právě u vás, jaké jim nabízíte výhody oproti existujícím systémům pro digitální distribucí a čím se od nich chcete odlišit?
Click2Play nabídne hráčům všechny výhody nákupu hry z lokální distribuční sítě. Tedy především hru v české verzi, platbu v korunách, technickou podporu v českém jazyce a česko-slovenskou hráčskou komunitu. Jak už několikrát zaznělo, Click2Play je alternativou pro české krabicové verze. Pokud však někdo chce hru v digitální verzi, ale zároveň by rád platil v cizí měně, nechce hru v češtině (většina našich lokalizací není jinde dostupná) a nepotřebuje technickou podporu, tak takového člověka pro náš portál asi nezískáme. To ale není ani naším cílem. Hlavním úkolem Click2Play je nabídnout českým a slovenským hráčům další možnost výběru, jak si pořídit oblíbené tituly, a přinést jim i hry, které by se do našich kamenných obchodů dostávaly jen těžko.
A co říkáte na šance Click2Play vy, čtenáři Eurogameru? Přesvědčil tento rozhovor i ty nevěřící Adamy z nedávného podcastu? :)